Pietro Mascagni – Cavalleria rusticana

klassische-musikCavalleria rusticana (Boerse ridderlijkheid) is een opera in één bedrijf van Pietro Mascagni, gebaseerd op het gelijknamige werk van Giovanni Verga. De opera kreeg de eerste prijs in een door de Milanese uitgever Songogno geïnitieerde wedstrijd van eenakters. De première vond plaats op 17 mei 1890.

De componist verwierf hiermee grote bekendheid. Het werk neemt nog steeds een vaste plaats in in het huidige operarepertoire. Hoewel het een jeugdwerk is, heeft Mascagni zichzelf nooit meer kunnen overtreffen en is het aldus het enige werk waarom de componist wordt herinnerd. De opera behoort tot het verisme.

De opera speelt zich af in een klein dorp in Sicilië. Turridu, die verloofd was met Lola, heeft zijn geliefde verloren tijdens zijn afwezigheid wegens dienstplicht. Wanneer Turridu terugkeert van het leger, ontdekt hij dat zijn vroegere verloofde, Lola, nu getrouwd is met Alfio. Om zichzelf te troosten is hij een verhouding begonnen met Santuzza, maar zijn liefde voor Lola is nooit verdwenen.

De opera begint achter de coulissen, met Turridu die een nachtelijke serenade voor Lola aan het zingen is. Hij was op weg geweest om wijn te gaan kopen maar heeft van Alfio’s afwezigheid gebruikgemaakt om de nacht met Lola te kunnen delen.

Mascagni bij een repetitie van Aïda – waarschijnlijk in Wenen, aug. ’24 – Fot. Willinger Wien

De dag breekt aan en het landelijke leven van de dorpelingen wordt getoond. Het is Paaszondag en terwijl iedereen de kerk binnentreedt, doet Santuzza haar intrede. Ze is op zoek naar Turridu en komt hem zoeken in de taverne van Mamma Lucia, zijn moeder. Ze treft er Alfio aan die duidelijk niets weet van het overspel van zijn vrouw, daar hij net haar trouw aan het bezingen is. Santuzza daarentegen heeft vermoedens. Ze vertelt Mamma Lucia van Turridu’s afstandelijkheid jegens haar.

Wanneer Turridu verschijnt, benadert ze hem en smeekt hem om zijn liefde. Tegelijkertijd komt Lola voorbij. Voor ze de kerk wil binnengaan, werpt ze Turridu een verleidelijke blik. Hij keert zich bot af van Santuzza om met Lola te kunnen praten. De wanhopige Santuzza vervloekt hem en neemt wraak door Alfio op de hoogte te brengen van de buitenechtelijke relatie van de twee. Alfio is razend en wil ook op zijn beurt wraak. Santuzza is vertwijfeld en weet niet goed of ze er wel goed aan gedaan heeft om het hem te zeggen.

Wanneer de kerkdienst is geëindigd, komen alle dorpelingen de taverne binnen. Turridu roept een toost uit en is duidelijk in feeststemming daar hij een drinklied aanvangt. Hij biedt ook Alfio een glas aan, maar deze weigert en daagt Turridu uit voor een duel. De trotse Turridu bekent schuld en aanvaardt het duel. Hij vraagt zijn moeder om voor Santuzza te zorgen indien hem iets zou overkomen en zegt vaarwel. Mamma Lucia blijft vertwijfeld achter en Santuzza zakt reddeloos ineen wanneer ze de uitslag van het gevecht te horen krijgt.

De opera eindigt, net zoals het begin, grotendeels achter de coulissen. Het gevecht tussen Alfio en Turridu wordt niet getoond. De uitslag wordt bekendgemaakt door vrouwen die komen aansnellen met de onheilstijding dat Turridu vermoord werd: “Hanno ammazzato compare Turridu” (“Ze hebben vriend Turiddu afgemaakt”).

“Moderne muziek is even gevaarlijk als cocaïne.”

Citaat Pietro Mascagni

 

https://youtu.be/xeQBY_ZpejI

2 gedachten over “Pietro Mascagni – Cavalleria rusticana

  1. Jaloezie en achterklap zo tekent deze opera en nog steeds goed herkenbaar, waar ik geweldig genoten heb met de vertolking van Eva Maria Westbroek (Santuzza) in de Kinipolis (opera in de cinema) die rechtstreeks te bekijken was op 25/4/2015. Vanuit de Metropolitan in New York. Prachtig om te beleven en heb al mijn abonnement voor het volgend seizoen 2015/2016 om die dan te bekijken is in alle kinnepolissen oven gans de wereld

  2. Moderne muziek is even gevaarlijk als cocaïne : inderdaad!!
    Om een inzicht te krijgen in deze “moderne muziek” moeten we terug gaan naar The Beatles, en hun muziek!!. De opkomst van deze muziek was geen toeval maar een zorgvuldig gepland project van het Tavistock Institute en het Stanford Research Center. Beiden instellingen zijn gekend voor breinmanipulatie via woord en beeld.
    Het ” 12 atonal system of music” komt van de “Dionysus” cult, en de “Baal” priesthood, en kreeg een modern kleedje door Adorno (van de Frankfurter Schule).
    Dit alles ging dan gepaard met een enorme perscampagne.
    Dit soort muziek was bestemd voor een “social engeneering” van de jeugd.
    Het dient gezegd te worden dat deze “hersenspoelingen” zeer succesvol waren bij de creatie van deze “break away young population group”. Of in een duidelijker taal gezegd = rotzooi!!!
    Een belangrijk element bij deze “social engeneering” was het druggebruik.
    Voor een grondige studie verwijs ik naar de bron :
    “The Story of the Committee of 300” van Dr John Coleman, pagina 88 en verder.
    Het voorgaande bevestigt nogmaals dat al de problemen waarmee we de laatste 50 jaar geconfronteerd zijn, geen toeval zijn, maar kaderen in het bewust gevoerde verrottingsstrategie om onze westerse beschaving te vernietigen.

Reacties zijn gesloten.