“Universitair onderwijs moet opnieuw topsport zijn.”
Jonathan Holslag, docent internationale politiek VUB
“Ik heb veel respect voor de studenten die ernaar streven om in eerste zit hun examen af te leggen, en vooral voor degenen die dat succesvol doen. Niets is fijner dan het toekennen van een goed punt. Maar het tweedezit-automatisme en de doktersbriefjesmentaliteit zijn werkelijk stuitend en universiteitsstudenten onwaardig. Ik hoor dat dat overal in het Vlaamse land zo is. Omgaan met werkdruk en het verwerken van grote hoeveelheden informatie in een beperkte tijd moeten deel uitmaken van een universitaire opleiding. Waarom zijn we anders nog een universiteit?
Mijn gedacht: we leggen er véél te veel eieren onder. Iedereen moet kansen krijgen, maar er moet ook geselecteerd worden, zodat we de talenten beter kunnen begeleiden. Universitair onderwijs moet opnieuw topsport zijn.”
https://youtu.be/6YRoWBoZsGY
Jonathan Holslag zou wel eens gelijk kunnen hebben. Op de blog Schoolperikelen (vroeger) Schrijft blogster Lieve regelmatig over de teloorgang van ons onderwijs, dit ten gevolge van de “nieuwkomers” en de gene die hier al even zijn maar zich niet willen (kunnen) aanpassen aan de normen van ons onderwijs. De opeenvolgende ministers van onderwijs (federaal en Vlaams) verlagen het niveau regelmatig zo dat “iedereen” mee kan. Dat heeft automatisch gevolgen voor onze eigen studenten. Professor Holslag bevestigt de “trend” dus.
Het inclusief onderwijs heeft ook als gevolg dat kinderen met een handicap (zicht, gehoor, mobiliteit) niet meer de opvolging krijgen en dus minder kansen krijgen voor hun toekomst.
Inderdaad ook daar heeft Lieve het reeds over gehad.