Wat verbruikt je auto echt?

Zo sterk wijkt het brandstofverbruik af van de specificaties der autofabrikanten.

Audi, BMW, Mercedes – het verschil tussen het werkelijke brandstofverbruik en de specificaties van de fabrikanten neemt volgens een actueel onderzoek weer toe. Het verschil tussen de waarden is de laatste jaren voortdurend gestegen – van 8% in 2018 tot 14% in 2022.

Voor het onderzoek werden de officiële waarden van het Europees Milieuagentschap geanalyseerd en vergeleken met de brandstofverbruiksgegevens van 160.000 auto’s die autobezitters hebben gerapporteerd op de website Spritmonitor.de. Uiteindelijk zijn ook de oorzaken van de groeiende verschillen secundair. Uiteindelijk moet worden aangetoond dat de uitstoot van verbruik of CO2 in reële operaties net zo sterk daalt als de emissies die door de fabrikanten worden aangegeven. Maar dat doen ze niet.

Om realistische waarden te verkrijgen, heeft de Europese Unie bijna 7 jaar geleden de WLTP-testprocedure ingevoerd: het brandstofverbruik in de autobrochure mag geen fantasiewaarde meer zijn. De oude testprocedure had te veel mazen in de wet die fabrikanten hebben (mis) gebruikt: van aangepaste remmen om de rijweerstand te verbeteren, tot test-geoptimaliseerde schakelpunten van de schakeling.

Blijkbaar functioneert de WLTP-testprocedure niet?…. Niet helemaal correct. De afwijkingen zijn aanzienlijk lager dan in de vorige testprocedure. Voor voertuigen vanaf 2022 verschillen de officiële waarden van de fabrikanten met een gemiddelde van wat de klant in het dagelijks leven consumeert met 14%. In het verleden was het verschil meer dan 30%.

Voor klanten betekenen de resultaten van het onderzoek toch nog altijd dat ze hogere brandstofkosten hebben dan waar ze vanuit gingen bij de aankoop… en dat het klimaat met het voertuig meer belast wordt dan door de fabrikant vermeld. Enkele voorbeelden: bij Audi is het verschil duidelijk minder dan gemiddeld; dit merk hoort tot de producenten met de kleinste afwijking, terwijl het tijdens de periode voorafgaand aan de WLTP-testprocedure de grootste afwijking liet optekenen.. Ford daarentegen toont de grootste verschillen tussen beloofd en reëel verbruik.

Meer info en grafiek kan u raadplegen bij:

https://www.manager-magazin.de/unternehmen/benzin-und-diesel-so-stark-weicht-der-spritverbrauch-von-den-angaben-der-hersteller-ab-a-