… Hoeveel de partij precies uitgaf en hoeveel mensen ze precies wist te bereiken, is niet te achterhalen. “We zien wel duidelijk dat Vlaams Belang beloond is voor het financieel risico dat het heeft genomen in de aanloop naar de verkiezingen in mei”, zegt expert politieke communicatie Peter Van Aelst (Universiteit Antwerpen). “De erkiezingswinst in mei heeft ervoor gezorgd dat ze nu opnieuw voldoende fondsen hebben om hun strategie te blijven voortzetten.”…
…“Voor Vlaams Belang zijn sociale media dé manier om constant te communiceren met hun achterban”, zegt Van Aelst. “Het past heel goed bij hun DNA om op die manier kritiek te geven op het beleid. Bovendien lenen sociale media zich goed tot ‘negative campaigning’”. Kunnen andere partijen dit soort strategieën ook niet toepassen? “Ten eerste is op die manier communiceren veel minder evident dan het lijkt. Ten tweede moet je ook iets hebben waarover je wil communiceren”, zegt Van Aelst. “Neem nu CD&V, zij kunnen moeilijk een bericht sponsoren waarin staat dat er zeven kandidaten zijn voor het voorzitterschap.” …
Lees hier het volledige artikel in DM.