Onderwijs: er kan altijd nog meer hervormd worden!

Vakken zijn dood.  Leve de fenomenen!

Wie meent dat slechts wij geplaagd worden door ministers van onderwijs, die telkens opnieuw het warm water menen te moeten uitvinden, door leiders van het katholiek onderwijs, die zich als doel hebben gesteld dit zo snel mogelijk af te schaffen, die moet eens de Finse toekomstplannen inkijken.

In Finland is het gedaan met de traditionele uurrooster.  Vakken worden afgeschaft. Leve het thema-onderwijs!  ‘Fenomenen‘ herbenoemen de Finnen de nieuwe leerstof.  Leren… Het is de bedoeling dat ze in groepjes rond een thema werken in plaats van stomweg  naar de leraar te luisteren.   Het ‘fenomeen‘ moet een verband hebben met het echte leven.    Weg met bv. het taalvak  ‘Frans‘, met ‘Wiskunde‘ of met ‘Geschiedenis‘.
De bedoeling is de leerlingen beter op het latere beroepsleven voor te bereiden.    Het huidige schoolsysteem is verouderd, meent men, daarom vinden vele leerlingen slecht aansluiting op de  arbeidsmarkt.

Tegen 2020 moeten de plannen van Marjo Kyllönen, Helsinki’s schoolmanager (… bij Twitter staat ze beschreven als een ‘future school expert’), gerealiseerd worden.  Op het einde van de maand zal ze haar concept aan de Finse regering voorleggen.  Intussen moeten scholen meerdere weken per jaar volgens haar fenomeenonderwijs les geven.

Enkele scholen fungeren nu al als proefkonijnen.  Bv. in een beroepsschool wordt het fenomeen ‘gastronomie‘ behandeld: hoe een rekening opstellen, klantenomgang, brieven schrijven.  Aan een gymnasium komt dan weer het fenomeen ‘EU‘ aan bod met discussies over politiek, taaloefeningen en de geschiedenis van de lidstaten.

De leraars moeten compleet anders gaan denken over het overbrengen van hun kennis.  Geen voorgekauwde kost meer van de leraar naar zijn leerlingen toe, hij moet groepjes begeleiden, ze elk een thema geven, waaruit ze dan zelf met een oplossing voor het thema (probleem) voor de pinnen moeten komen.  Kortom: het leraarsberoep wordt omgevormd tot ‘coach‘.

Volgens de schoolmanager Kyllönen waren de leraars oorspronkelijk niet enthousiast, maar nu willen ze niet meer terug.  70% der leraars zou intussen ‘herschoold‘ zijn.

Merkwaardig: Finland staat sinds jaren op de eerste plaats van de Pisa studie.  Andere landen zouden al interesse in het nieuwe onderwijsmodel getoond hebben.   Wij ook trouwens.  Onze redactie heeft mevrouw  Kyllönen gecontacteerd.  Kwestie van kort op de bal te spelen, mocht de Vlaamse regering van onze diensten willen gebruik maken als ze een onderzoekscommissie samenstelt.

The Independent

8 gedachten over “Onderwijs: er kan altijd nog meer hervormd worden!

  1. Ik zou graag zien dat er bij die hervormingen rekening wordt gehouden met scholieren waarvan de godsdienst verbiedt dat ze voor tien uur uit bed komen. Tevens wil ik aandacht vragen voor al die meisjes die, om eveneens godsdienstige redenen, de turnles willen volgen op hoge hakken.

    • Een voorbeeld van een ‘fenomeen’les ‘snit en naad’: ontleding van de legering van de naald. Wie heeft de schaar uitgevonden? Meten met een elastische lintmeter. Kan patroontekenen ook vermeden worden? De oogst van bio-katoen. Kleurstoffen en kanker. Oorzakelijk verband tussen schilfertjes en de hoofddoek. Is het haram dat een meisje mannenkleding naait? ‘Naaien’, synoniemen en vertalingen. Naaien in de sportwereld, in politieke kringen. Lijdend of medewerkend. Enz. enz…

  2. Finland, dat was toch datzelfde land waar ze hun gevangenen niet meer in gevangenissen staken, maar in een soort van “center parcs” met elk hun eigen bungalow? En waar ze dagelijks hun agressie konden laten uitmasseren door professionele masseurs? ‘t Zal wel weer aan mijn bekrompen geest liggen, maar ik vind dat nogal onzin.

    • Daar hadden wij geen benul van. Innige deelneming met de bekrompen geest.

      • Dat was ooit eens een canvas reportage van enkele jaren geleden, waarin gevangenisregimes vergeleken werden van over de hele wereld. De enige die ik mij nog kan herinneren waren Japan (streng en veel nadruk op orde en tucht), maar vooral Finland waar de gevangenen eerder in een luxe-resort leken te vertoeven dan in de gevangenis. Dat was zo onwezenlijk dat ik dat nooit vergeten ben. Ik heb eens ge-Googled, maar ik kan er helaas niets meer van terugvinden.

  3. De afbraak van het onderwijs is geen toeval. De multiculturele mesthoop speelt hierbij een belangrijke rol.
    Het gaat echter veel dieper.. We dienen hiervoor te kijken naar de VSA.
    http://www.hermes-press.com/education_index.htm
    Een belangrijke rol werd hierbij gespeeld door John Dewey
    http://www.christianparents.com/jdewey.htm
    http://www.amazon.com/John-Dewey-Decline-American-Education/dp/193223652X
    http://www.renewamerica.com/columns/weaver/040308
    Achter al deze onderwijshervormingen gaat dan ook een verborgen agenda schuil, namelijk de vernietiging van onze westerse beschaving. In Europa werd een beslissende slag gegeven met mei 68!!
    De Frankfurter Schule speelde hier ook den belangrijke rol.
    http://www.kaiserkurier.de/kurier062/frankfurter-schule.html
    Zoals steeds komt het er op aan een juiste en volledige diagnose te stellen van de kanker!!

  4. ‘sinds jaren op de eerste plaats van de Pisa studie’: De Finnen zijn brutaal terug op hun plaats gezet door het falen van hun sterbedrijf Nokia, dat de smartphone evolutie compleet had gemist.
    En qua gevangenisluxe heeft Noorwegen vast de beste ‘jail parks’.

  5. Waarom het makkelijk houden als het moeilijk kan?
    In je natuurlijke ontwikkeling komt eerst de waarneming en dan het begrip. Als je je hand aan de kachel stootte leerde je wat er volgde. Hetzelfde voor wanneer je in de netels viel, in het water, of sneeuwballen smeet waarbij je handen pijn gingen doen. Niemand moest je dat komen vertellen, je had het waar genomen en je verbond het begrip aan de juiste waarneming.
    Bij kunstmatige opvoeding en onderwijs wordt door voorkauwen je hoofd volgepropt met begrippen voor je ze hebt kunnen waarnemen wat in strijd is met de natuurlijke ontwikkeling van onze geest.
    Onderwijs is erop uit, voor het de gelegenheid geeft om zelf te leren, oordelen en denken, je op te schotelen met kant en klare gedachten van anderen.
    Omdat het kritisch vermogen het laatst tot ontwikkeling komt zou men kinderen tot hun veertiende niet moeten belasten met vakken waarin ze grove fouten kunnen maken, in de eerste plaats algemene beschouwingen op allerlei gebied, nu duiding genoemd. Geef ze vakken waarin of/ geen fout kan gemaakt worden zoals rekenen en wiskunde, of/ waarin geen van die fouten erg gevaarlijk kan zijn zoals talen, natuurkunde en dergelijke + alleen vakken die ze op hun leeftijd aankunnen en volledig kunnen begrijpen, zodat ze achteraf, zoals ik vermoed wij allen ondervonden, niet een tijd van hun leven bezig moeten zijn om één en ander te corrigeren. Als dat voor sommigen dan al ooit mag lukken.

    @ Percy
    Heb ooit een interview met een Vlaming gezien die onterecht in een Zweedse gevangenis was terechtgekomen op verdenking van drug smokkel.
    Ik had daar alles, zei hij, internet, sauna, fitness, tv. Noem maar op, het was er. Alleen was het de hel omdat je met niemand contact had.
    Na twee maanden zag de Zweedse justitie haar vergissing in en kreeg de man zijn gederfd loon uitbetaald + nog een behoorlijke spaarpot als schadevergoeding.

Reacties zijn gesloten.