Kunsthistoricus Didier Rykner van La Tribune de l’Art bezocht het nieuwe Antwerpse paradepaardje. We citeren enkele zinnen van zijn verslag naar het Nederlands om uw nieuwsgierigheid te prikkelen. U vindt het hele originele artikel, La réouverture du Musée des Beaux-Arts d’Anvers, un ratage désolant, hier terug, voorzien van foto’s en afbeeldingen. Zelfs al hebben we het Antwerps chauvinisme in de loop der jaren grotendeels afgeschud, dan nog doet het een beetje pijn hem, en zijn in satire gegoten kritiek, grotendeels gelijk te moeten geven. In elk geval voldoet de reclamecampagne voor een gedeelte aan de woke-verwachtingen al kunnen deze eigenlijk nooit volledig ingelost worden.
De heropening van het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen, een trieste mislukking
“Daar wachten we al twaalf jaar op. Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen heeft zijn deuren heropend (fig. 1).
Helaas maakt de teleurstelling deze verwachting waar. Reusachtig….
… Het enige positieve is de uitstekende restauratie van het gebouw – voor zover we kunnen beoordelen, omdat we slechts vage herinneringen hebben aan de voormalige staat…
…Dit kan ons op een dag in staat stellen om de oude collecties met waardigheid op te hangen. Want bijna alles is afschuwelijk in deze presentatie, te beginnen met het aantal tentoongestelde werken, extreem klein in vergelijking met het aantal kamers (454 schilderijen van de 3300 bewaard gebleven), dat talloze schilderijen en sculpturen veroordeelt tot de schaduw van de reserves…
…Terwijl zoveel muren en zelfs kamers leeg zijn, is het een ernstige fout om zoveel Vlaamse werken in reserve te houden, terwijl dit is wat we vooral in Antwerpen te zien krijgen…
… Wat als we maar een paar schilderijen tentoonstellen? We hebben hele mooie muren, het zou zonde zijn om ze te verbergen…
… We moeten inclusief zijn en degenen die niet geïnteresseerd zijn in schilderijen niet afschrikken…
… Wat als we projecties zouden maken op de muren van details van schilderijen uit de collectie (fig. 10 en 11)? In Frankrijk bevalt het veel! Het Atelier des Lumières is een schot in de roos met dit concept. En we zouden ook muziek toevoegen. Zoals zij. Maar wel met onze werken. Dit is een niet te missen kans. En er is een grote ruimte nodig waar we geen schilderijen hoeven op te hangen!..
… Een kamer met veel tv-schermen, en op deze tv-schermen… schilderijen uit de collectie (fig. 12)!…
… Wat als we in sommige kamers aanraakschermen plaatsen om schilderijen te analyseren (fig. 13)?Met … getuigenissen filmen van mensen die er niets van weten… een sekswerker… een ornitholoog…omdat engelen vleugels hebben!… een rouwbegeleider…
… We hebben Ikraaan… Naar eigen zeggen had ze nog nooit een voet in een museum gezet… Somalische origine… En ze voelt zich niet thuis omdat de Belgen vreselijke kolonialisten zijn?…
… Het is niet genoeg om weinig werken te hebben. Het probleem is dat bezoekers zich kunnen vervelen. Wat heb je nog meer gepland?… Paarse kamelen… een dinosaurusschedel… een grote rode draaiende hand… een grote rode rots…
Mocht u toch overwegen een kijkje te nemen: https://kmska.be/nl/plan-je-bezoek
Ik moet inderdaad toegeven dat men de echte Vlaamse Kunst blijkbaar vergeten is. Men spendeert enorm veel geld aan het tentoonstellen van prulkunst van zogenaamde moderne meesters; En als men een voorbeeld wil nemen hoe men Vlaamse Meesters tot hun recht wil laten komen breng dan een bezoek aan de Alte Pinoteek in Munchen. Daar krijgen ze hun plaats tussen Italiaanse, Franse, Duitse en uit andere landen Meesters. Daar is een speciale zaal ingevuld met werken van Rubens en of ze tot hun recht komen het heeft geen woorden.
Of in de Hermitage in de intussen verboden-te-noemen stad Sint Petersburg.