De laatste tijd moet men steeds méér en méér letten op “de kleine lettertjes” !
Onlangs hoorde ik enkele verhalen waarbij personen me lieten weten dat ze geschrokken waren in verband met
gebeurtenissen met facturen en bestellingen en waarbij ze zich bedrogen hadden gevoeld. “De kleine lettertjes” bleken steeds aan de oorzaak te liggen.
We dachten daaraan toen we hedenmorgen een totaal onverwachte factuur van 190 euro in de bus vonden. Het bleek dat we een jaarabonnement hadden besteld op “De Belegger” ! Voor zover we weten hebben we dit nooit gewenst. Maar toen schoot het ons te binnen dat we onlangs een abonnement hebben genomen op de krant “De Tijd” en dit via het internet.
We herinnerden ons eveneens dat er toen een GRATIS abonnement van drie maanden werd bijgegeven op “De Belegger”.
Maar we kunnen ons niet meer herinneren wat we toen juist hebben moeten aantikken maar het blijkt nu dat we ons toen zouden verplicht hebben om na 3 maanden een jaarabonnement te moeten betalen voor “De Belegger”. Het heeft nu allemaal geen zin meer om dit trachten te veranderen maar we voelen ons wel “genomen”. Het feit dat we blijkbaar niet de enige zijn met dergelijke ervaring doet ons beslissen om aan onze lezers eveneens te laten weten wat enkele andere vrienden of familieleden in dit verband hebben meegemaakt.
1. Een vriend gaat naar de garage om zijn wagen op te halen na een routine nazicht en oliewissel. Tot zijn grote verbazing schrikt hij van het hoge bedrag van zijn factuur. Zonder dat hij dit ooit had gevraagd heeft men bepaalde remblokjes vervangen en alle riemen van de motor waaronder een dure “aandrijfriem”! Nadat hij zijn verbazing en ongenoegen heeft uitgedrukt verneemt hij van de baliebediende dat hij zijn sleutel slechts kan terugkrijgen indien hij eerst aan de kassa het aangerekende bedrag gaat betalen. Bovendien vestigt de baliebediende zijn aandacht op het feit dat hij bij de ondertekening van het bestelorder mandaat heeft verleend aan de garagehouder om alle nodige herstellingen, ook diegene die niet werden gevraagd, uit te voeren om de wagen in veilige- en bedrijfsklare toestand te houden! Het stond duidelijk vermeld in de voorwaarden, de fameuze kleine lettertjes aan de achterzijde van het document, dat hij had ondertekend! Betalen was dus de boodschap.
Inmiddels hebben we kunnen vaststellen dat ook in onze garage men dat soort documenten door de argeloze klant laat ondertekenen. We schrijven nu steeds boven onze handtekening en dit tot grote verbazing van de baliebediende “alleen geldig voor de gevraagde herstelling en met uitsluiting van alle andere”. Na mijn uitleg begreep mijn garagist me volledig en voegde er aan toe dat indien er groter onheil wordt vastgesteld ze steeds vooraf telefonisch contact opnemen met de klant. Hetgeen we logisch vinden. Maar zelfs indien het wettelijk in orde is vinden we het uitvoeren van ongevraagde herstellingen onaanvaardbaar. We kunnen onze lezers alleen maar aanraden steeds goed na te kijken wat men U laat ondertekenen.
2.Op 2 januari stierf nogal onverwacht mijn broer. Begin december had hij nog een mooie safarireis geboekt en volledig betaald. Nu blijkt dat er van die hele vooraf betaalde reis bijna niets kan teruggevraagd worden. Zo is de prijs van het luchtvaartticket volledig verloren alhoewel de kans groot is dat men die plaats aan een andere reiziger kan verkopen. Bijna TWEE maanden voor het vertrek was het reisagentschap op de hoogte dat mijn broer was overleden. Zelfs de luchthaventaksen, die niemand ooit zal moeten betalen, zijn verloren wegens “de kleine lettertjes” die dit allemaal duidelijk hadden vermeld! Ook het bijna volledige bedrag van de betaalde safarireis moet als verloren worden beschouwd.
We vinden het uiterst jammer dat grote ondernemingen hun winsten willen verhogen dankzij “de kleine lettertjes” in allerlei contracten. Dergelijke praktijken zouden meer aan de kaak moeten gesteld worden om de steeds toenemende misbruiken in dit verband aan banden te leggen.
Men zegge het voort,
Freddy Van Gaever