Men zegge het voort

Aankondiging FreddyGoed nieuws voor ex-VLM medewerkers?

Enkele dagen geleden vernamen we in het verre Isafjordur (IJsland)dat de curatoren opnieuw herhalen dat ze meerdere kandidaten hebben voor een overname van VLM en zoveel jobs als enigszins mogelijk is willen redden.
Normaal zouden we bij de eersten zijn om dergelijk goed nieuws met handen en voeten toe te juichen.Maar we zijn op latere leeftijd steeds meer sceptisch geworden wanneer we dergelijke teksten lezen.

Na ongeveer 1 jaar voorbereiding en nadat we wisten dat VLM in de handen van een soort oplichters was gevallen stonden we bij een faling klaar om binnen de 48 uur een doorstart te organiseren. Belangrijk element daarbij was het feit dat we een akkoord hadden met de belangrijkste klant van VLM, nl. Carl Legein van de Aviation Factory, die ons onmiddellijk voor meer dan een half miljoen euro aan reeds bij VLM geboekte chartervluchten wou doorschuiven. Dit akkoord was reeds voldoende om zonder groot risico na enkele dagen verder te vliegen en aan een vijftigtal medewerkers werk te verschaffen.
Tijdens een onderhoud in Brussel met het Bestuur der Luchtvaart konden we voor de zoveelste maal de absurde organisatie van ons land vaststellen. Snelheid was essentieel in dit dossier omdat de eerste chartervluchten reeds na enkele dagen dienden te worden uitgevoerd.

Toen we vaststelden dat we eerst een uitgebreid  “business plan” zouden moeten gaan opstellen en dat dit eerst door een reeks ambtenaren, aan wie we best privé les zouden kunnen geven op kennis van de transportsector, gedurende weken zou gaan bestudeerd worden,  haakten we af. Ook de curatoren bleken voor ons totaal onbereikbaar geworden. We hebben dit alles reeds in detail beschreven. Maar vandaag stellen we ons toch enkele vragen.

1. Gaat het bestuur der Luchtvaart nu snel een exploitatievergunning, de zogenaamde AOC (Airline Operating Certificate), afleveren aan een buitenlandse onderneming die geen enkele ervaring kan voorleggen op luchtvaartgebied?

2. Het hele pakket van de toenmalige opdrachten van “The Aviation Factory” is ofwel reeds uitgevoerd ofwel reeds ondergebracht bij buitenlandse bedrijven. De weigering ons een AOC toe te staan heeft niet alleen aan Aviation Factory veel geld gekost maar ook aan de eigenaar van het Bestuur der Luchtvaart. Inderdaad die duurbetaalde ambtenaren hebben er nu voor gezorgd dat al dat geld voor die opdrachten naar het buitenland is vertrokken; dat er een groot aantal nieuwe werklozen zijn bijgekomen, enz.

3. Wat kunnen de curatoren vandaag nog in de aanbieding zetten? NIETS. Alle toenmalige charteropdrachten zijn inmiddels verdwenen en de door VLM nog gevlogen regelmatige lijnen liggen inmiddels zolang stil zodat die voor een overnemer geen enkele waarde meer hebben.
Iedere nieuwe luchtvaartmaatschappij kan opnieuw van nul beginnen en heeft VLM voor niets meer nodig zelfs niet voor de naam die in heel Europa als vergif wordt beschouwd.

4. Op risico een voorspelling te maken die, in tegenstelling tot de vele die we reeds hebben gemaakt misschien eens NIET zou uitkomen, durven we vandaag stellen dat de curatoren meer dan waarschijnlijk geen enkele job meer zullen redden. Al de recente verklaringen van “dag en nacht werken om zoveel mogelijke jobs te kunnen redden” beschouwen we als wind en folklore.

We gaan dit dossier dag per dag volgen en zullen onze opmerkingen blijven spuien. En bovendien hebben we volgende week een vergadering om de mogelijkheid te onderzoeken om opnieuw van nul te beginnen. Het Bestuur der Luchtvaart moet van ons geen knieval verwachten maar zal beslist van ons nog horen!

Men zegge het voort,

Freddy Van Gaever

Beeldmateriaal bij ATV: “Ik mag niet van de grond”

En het laatste nieuws van de curatoren: “Er blijven nog twee kandidaten over”

 

7 gedachten over “Men zegge het voort

  1. Voor een doodsimpele cvba of bvba moet volgens de wet steeds een driejarig “bussinesplan” opgemaakt en voorgelegd worden; zoniet kan men de nodige kredieten niet bekomen! Alhoewel FVG geen kredieten nodig zou kunnen hebben, blijft het logisch om een bedrijfsplan te vragen. Maar ja, het is voor de zoveelste keer nog maar eens de schuld van het Bestuur der Luchtvaart! Dergelijk uitleg maakt mij ook “sceptisch”.

    • Je moet wel heel zijn verhaal lezen. Hij verwijst naar het verleden, zonder het nogmaals te herhalen.

        • Eddy Luyten,

          bij een persoonlijke vraag aan FVG, waarom hij dat plan niet voorlegde, zei hij: dat is in een glazen bol kijken.

          • Anna, dat is een hoogst eigenaardige uitspraak van iemand die zogezegd alle reilen en zeilen van VLM kent:-) Misschien was Madame Blanche niet aanwezig op de Sinksenfoor….

  2. Verkeerde partij, Freddy. Met een partijkaart van Bart De Belover was je al aan het vliegen. Daar zorgen Bourgeois en Wuyts wel voor.

Reacties zijn gesloten.