Luchtvaartsector en oplichtingspraktijken gaan steeds meer hand in hand !
Aan de basis van allerlei misbruiken ligt steeds de oneindige geldhonger van de beroepspolitiekers die dan ook eender wat beslissen om maar aan centen te geraken. De overheden zijn bijna in alle landen in hetzelfde bedje ziek en nemen een idiote beslissing, in een bepaald land genomen en die geld kan opbrengen, meestal klakkeloos en zonder verder nadenken over.
Nemen we nu als voorbeeld de uitbating van luchthavens. Vergelijken we eerst even een luchthavengebouw met een stationsgebouw van de spoorwegen. Een stationsgebouw is meestal gelegen in het centrum van een stad waar de grondprijs zeer hoog is. Een luchthavengebouw is meestal opgericht ver buiten de stad waar de grondprijzen laag zijn.
Maar er zijn méér verschillen. Eens in een stationsgebouw aangekomen blijft de reiziger zich vrij voelen en kan ongehinderd het gebouw terug verlaten om b.v. op enkele meters afstand in een winkel iets te gaan kopen of om een glas te gaan drinken in één van de meestal talrijke aanwezige horecazaken in de onmiddellijke omgeving van een station. Op een luchthaven echter voelt de reiziger zich als het ware gevangen genomen en is voor alle verdere aankopen verplicht deze te doen bij de concessiehouders van de luchthaven. Deze hebben allen een soort monopolie en kunnen de prijzen straffeloos opdrijven. De uitbater van een luchthaven heeft dus een soortgelijke macht als een minister van financiën en kan u steeds maar méér laten betalen. Niet te verwonderen dus dat machtige financiele groepen reuze bedragen willen op tafel leggen om dergelijke macht in handen te krijgen enerzijds en vele beroepspolitiekers die macht graag willen afstaan om snel te kunnen “cashen”!
Op deze wijze werden dus reeds tientallen luchthavens in de wereld “verkocht”! Het gevolg is dat de uitbaters van deze luchthavens de reizigers meer en meer beginnen te pluimen omdat deze laatsten weinig andere mogelijkheden hebben. Jaar na jaar stijgen dus op vele luchthavens de zogenaamde luchthavenbelastingen en de vergoedingen van de ter beschikking gestelde concessies. Deze laatsten rekenen dan maar steeds hogere bedragen door aan hun klanten. Deze toestand is zinloos aan het worden en kan zo niet verder blijven duren. Als de prijsstijgingen in de toekomst dezelfde trend blijven aanhouden als in de voorbije tien jaar het geval was dan gaan de luchtreizigers binnenkort méér moeten betalen om in een vliegtuig te kunnen stappen dan de prijs van de luchtreis zelf!! Ook de prijzen van de concessiehouders beginnen ondraaglijk hoog te worden. Zo betaalden we gisteren op de luchthaven van Antalya in Turkije niet minder dan 8 euro voor een gewone pint!! Maar wat ons het meeste tegen de borst stootte waren de tarieven op onze luchthaven van Zaventem om vreemde munten te kunnen wisselen.
We geven u even enkele voorbeelden van de aankoop en verkooptarieven van enkele munten op donderdag 3 juli ll.
USA-dollar 1,612 en 1,190
UK-pond 0,909 en 0,710
Zweedse kroon 10,860 en 7,775
Turkije 3,489 en 2,472
Dit is een pure schande en zou door onze professor van recht jaren geleden als zuiverste woeker worden beschouwd.
Het gaat hier niet over 3% rente per jaar maar méér dan 10 maal méér of méér dan 30% op één minuut!!!
Om aan de klant de indruk te geven dat het er nog ernstig aan toe gaat geeft men tarieven tot op één duizendste.
Van op een bepaalde afstand hebben we kunnen toekijken hoe de ene na de andere reiziger als het ware werd beetgenomen. Bijna alle klanten staken de hun toegeschoven biljetten zonder verder natellen in hun zak en vervolgden hun weg naar de instapzone. Ook bij de plaatselijke horecazaken bleken de reizigers meer aan hun verlof te denken dan aan de schandalig hoge prijzen die hun werden aangerekend. Hoelang gaat het nog duren vooraleer de miljoenen luchtvaartreigers gaan reageren?
Wat is het verschil tussen het nemen van de TGV naar Bordeaux in Brussel-Zuid of het nemen van een vliegtuig naar dezelfde bestemming? Waarom betaalt men in een spoorwegstation NIETS en op de luchthaven een waanzinnig bedrag om gewoon te kunnen instappen?
Waarom kan men moeiteloos met een koffer volgeladen met 20 kg dynamiet in de TGV stappen die eveneens tegen 300 km per uur gaat rijden en met véél méér passagiers aan boord dan het grootste vliegtuig kan vervoeren?
Waarom moet men op de luchthaven zelfs zijn broeksriem en schoenen uit doen en wordt alles tot op een flesje water na gecontroleerd en reageren de reizigers helemaal niet wanneer ze weten dat bij het spoorvervoer NIETS wordt nagekeken?
Waarom worden luchtvaartreizigers verplicht om soms tot DRIE UUR voor vertrek aanwezig te zijn en volstaan één of twee minuten voor het vertrek bij de spoorwegen?
Hebben de beroepspolitiekers daarover al eens nagedacht?
Of zit het feit dat iedere minuut dat luchtvaartreizigers langer op de luchthaven verblijven een verhoging van de omzet van de plaatselijke concessiehouders voor gevolg heeft daar ook voor iets tussen?
Jammer genoeg zijn luchthavenreizigers zoals kiezers: tam, gedwee en breeddenkend. Tot op het ogenblik dat het meestal te laat is!
Men zegge het voort,
Freddy Van Gaever
“en zou door onze professor van recht jaren geleden als zuiverste woeker worden beschouwd”
Hij doceerde dan ook in St Ignatius en was “slachtoffer” van die katholieke leer dat woeker als één der ergste vergrijpen catalogeerde. Dat zware vergrijp staat nog in hun kerkelijk recht, het is niet opgeheven, maar geen kat die er zich nog iets van aantrekt.
Voor het overige zijn die buitensporige prijzen een “trend”, wij betalen dikwijls meer voor de verpakking dan voor het product.
Voor de prijs van een koffie in Zaventem maak ik thuis mosselen met friet à volonté klaar!
Dan heeft men de prijzen nog niet gezien van in de établissementen in “Knokke-LE ZOUTE”. 🙂 veeleer ;-(