Wat zegt U de naam “Pioneering Spirit”?
Wij zijn ervan overtuigd dat de meeste van onze lezers het antwoord schuldig blijven op deze vraag. We willen daarin nu verandering brengen en hen vertellen dat dit de naam van een schip is en dan nog wel een nieuwe naam aangezien de originele naam “Pieter Schelte” was.
De wereldpionier van de zogenaamde “kraanschepen”, die voor de grootste petroleummaatschappijen ter wereld werken, was de in 1981 overleden Nederlander Pieter Schelte Heerema. Heerema had een vijftal zonen die zijn bedrijf na zijn overlijden in handen kregen en behoorde tijdens de tweede wereldoorlog tot het “verkeerde” kamp. Hij was een geniaal man, een harde werker, een permanente bron van nieuwe uitvindingen en verbeteringen in de sector, een aanhanger van “Ordnung muss sein” en een voorbeeldige vader. Hij liet zijn zonen een fortuin na en een wereldfirma die destijds reeds over de grootste kraanschepen ter wereld beschikte. Maar juist zoals de Vlaming Bernard Van Hool, die eveneens een wereldbedrijf uit de grond stampte en eveneens een half dozijn zonen achterliet, konden sommige schouders de weelde moeilijk dragen en ontstond er ruzie in de familie. Eén van de zonen, Edward, liet zich door zijn broers uitbetalen en begon voor eigen rekening het bedrijf Allseas.
Edward, die burgerlijk ingenieur was, zag gedurende meerdere jaren veel zwarte sneeuw maar kreeg uiteindelijk rond de eeuwwisseling de wind in de zeilen. Allseas begon zo goed te draaien dat Edward er uiteindelijk in lukte om het grootste schip ter wereld te laten bouwen in Korea. Op dit ogenblik werkt men aan de laatste afwerkingen in de haven van Rotterdam. Uit respect en bewondering noemde hij dit schip naar de voornamen van zijn vader de “Pieter Schelte”!
Maar sommige journalisten konden het niet pruimen dat een dergelijk schip de naam kreeg van een “oud nazi”! Zelfs twee generaties na het einde van de tweede wereldoorlog lopen er nog steeds mensen rond met zeer lange tenen. Talrijke negatieve bijdragen werden gepubliceerd en bij de toppers van de petroleumwereld werd aangedrongen om geen zaken meer te doen met Allseas! Enerzijds wilden de petroleumgiganten de pers aan hun kant houden maar anderzijds wilden ze best verder zaken doen met Allseas omdat dit bedrijf hen in de toekomst diensten kon verlenen die niemand ter wereld zou kunnen leveren. Edward bezweek onder de druk en herdoopte zijn laatste schip tot de “Pioneering Spirit”.
Zijn klanten konden hiermede vrede nemen. Maar zijn belagers begonnen opnieuw tot acties over te gaan omdat de P van Pioneering dezelfde was als de P van Pieter en de S van Spirit dezelfde als de S van Schelte!! De initialen bleven dus PS!! Maar de wereldklanten vonden het nu welletjes en de belagers dienden in het zand te bijten hetgeen Edward wel enkele binnenpretjes zal hebben opgeleverd.
De “PS” zoals we het schip voortaan zullen noemen is zo uniek dat we hopen er in de loop van de volgende maanden nog enkele bijdragen aan te kunnen wijden. De eerste klussen van dit schip zullen telkens voor wereldnieuws zorgen. Als men weet dat de grootste cruise-schepen ter wereld, die met 4000 – 5000 passagiers de wereldzeeën doorkruisen, nog lang geen 60 meter breed zijn en de “PS” méér dan 120 meter breed is kan men zich een idee vormen van het gigantische van dit schip. Indien in de toekomst booreilanden moeten afgebroken worden zal men daar geen weken of maanden meer voor nodig hebben. De PS komt aangevaren en neemt in één hap het hele boorplatform op het dek om het ergens aan wal te brengen!! Of dit boorplatform nu tienduizend of twintigduizend of zelfs veertigduizend ton weegt doet er niet toe. De PS kan dit allemaal aan.
Aan boord is er accommodatie voor méér dan 500 werknemers die ook dag en nacht pijpleidingen gaan kunnen leggen tot op nog nooit geziene diepten. Kortom Edward Heerema heeft iets verwezenlijkt waarvoor zelfs zijn broers, die nog steeds het vroegere bedrijf HEEREMA verder zetten, onbegrijpelijk staan naar te kijken.
Of iemand in de toekomst bij het lezen van een wapenfeit van de PS nu spontaan denkt aan “Pieter Schelte” of aan “Pioneering Spirit” of zelfs aan “Parti Socialiste” zal Edward worst wezen. Hijzelf kan steeds knipogen naar het statige portret van Pieter Schelte Heerema dat in zijn bureel een centrale plaats inneemt en denken “Father, we did it anyhow!”
Men zegge het voort,
Freddy Van Gaever
Onlangs zag ik nog een documentaire van Japanse en Amerikaanse soldaten uit de 2de wereldoorlog die men had samengebracht op een schip om een slag te herdenken die ze tegen elkaar hadden uitgevochten. Toen vijanden, nu vergevingsgezinde strijdmakkers. Het kan, maar je moet willen natuurlijk. De (linkse persmuskieten, zijn er andere) doen niets anders dan oprakelen wat er 70 jaar geleden gebeurde (ook niet goed te keuren). Wat nu dagelijks gebeurt in de naam van Allah, en de koran, daar zwijgen ze het liefst over. Het dagelijkse gevaar dat ons beloert is minder gevaarlijk dan wat voorbij is. Voor hen althans. Het is “spannender” een ondernemer die dergelijk project realiseert, de grond in te schrijven dan te berichten over de gevaren van de islam.
‘De geest van de pionier’, of ‘De doeners’ Misschien de naam voor een nieuwe beweging of een belangrijke vertegenwoordiging in een bestaande partij? De start van een nieuw, verenigd Noord-Europa, NEU, onder hun impuls,de impuls van doeners en denkers.
Prachtig resultaat van de Nederlandse scheepvaartingenieurschap.
Dat deze mastodont werd gebouwd op de Daewo shipyard doet er niet aan toe… het is de meest-gespecialiseerde scheepswerf ter wereld.
Eigenlijk is dat eigenaardig-gebouwd schip 124 meter breed, èn beide delen van de catamarantvormige constructie 382 meter lang.
Op de bovenste clip kon men duidelijk merken dat dit schip wél omringd van door sleepboten (voor de welkomstdoop), maar geen ènkele ervan nodig had om binnen de haven geholpen te worden. (wat duidt op de aanwezigheid van boegschroeven voor de wendbaarheid)
En, nà het middagmaal wil ik het eens hebben over het eerste deel van het artikel: Duitsgezind Duitshatend.
Er zijn tegengewoordig niet veel mensen over die bewust WO ll meegemaakt hebben èn de verderfelijkheid van het “nazidom” meegemaakt hebben.
En juist dààrom HAAT ik nog grondig die “generatie” van ons burenvolk (waarvan er ook maar een symbolisch “handjevol” meer overbljven.)
Haat ik nu de tegenwoordige generatie Duitsers (?)… NEE, want die mensen waren nog niet geboren, en het is toch normaal dat men de kinderen & kleinkinderen niet verantwoordelijk kan stellen voor de daden van hun voorouders.
De overgrote meerderheid van de “moffenhaters” kennen de geschiedenis ènkel “uit de boekskens”… dus: onnozelaars die men àlles kan “wijs-maken” vermits geschiedens STEEDS geschreven werd vanuit het oogpunt van de overwinnaars.
Degenen die een naamverandering voor dat schip wilden zijn eigenlijk zo dom als het achterwerk van een koe.