“Spookthalys” uit Oostende rijdt (bijna) leeg
Bij Knack zullen ze de scherpe pen en de bijtende humor van Koen Meulenaere wel missen. Nadat hij door het blad werd buiten gewerkt, vond Meulenaere onderdak bij De Tijd. In zijn gekende stijl hakt hij nog eens stevig in op Johan Vande Lanotte (SP.a), de rode ‘Keizer van Oostende’. Aanleiding is een goed bewaard geheim: “Wij wisten dat niet, maar er rijdt elke dag een Thalys hogesnelheidstrein uit Oostende naar Parijs en terug. En die vervoert, hou u goed vast, gemiddeld drie passagiers per dag. Drie! In een trein waarin plaats is voor vierhonderd.”
Dure grap
“Bovendien is er in beide Vlaanders geen hst-spoor, dus die Thalys rijdt met de snelheid van een boemel tot in Brussel, en er mag niemand met een binnenlandse bestemming opstappen. Dat grapje kost de spoorwegen meer dan twee miljoen euro per jaar,” schrijft Meulenaere. “Toen een tijdje geleden in de top van de NMBS werd voorgesteld die waanzinnige trein te schrappen en de miljoenen euro’s die dat zou vrijmaken te investeren in een betere verbinding met Nederland, ging iedereen met een gram verstand onder zijn schedeldak akkoord. Tot één dag later die beslissing door één vicepremier werd tegengehouden.”
Zoek de dader
En dan begint Meulenaere aan een leuk potje Cluedo, de zoektocht naar de dader. Een vicepremier? “Dat verkleint het aantal verdachten. Er zijn zes vicepremiers, dubbel zoveel als de passagiers op die Thalys: Didier Reynders, Joëlle Milquet, Laurette Onkelinx, Pieter De Crem, Alexander De Croo en Johan Vande Lanotte. Wie van deze zes durft de schrapping van een lege trein naar een boerenhol aan zee af te blokken? Uw ‘kaaiman’ (het pseudoniem van Meulenaere) heeft al wat speurwerk verricht: het is niet Didier Reynders. En ook niet Joëlle Milquet, Laurette Onkelinx, Pieter De Crem of Alexander De Croo. Maar wie wel?”
In een normaal land zou zo’n schandaal – “het zoveelste schandaal met die bandiet van de kust” – tot het ontslag van de minister leiden. Maar niet in België. twee miljoen euro voor een lege trein. Zouden ze er met dat geld niet beter voor zorgen dat de treinen voortaan op tijd zouden vertrekken en aankomen?
Bron: Belga, De Morgen en het Vlaams Belang
Dàt is er eentje om bij de drie schandaaltjes van de heer Van Gaever te zetten.
Daarmee komt men al aan 4,… indien men deze erbij voegt van de “federale” die de Vlamingen wil paaien door een bevoegheid bij te geven… zonder voldoende centen hebben wij een mooi rond getal: vijf. 🙁