Boeing slaagt er maar niet in de nieuwe Air Force One – het vliegende Witte Huis – te bouwen. Het heeft problemen met:
- het vinden van hoog-gekwalificeerd personeel,
- dat bovendien presidentieel-betrouwbaar genoeg beoordeeld wordt om te werken aan de realisatie van het “top secret vliegtuig” genaamd VC-25B. Er komt dus heel wat onderzoek bij het lichten van de doopceel aan te pas. De speciale goedkeuring heeft dan ook een speciale naam: “Yankee White“. Voor degenen die hierin een teken van zwarte humor zien, volg het bruggetje – wij hebben dit echt niet verzonnen!
Boeing ondervond in het verleden nogal wat problemen bij het ombouwen van twee reeds afgewerkte 747-8 jetliners* in een Air Force One-versie. Het bedrijf heeft meer dan 1.1 miljard dollar verloren bij deze projecten. Het verklaart de vertraging door de schuld in de schoenen van de coronapandemie te steken en een rechtszaak tegen een firma die de binnenafwerking voor zijn rekening had moeten nemen. Boeing heeft nooit expliciet beweerd dat het niet genoeg personeel zou hebben…
Desalniettemin zoekt Boeing minstens sinds 2020 personeel. Op de webstek met vacatures staan er minstens 11 banen die verband houden met de nieuwe Air Force One in de fabriek in San Antonio, Texas. Op de webstek de wervende woorden: de personeelsleden kunnen “the Oval Office bouwen in San Antonio”…
*Interessant weetje: Trump vond de geraamde kostprijs van een nieuwe Air Force One te duur. Daarom ging USAF (US Air Force) over tot het verwerven van een koopje: m.n. twee 747-toestellen die in 2013 eigenlijk besteld waren door een Russische vliegtuigmaatschappij, Transaero, en die failliet ging in 2015. U vindt er hier meer info over: https://www.defenseone.com/business/2017/08/russian-air-force-one-boeing-trump-747/139872/