Van alle kanten rukken ze op. Vanuit het oosten – de horde uit Bosnië-Herzegovina krijgt nu even de volle aandacht- en vanuit het zuiden, waar een nieuwe smokkelroute vanuit Marokko actief aan de bezetting van het Avondland wil meewerken.
De Zweedse nieuwsstek Samhällsnytt heeft de positie van het smokkelschip der NGO Proactive Open Arms van 1 tot 15 oktober nagegaan.
De locatie van de vaar- en wachtroute is overduidelijk: het schip wacht net voor de Marokkaanse territoriale wateren om zich vervolgens te reppen naar een “schipper-mag-ik-overvaren”-oproep der drenkelingen in spe.
De organisatie werd beschuldigd van een samenzweringscomplot met mensen-smokkelaars in Libië, die – volgens Italiaanse procureurs – hun pro-actieve co-ordinaten (… voor de niet ingewijden: de te verwachten plaats waar de smokkelboot in de problemen zal geraken en de passagiers zich in levensgevaar zullen bevinden) aan de Open Arms meedeelde opdat deze zich sito presto erheen zou kunnen begeven om de bijna-drenkelingen te gaan redden – dikwijls zelfs in Libische territoriale wateren.
De Open Arms werd op 18 maart door de Italiaanse overheid opgespoord en aan de ketting gelegd.
Na druk van de poco media, internationale NGO’s en de Spaanse regering, die met hoge tonen toeterden dat de bemanning moest vrijgelaten worden, ging de Italiaanse overheid over stag en gaf de Open Arms weer vrij. Vrij om het open sop te kiezen, als de weerlicht naar Spanje te varen – terwijl het onderzoek in Italië verder loopt.
Volgens de internationale scheepsreglementen moet elk schip haar positie waarheidsgetrouw – m.a.w. mét de actuele uuraanduiding – opgeven. Deze zijn publiek toegankelijk.
Samhällsnytt ging de posities van de Open Arms tussen 1 en 15 oktober na. Bleek dat het na de vlucht uit Italië koers zette naar het voormalig buitenverblijf van de broer van de gepensioneerde koning die het land b rijk is.
Vervolgens voer het naar Marokko. Om quasi per kerende terug te keren naar Motril met – verrassing! – 57 neo-Europeanen aan boord.
De modus operandi lijkt verdacht veel op de handelswijze voor de Libische kust: gezien de korte tijdspanne tussen de trossen losgooien in Motril, de aankomst aan de Marokkaanse watergrens, en de wonderbaarlijke mensenvangst, kan het niet anders dat de Open Arms perfect wist waarheen te varen om de smokkelboot vanuit Marokko te ontmoeten en hun lading over te nemen.
Dat geredde drenkelingen volgens internationaal zeerecht naar de dichtstbijzijnde haven moeten gebracht worden – in Marokko dus – daar veegden ze zoals tijdens hun voorgaande reddingsoperaties bij de Libische kust – glansrijk hun voeten aan.
Een ticket voor de ferry naar de EU kost meer dan 1000 euro en worden via sociale media op de markt gegooid. Voor groepen geldt er een korting.
Volgens de smokkelaars op facebook, duurt het slechts 3 tot 4 uur eer het smokkelbootje de Marokkaanse territoriale zeegrens verlaat en in de gevaarlijke internationale wateren terecht komt waar er een “reddingsschip” op hen wacht om hen naar de Beloofde EU-Vetpotten te vervoeren.
Sinds de Italiaanse binnenminister Matteo Salvini het land gesloten heeft voor asielveerboten allerhande, is de NGO-vloot verhuisd naar Spanje. Mèt resultaat: volgens de VN kreeg Spanje de eer (tot 16 oktober) 40.598 geredde bootreizigers welkom te mogen heten. Italië heeft het nakijken met 27.712.
Proactive Open Arms werd door de Catalaanse zakenman Oscar Camps opgericht. In 2016 kreeg de organisatie een schenking van de Spaanse oligarch en multimiljonair Livio Lo Monaco in de vorm van zijn luxeyacht Astral. Toen kreeg het reddingsidee vorm drenkelingen met privé middelen te gaan redden. Later kochten ze dan een aftands reddingsschip van de Spaanse kustwacht. Het is onduidelijk wie en wat er bijdraagt aan de werking; naar verluidt zou 10% uit vrijwillige giften komen. De averij na hun aanvaring met de Italiaanse overheid werd betaald door voetbalicoon Pep(o) Guardiola.
Samhällsnytt vroeg Proactive Open Arms om een reactie; noch op hun e-mail of hun telefoontje werd eraan ingegaan. (…)
Op voorwaarde dat de Open Arms toegang geeft tot de positiedata, kan u het schip hier volgen. We hebben in het verleden al moeten vaststellen dat “reddingschepen” regelmatig even onvindbaar zijn als de Vliegende Hollander…
Vandaag zou de Open Arms zich volgens Marinetraffic.com in Motril bevinden… of intussen weer vertrokken zijn… als het contact verbroken werd.