Spanje: HSL-wonder komt tot stilstand
Spanje kan bogen op twee economische wereldrecords: het land heeft het hoogste percentage werkloze jongeren (56,4 procent) en een netwerk voor hogesnelheidstreinen van 3.100 kilometer. Alleen China heeft een nog grotere hsl-infrastructuur, maar dat land is wel twintig keer zo groot en heeft een bevolking van 1,3 miljard mensen (27 keer zoveel als in Spanje). Gekeken naar het gemiddeld aantal kilometers hsl-spoor per inwoner, komt geen enkel land in de buurt van het Spaanse gemiddelde. Lees meer
Niks fout met de “hoge-snelheidstrein” ZELF, maar wél bij de spoorconstuctie wààrop zij moeten rijden.
De “Angeltjesveteranen” zullen zich misschien nog herinneren dat Fikken een nogal-grote miniatuurtreinen (HO) spoorbaan had in zijn loods.
Omdat hij zovéél-als-mogelijk rails nààst-elkaar wilde (oa 2 stations met elk 9 sporen), was hij genoodzaakt om in een gedeelte van de baan “korte wissels” en korte bochten te leggen… –> uitstekend voor “goederenvervoer” die slechts een gematigde snelheid vergden, maar ABSOLUUT NIET geschikt voor “reizigersvervoer” (met hogere snelheid) want… de ontsporingen waren niet te tellen in het midden van het “geheel”…
De énige oplossing was om SLECHTS de twee buitenste lijnen te gebruiken voor “hogere snelheden” wegens de véél verlengerde de bochten met een GROTE STRAAL .
En het is JUIST dàt men eveneens VERKEERD HAD AANGELEGD in Spanje: MISDADIG-SCHERPE bochten voor reizigerstreinen, en dus ZEKER voor “hogesnelheidstreinen” die de “middelpuntvliedende krachten” moeten trotseren !!!
De spoormaatschappij’s schuld, maar het waren de reizigers die nadien zaten met de bult (en helaas ook met de dodelijke slachtoffers) ;-(
Laat de koppen dààr maar rollen, eveneens zoals met dat brandstichtingsgeval in Duitsland: “pas de pitié pour les vaches” nondedju.