Schoolverrijking zorgt voor leerverarming

Schoolverrijking zorgt voor leerverarming

Gisteren hebben we zowel in Britse, Duitse en Vlaamse media de resp. onderwijsministers gehoord die zich ongerust toonden over de achteruitgang van de studieresultaten der  leerlingen.   Dit moet blijken uit een recent PISA-rapport waarbij er onderzoek gedaan werd naar de kennis van 15-jarigen op het gebied van wiskunde, leesvaardigheid en wetenschappen.

Noch door de BBC, noch door groot onderwijslicht Pascal Smet werd er zelfs maar gesuggereerd dat de massale immigratie hieraan schuld zou kunnen hebben.  Smetje haastte zich om te zeggen dat de slechtere resultaten niet uitsluitend in het BSO of het TSO voorkwamen, maar ook in het ASO.  Een goede verstaander snapt direct wat hij bedoelt.  Kwestie van de multiculturele achtergrond niet in een kwaad daglicht te brengen.  En hij besluit – als een mantra – dat slechts die landen goed scoren, die een onderwijshervorming doorgevoerd hebben.  Om tot zo’n conclusie te komen, moet ge toch minstens drie jaar kleutertuin achter de rug hebben…

Yves Desmet van DM erkent tenminste dat er inderdaad een grote kloof is tussen de nievanhier-kinderen en onze nakomelingen.  Erkent… dat wel… maar onmiddellijk volgt de beschuldiging van ‘schuldig verzuim’.  Lap, wij, de racisten, de onverdraagzamen, zijn natuurlijk de oorzaak van de slechte prestaties der lieve importkindjes.

Keren we terug naar Smetje en zijn onderwijshervorming.  Bij de BBC bleek uit een reportage dat de landen op plaats 1, 2 en 3 van de wiskunderesultaten allemaal in het Verre Oosten liggen, resp. Shanghai, Singapore en Hong Kong.  Allemaal landen waar vlijt en inzet nog steeds een voorbeeldfunctie hebben.  Allemaal landen waar de toevloed van analfabeten quasi onbestaande is.  Niks onderwijshervorming.  Studeren en geen gepamper is daar het ordewoord. Voor een tabel met overzicht klik hier

Ter vergelijking voegen wij het resultaat van 2009 bij.  Daaruit blijkt dat wij van de 11de plaats gezakt zijn naar de 15de, het verschil met Nederland groter geworden is en dat Polen sterk aan het stijgen is.  ‘Wij’ staat voor het land b, waarvoor u hier het rapport kunt lezen, met een opdeling volgens de gemeenschappen.

2009

De voorzitter van de ‘Deutsche Lehrerverband’, Josef Kraus windt er echter geen doekjes rond: het hoog percentage immigranten in de klaslokalen is de reden voor de slechte Duitse PISA-resultaten.  Volgens de Duitse Bureau voor de Statistiek maakte in 2012 7.7% buitenlandse kinderen deel uit van het totaal aantal leerlingen in Duitse scholen.  In verrijkte gebieden ligt dit cijfer uiteraard duidelijk hoger.

Finland zou gemiddeld slechts 2% immigranten herbergen.  En dhr Kraus gaat op dezelfde elan verder: het is niet meer dan logisch is dat Duitsland niet op het Finse of Koreaanse niveau kan presteren.  Ook maakte hij een verschil tussen buitenlandse kinderen van EU- of Oost-Aziatische oorsprong, zoals bv. Vietnam, en kinderen uit Turkije, uit Arabische landen en uit het voormalige Joegoslavië.
Tegelijkertijd overduidelijk en toch heel kies uitgedrukt door dhr Kraus, want zomaar durven beweren dat de kroost van Roma-zigeuners of bv. Kosovo-‘vluchtelingen’ niet bepaald door een leergierig gedrag uitblinkt, zou voor een racismeklacht zorgen.   De brave man pleit dus voor een opvoedingsstart in de kleutertuin, want, zo stelt hij, ‘veel ouders spreken geen woord Duits’.  Herkenbare toestand.

Zo zie je maar: we staan niet alleen met onze problemen.  Niet dat we daar iets beter van worden, want het politiek-correcte denken staat immers niet toe een kat een kat te noemen, ook als ze eruit ziet als een kat, zich gedraagt als een kat en niet kan blaffen.

FVE

 

4 gedachten over “Schoolverrijking zorgt voor leerverarming

  1. Dat kan toch niet waar zijn, dat die vredelievende, emanciperende, liefdevolle godsdienst dat de Islam is, negatieve invloed heeft op de school resultaten van onze kinderen, ook onze zo sociale minister van onderwijs betwijfelt dat daar hij eraan denkt nog meer van die Islamitische jongeren in onze klassen te droppen om het peil van die domme niet Islamitische kinderen te verhogen Moge zijn inspanningen de nodige resultaten met zich meebrengen

  2. Yves Besmet is dan ook ne rooien hond, wat kan je anders verwachten. Objectiviteit noooooit van gehoord.

  3. Over de invloed van migrantenleerlingen op het Vlaamse onderwijspeil durf ik niet meer schrijven. Er zijn spionnen die me in de gaten houden.

    • Alle begrip. Ook zonder woorden kunnen we ons voorstellen wat je zou geschreven hebben…

Reacties zijn gesloten.