Ons vir jou

Voortrekkersmonument

Voortrekkersmonument

Zuid-Afrika: Afrikaans verdwijnt stilaan uit het openbare leven

‘Ek sal julle toemaak’

Er woedt opnieuw een hevige taalstrijd in Zuid-Afrika. Het Afrikaans verdwijnt stilaan uit het openbare leven en wordt op de universiteiten steeds vaker vervangen door het Engels onder druk van de regering. Het leidt tot protest bij de Afrikaners, die nogmaals moeten strijden voor hun moedertaal.

In november 2014 dreigde Blade Nzimande, de Zuid-Afrikaanse minister van Hoger Onderwijs en voorzitter van de Zuid-Afrikaanse Communistische Partij, om de Akademia te sluiten zolang die bleef weigeren het Engels als voertaal te nemen. De Akademia is de enige Zuid-Afrikaanse universiteit waar nog exclusief gedoceerd wordt in het Afrikaans.
Volgens Nzimande is de beslissing om enkel onderwijs in het Afrikaans aan te bieden een vorm van racisme, omdat de Zuid-Afrikaanse wet voorschrijft dat iedereen zich moet kunnen inschrijven op de universiteit en er les moet kunnen volgen  Lees verder…

Een kleine ode aan die taal, die taal van mijn hart:

11 gedachten over “Ons vir jou

  1. Een mooi liedje, maar ze hebben het wel over het LIED van mijn hart, niet over de taal van mijn hart.

      • Speciaal voor Frans:
        “Die taal van my hart” door Staf Bos (NL) en Amanda Strydom (ZA).

      • Helemaal niet! Waarom antwoord jij hier eigenlijk op iedere reactie? Dit is het enige blog dat ik ken waar zowel de meeste reacties als de artikels van dezelfde redactie komen.

  2. De jonge Anciaux, zoon van de oude, heeft ook een mening en een kort geheugen. Hij vergat de jaren dat hij ijverig ‘Ons vir jou’ meezong, in zijn aanloop naar een politiek mandaat waarvoor hij de stemmen nodig had van diegenen die hetzelfde lied zongen en die hij bijgevolg zijn visitekaartje stuurde.
    Diezelfde misgeboorte is plots altijd al gefascineerd geweest door de strijd tegen apartheid. We hebben daar wel niets van gemerkt, maar dat mankement heeft hij nu rechtgezet.
    Bertje kreeg een forum in Knack onder de titel ‘Apartheid in Vlaanderen omstreden uitspraken van Bert Anciaux’. Waarbij hij niet opkwam voor de minderheid van nog Afrikaans sprekenden, wat je normaal mocht verwachten omdat het nu eenmaal in zijn aard ligt te strijden voor minderheden. Nee, wij hebben de apartheid – samen met Nazi en fascist het meest beladen woord dat er bestaat – binnen gehaald wij passen dezelfde principes toe tegenover al die lieverdjes die hun eigenheid en cultuur niet mogen bewaren. Hoe erg die situatie is weet hij ons te vertellen.
    Wat mij betreft : het is van oneindig groot belang dat mensen als Bertje gelezen en gehoord worden, omdat we duidelijk zouden kunnen onderscheiden wie zot is en wie niet.

  3. Wie was eerst met apartheid, Zuid-Afrika of Botswana?

    Na maanden van fysieke scheiding kwam de zwarte prins, Seretse Khama, in 1948 terug in Londen aan, om er zijn geliefde vrouw Ruth Khama, geboren Williams, te omarmen. Hij bracht slecht nieuws uit zijn thuisland. De stamhoofden van zijn volk toonden weinig begrip voor zijn zwart-wit romance en hadden hem op het hart gedrukt : als je die vrouw naar hier brengt zullen 1.000.000 Bamangwatos revolteren. Zo’ n wit mens hoorde niet in hun midden.
    Ruth vond het al bij al geen slecht nieuws en probeerde haar man te overtuigen in Engeland te blijven. Ze had inmiddels ervaren dat in Botswana de veldarbeid door vrouwen werd gedaan. En voor een prinses en toekomstige koningin werd niet de minste uitzondering gemaakt. Integendeel, in Botswana gaat de koningin bij de arbeid voorop om het goede voorbeeld te geven.
    Het huwelijk hield geen stand vanwege die apartheid opvattingen in Botswana.

    Misschien ons Matil eens naar dat land op studiereis sturen, zodat ook zij hier het goede voorbeeld kan geven.

Reacties zijn gesloten.