Putin straft de Poolse regering en Xi de Litouwse.

Nicolai Lillin is een Italiaanse schrijver. Hij werd geboren in Transnistrië (Sovjet-Unie) in 1980, diende in de Tsjetsjeense oorlog en kent een aantal Oekraïense en Russische militaire bloggers.

Hij blogt i.v.m. het conflict ook over zaken in de marge ervan.

Dit is een recente podcast:

Ondertiteling en vertaling via icoontjes onderaan

Info die hij op Youtube niet kwijt kan vindt u op zijn Telegram* https://t.me/s/nicolaililin

Er zijn al 11000 EU-sancties tegen Rusland. De Polen doen daar ijverig aan mee. Polen is nochtans een belangrijke schakel in de handel met China, de noordelijke “zijderoute”. Hopen goederen komen per spoor aan in Wit-Rusland en de Russische enclave Kaliningrad. Daar moeten ze overgeslagen worden. Er is in West-Europa een andere spoorbreedte. Spoorbestemming is dan Duisburg, de grootste riviercontainerhaven.

Hier ziet u hoe het zeven jaar geleden was, er was nog uitwisseling, er werd “geshopt” aan beide kanten.

Ondertiteling en vertaling via icoontjes onderaan

Veel goederen werden gewoon door Poolse vrachtwagens opgehaald. Dat was zeer winstgevend. Ze brachten goederen naar Rusland en keerden vol terug. Bovendien werden de Polen door de West-Europese afnemers vergoed voor de transportkosten. Vervoerbedrijven zijn als paddenstoelen uit de grond geschoten. Ze schakelden dan Oekraïense chauffeurs in zoals onze bedrijven deels met Bulgaren en Roemenen werken.

De Russen en Wit-Russen fluiten de Polen nu terug. Hun camions mogen niet meer naar de depots in Wit-Rusland rijden, de goederen moeten met Wit-Russische camions tot aan de grens worden gebracht. Dat zal veel Poolse vervoersbedrijven aan de rand van het faillissement brengen.

De goederenstroom gaat twee richtingen uit vanuit Wit-Rusland: richting zuidwest (Polen) en noordwest (Baltische landen). Dat zorgt voor economische groeipolen. Zie bv. in Wit-Rusland:

Ondertiteling en vertaling via icoontjes onderaan

De Litouwers vingen een deel van de goederenstroom op (bv. via de door de EU gemoderniseerde haven Klaipéda). Niettemin erkenden ze drie jaar geleden Taiwan. Dat betekent automatisch dat voor hen Taiwan DE vertegenwoordiger van de entiteit China is. Er is nu enkel nog een Chinese zaakgelastigde in Vilnius, geen ambassade of consulaat.

Er waren grote overeenkomsten gesloten. De Chinezen zouden investeren in het doortrekken van een spoorlijn vanuit Wit-Rusland. De biels en rails waren al klaar, de Chinezen halen die nu terug om elders te gebruiken. Als kers op de taart publiceerde Litouwen hun nationale strategiedocument voor Oost-Azië en daar wordt China DE vijand van Litouwen opgevoerd. De Chinezen zullen nu echt schrik krijgen dat ze door Litouwen geviseerd worden.

Over de China-Litouwen-lijn:

https://youtu.be/VuKLYXvNbqo
Ondertiteling en vertaling via icoontjes onderaan

Hoe dwaas kunnen Europese leiders zijn in hun fanatieke ijver om de Anglo-Amerikanen te plezieren ook al wurgen ze daarmee hun eigen economie? Maar voor de rest schijnt alles kits in de Baltische landen. De NATO-troepen doen geld rollen. Vroeger leefden ze van transit van goederen, nu van de geldtransfers. Hun industrie uit de Sovjettijd is ontmanteld en de helft van hun actieven werkt deel- of voltijds in het buitenland. Dat is de “ontwikkeling” die de EU gebracht heeft.

Tenax

*Nvdr: Ons bereikten geruchten dat Telegram dreigt te verdwijnen.

Vorige bijdragen van Tenax vindt u onder de zoekopdracht: “golfbrekers tenax”.