Orbàn ziet verder dan de EU

Dat Rusland méér dan de contractuele hoeveelheid gas zal leveren aan Hongarije, had u wellicht al vernomen.

Dat China de “grootste investering ooit in Hongarije” plant, is minder bekend.

Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL), China’s grootste batterijenproducent voor elektrische voertuigen kondigde aan dat het een fabriek in Hongarije zou bouwen voor een bedrag van 7.34 miljard euro (50.79 miljard yuan). Het zou de grootste batterijcellenfabriek in Europa moeten worden. “De grootste groene in vestering in de geschiedenis van Hongarije“. Tot spijt van wie het benijdt.

Waarom wil CATL investeren in Hongarije? Eigenlijk gewoon zakelijke logica. Hongarije ligt geografisch in het hart van Europa, dicht bij Europese klanten en bijgevolg in staat om snel te reageren op de markt.

Hongarije biedt voorspelbaarheid, zowel qua politiek als zakelijk. Hongarije was het eerste land in Europa om het “Memorandum of Understanding”, een begripsakkoord met China, te ondertekenen om samen het “Belt and Road” Initiative, de nieuwe Zijderoute, mogelijk te maken. En dat legde geen windeieren: het aantal Chinese bedrijven dat in Hongarije wil investeren gaat de laatste twee jaar in stijgende lijn. Investeringen doen het goed; bilaterale handel tussen China en Hongarije steeg jaar na jaar met 34.5% (gegevens 2021).

Terwijl hier iedereen al maanden zit te wachten op fietsonderdelen uit China, heeft een Chinese e-fietsenproducent, NIO, aangekondigd dat de eerste buitenlandse fabriek in Hongarije zal komen. En Lenovo heeft in juni zijn eerste vestiging in Europa geopend in Ullo, Hongarije.

Criticasters stellen dat Hongarije investeringen binnengehaald heeft in ruil voor lange-termijn steun aan China. Echter, dan moeten die er ook bij zeggen dat CATL lange tijd van plan was een fabriek te bouwen in Noord-Amerika. Stilaan bekoelde de Chinese liefde voor het VSA-territorium. De vrees voor de VSA politiek die er geen graten in ziet kennis, kapitaal, bedrijven te confisqueren onder het mom van “nationale verdediging” maakt dat Chinese politici en ondernemers schrik hebben voor “piraterij”…

CATL zou naar verluidt verschillende mogelijke vestigingsplaatsen in de VSA bezocht hebben, maar zou eventueel besluiten de plannen in Mexico uit te voeren.

Europese Atlantisten zien het met lede ogen gebeuren. Bij elke Chinese investering benadrukken zij de vrees voor verborgen spionagelijnen richting Bejing. Hongarije wil rationeel en pragmatisch politiek en handel drijven en niet de nationale mogelijkheden en belangen omwille van VSA-EU-marsorders verkwanselen.

Afsluitend: de EU is razend op de Hongaarse regering omdat benzine voor Hongaren goedkoper is dan voor niet-Hongaren. Vind maar eens een Hongaar die daartègen kan zijn. We vragen ons af wanneer Hongarije de weg van Groot-Brittanië volgt: weg van de EU-leiband. En ook of de scheidingsprocedure sneller loopt als men buiten gegooid wordt…

Global Times

Eén gedachte over “Orbàn ziet verder dan de EU

  1. Wat eens de dominantie was van het Avondland is onder druk van de nieuwe orde verschrompeld tot een zoveelste rang in de wereldorde van mogendheden.;
    Eigen schuld, dikke bult.

Reacties zijn gesloten.