Wat gebeurde er de laatste 24 uur?
1. Wat VLM betreft:
Zonder meer goed nieuws. We hadden een eerste gesprek met de curatoren die vergezeld waren van de rechter waarop ik tot nu toe zo boos was geweest.
Zoals ik trouwens had geschreven heeft hij zich in de luren laten leggen door de criminele mooipraters en bedriegers/oplichters van het VLM management.
Ik neem geen woord terug van wat ik reeds heb geschreven maar wil begrip opbrengen voor personen die ter goeder trouw zijn en het is soms zeer moeilijk om zich tegen werkelijke oplichters te verdedigen. Wel zou ik deze rechter de raad willen geven om in de toekomst méér aandacht te hebben voor personen van het slag als Van Gaever dan voor geraffineerde misdadigers. We schudden elkaar de hand en we hebben dit incident met de mantel der liefde bedekt. Jammer dat men de oplichters niet enkele dagen in “den bak” heeft kunnen steken en dat ze toch nog in aller heil het land hebben kunnen ontvluchten. Weliswaar met een privé-vliegtuig zoals het dergelijke oplichters past!
Uit het gesprek met de curatoren is gebleken dat ze ons voorstel om de 6 overblijvende toestellen van hen te huren geen optie is. Ze vrezen namelijk dat we snel slechte vrienden zouden worden omdat de kans groot is dat we tijdens onze eerste vluchten tot de vaststelling zouden kunnen komen dat ons vliegtuig ergens in beslag zou genomen worden, onze eerste passagiers in een of ander hotel zouden moeten worden gestoken met alle narigheid van dien. Volgens Meester Frans De Roy, het opperhoofd van het drietal, is alleen een zuivere verkoop van de toestellen haalbaar. Bovendien geeft hen dit wat financiële ruimte om reeds de meest dringende problemen trachten op te lossen.
Indien iemand onder U wat wil helpen kunnen we alleen een correcte intrest beloven en geven we graag de toestellen in pand. Maar hopelijk geraken we er wel uit met een of andere bank die nog best enkele ernstige klanten kan gebruiken.
De laatste belangrijke stap zal a.s. dinsdag genomen worden tijdens een onderhoud met het Bestuur van de Luchtvaart om 13.30 u.
We zullen voorstellen om ons te laten starten op maandag 11 juli. Dat is een mooie datum om met een nieuwe Vlaamse Luchtvaartmaatschappij te beginnen.
We garanderen dat, in tegenstelling tot de vroegere bedriegers die tot op de laatste dag nog een exploitatie vergunning hebben kunnen behouden en waarvan alle vliegtuigen nog een luchtwaardigheidsbewijs hadden behouden spijts dat er sommige sinds maanden half opgepeuzeld waren en belangrijke onderdelen zoals b.v.” een schroef” misten er bij ons geen enkel vliegtuig ooit onveilig de lucht zal ingaan.
Captain Raymond Nicolai, onze postholder voor operaties en een klok in de luchtvaartwereld als vroegere baas van alle lange afstand piloten van SABENA en gezagvoerder Peter Engelen, de huidige postholder en training manager van VLM zullen garanderen dat er nooit een vlucht zal starten zonder dat alle leden van het vliegend personeel 100% met alles maar dan ook alles in orde zijn.
De vroeger technische maintenance manager Bart Motmans die op een schandalige wijze door een vriend kluchtzanger van “Jefke” werd opzij geschoven zal er opnieuw zorg voor dragen dat ieder vliegtuig dat de grond zal verlaten piekfijn op alle gebied in orde zal zijn. De huidige en door het bestuur der Luchtvaart goedgekeurde hoofd van de technische
diensten graaide iedere maand 20.000 euro uit de kas en maakte van de technische diensten van VLM een Mikey Mouse operatie zoals ik er nooit een andere in de luchtvaartwereld heb gekend.
Enkele weken geleden ontving ik een mail uit Chang Mai in Thailand van Fons Coch een vroegere directeur van SABENA. Het is een vriend geworden en sinds hij weet dat ik terug belangstelling heb voor VLM volgde hij vanuit het verre Thailand alle VLM-vliegtuigen via een speciaal internet programma. Hij vroeg me of ik soms de reden wist waarom sommige
VLM-vluchten tussen Antwerpen en Southhampton en daarna tussen Antwerpen en Hamburg “fladderden”? Ze vliegen veel te traag en veel te laag, schreef hij. Toen ik bij een medewerker van de technische kluchtzanger mijn licht ging opsteken vernam ik dat men reeds vele maanden zo goed als zonder wisseldelen zat. Er was een verwarming van de voorruit stuk en we kunnen deze niet herstellen. Daarom mag het vliegtuig niet op
normale vlieghoogte vliegen want daar vriest het en als de ruit aanvriest is het moeilijk om nog te landen als men niets meer kan zien!!!! Daarom moet het toestel blijven vliegen in temperaturen boven het vriespunt. Het vliegt dan ook trager; in onstabiel weer en verbruikt
méér. Na de retourvlucht uit Southampton hadden we te weinig tijd om nog een voorruit te vijzen uit één van de opgepeuzelde toestellen en is het vliegtuig dan maar verder naar Hamburg vertrokken al “fladderend”. En zo vloog het circus steeds maar verder.
In onze mogelijk nieuwe maatschappij, die waarschijnlijk VG-luchtvaartmaatschappij zal gaan heten zullen dergelijke onbegrijpelijke toestanden nooit plaatsgrijpen. Men mag de duivel niet bij de staart trekken maar ik heb in mijn leven tientallen tweedehands-
vliegtuigen gekocht en opereerde steeds van kleinere luchthavens met korte startbanen zoals Moenchen Gladbach, London City of Deurne en heb nooit één gekwetste reiziger gehad. Ik wil dat ook zo houden.
Het Bestuur der luchtvaart kan nu alleen maar vaststellen dat op gebied van veiligheid Van Gaever met andere kleppers werkt dan het vroegere VLM.
Alleen vragen we 60 dagen tijd om alle paperassen in orde te brengen en die NIETS met veiligheid te maken hebben maar alleen maar ambtenaren bezighouden om na te kijken hoeveel centen ik mogelijk denk te gaan verdienen volgens mijn “business plan”. Of ik wel kansen heb te slagen?
Hoe zinloos allemaal. Hoe kan ik voorspellen maanden vooraf welke bezettingscijfers ik denk te halen op die of die lijn? Gewoon folklore! Stel dat ik juist heb gegokt maar de dag nadat mijn “business plan” werd goedgekeurd en waarin ik heb geschreven dat we tussen Antwerpen en Hamburg gaan vliegen hoor ik dat b.v. Lufthansa eveneens vanuit Antwerpen naar Hamburg gaat vliegen en wel met een straalvliegtuig dan kan ik heel mijn “businessplan” op het stort kippen.
De toekomst voorspellen kunnen alleen ministers zoals bij de laatste voorspelling in verband met de te verwachten opbrengsten in verband met de heffingen op beurswinsten de zogenaamde speculatie taks. Om in de broek te doen van het lachen!
Hebben de ambtenaren reeds nagekeken hoeveel miljard BEF onze Brussels
Airlines van Lippens en Davignon er reeds hebben doorgeblazen gedurende
de laatste jaren? Ze liggen reeds jaren aan het Lufthansa infuus of waren reeds jaren in hetzelfde gezelschap als VLM vandaag. Toen ze met Brussels Airlines gingen beginnen stelde ik hen voor om samen te werken.
Ik wilde toen ook mijn oude DAT terug overnemen. Ze lachten me uit. WIJ gaan dat overnemen en van naam veranderen en we hebben U niet nodig verklaarden ze en lachten me gewoon uit. Naderhand heb ik kunnen vaststellen wat een financiële krachtpatser die Lippens wel niet was.
Duizenden mensen zijn hun zuurverdiende centen kwijt en dat mag allemaal nog loslopen! Hoeveel miljard heeft Davignon er nu reeds doorgeblazen vanaf de eerste dag dat hij MIJN Delta Air Transport van naam veranderde en er de leiding van nam?
Ik ga vandaag afronden. Als het “Bestuur” mij die 60 dagen geeft dan vliegen de eerste 50 personeelsleden op 11 juli. En we willen er een pint op verwedden dat ze enkele maanden later met twee of driemaal zoveel zullen zijn.
2. Brexit
Ik wil kort zijn en kom er later op terug. Een schitterende dag voor Great Britain. In één zin samengevat: de overwinning van de productieven op de profiteurs.
Men zegge het voort…
Freddy Van Gaever, 24 juni 2016