Men zegge het voort

Aankondiging FreddyDe bevolking zal dit niet meer blijven slikken!

We willen er vele pinten op verwedden dat geen enkele van onze lezers het antwoord zou weten op de vraag wat  PSFVG betekent.
Deze afkorting staat voor een nieuwe tijdelijke vereniging die werd opgericht met als enige doel om op een snelle en goedkope wijze het gigantische fileprobleem rond Antwerpen op te lossen. Het gaat hier over de initialen van Paul Stulens en Freddy Van Gaever.

Gisteren kwamen we nog eens toevallig samen om rond pot en pint van gedachten te wisselen over de totale onverantwoorde chaos die de verkozen beroepspolitiekers van onze samenleving aan het maken zijn. We overdonderden elkaar met een reeks voorbeelden over totale idiote beslissingen die werden genomen en de fortuinen belastinggeld die maandelijks en totaal zinloos worden verbrast. We namen de beslissing om regelmatig aan onze overheid, via deze “blog” onze voorstellen kenbaar te maken. Onze voorstellen kosten geen cent aan de overheid en hebben integendeel het voordeel dat ze fortuinen aan de belastingbetaler laat besparen. Noch Paul nog ondergetekende heeft enige bijbedoeling om enig  financieel voordeel uit onze voorstellen te halen. Vandaag beperken we ons tot de filekanker die nu reeds jaren in onze stad woekert. Wat onze overheden gedurende de laatste jaren hebben gedaan om dit probleem zogezegd te gaan oplossen is zonder meer hallucinant te noemen.

Meer dan een half dozijn jaren geleden zat ik als Vlaams volksvertegenwoordiger aandachtig te luisteren naar een trio zwaargewichten van de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) die toen aan de parlementsleden kwamen uitleggen hoe de vork aan de steel zat. Ik kreeg toen de lachers aan mijn kant door aan enkele collega’s te vertellen dat ik die mannen niet ernstig nam omdat ik had vastgesteld dat ze alle drie met een aparte wagen en met chauffeur naar Brussel waren gekomen. “Als ze zo met belastinggeld omspringen zijn ze volgens mij  totaal onbekwaam om dat fileprobleem op te lossen.” waren mijn woorden. Bijna acht jaar later kan ik alleen vaststellen dat mijn woorden profetisch waren. Het BAM-circus blijft verder spelen en de toestand wordt nu totaal onbegrijpelijk. Na het verbrassen van fortuinen aan lonen, reizen, studies en allerlei onzinnige onkosten staat men in 2015 nog nergens.

Erger nog. Men heeft zelfs contracten ondertekend (o.a. met Noriant) die nu misschien nooit zullen uitgevoerd worden en nog voor honderden miljoenen aan schadevergoedingen kunnen gaan kosten. Ondertussen staan dagelijks duizenden en duizenden sukkelaars in de file, verliezen bedrijven fortuinen, wordt de lucht onnodig méér vervuild dan nodig, enz. enz…
Men zou beter de afkorting BAM vervangen door BAS waarbij het woord Mobiel vervangen wordt door Steriel. Maar dit terzijde.

Met Paul was ik het op enkele minuten eens. We hadden dezelfde mening om het probleem op te lossen. Bovendien hoeven we geen pluim op onze hoed te steken want het blijkt dat reeds ongeveer een halve eeuw geleden andere bezitters van gezond boerenverstand reeds hetzelfde gedacht hadden. Een analyse:

1. Wanneer men aan een huidige weginfrastructuur begint te prutsen heeft dit onmiddellijk gigantische opstoppingen tot gevolg zoals onlangs is gebleken bij relatief kleine werken op de E313. Blijf dus af van de bestaande ring in Antwerpen en maak het probleem niet groter.

2. De meerderheid van de duizenden vrachtwagens die op de Antwerpse ring dagelijks rijden hebben met de havenstad NIETS te maken. Ze willen van Nederland naar Frankrijk of van Duitsland naar Engeland enz. In tientallen grote wereldsteden lost men dit probleem op door verder van de stad een grotere ring aan te leggen. Tijdens die werken wordt de bestaande infrastructuur niet gestoord en ontstaat er geen groter verkeersinfarct.

3.De studies van deze zogenaamde R2 liggen reeds tientallen jaren klaar. De zuidelijke helft loopt van Ranst over Boechout, Hove, Kontich, Aartselaar, Hemiksem, Kruibeke,  Haasdonk,  Kallo via de Liefkenshoektunnel (die nog steeds ver onderbenut is) naar Stabroek. Door Ranst met Stabroek te verbinden heeft men reeds 2/3 van de grote ringweg gerealiseerd.
De bouw van dat gedeelte zou het verkeer op de Antwerpse ring reeds met 40 percent kunnen laten afnemen.

4. In plaats van met één bedrijf te werken waardoor bijna steeds allerlei “gefoeffel” gebeurt kan men de opdracht onder een tiental bedrijven verdelen waardoor alles sneller, goedkoper en correcter kan verlopen.

5.De adviezen van PSFVG kosten geen cent maar garanderen een beter resultaat dan de fortuinen die reeds werden verbrast. Het is waarschijnlijk omdat we werkelijk voor het algemeen belang en gratis willen adviseren dat geen enkele beroepspolitieker naar ons zal willen luisteren.

Men zegge het voort,

Freddy Van Gaever

Eén gedachte over “Men zegge het voort

  1. Juist Freddy.Ik zou nog meer zeggen:
    Buiten het stuk Kalloo/E17 en Ekeren/Wommelgem/E19 hoeft men enkel vanuit Ranst het stuk Grote Ring aan te leggen (misschien deels ingetunneld) om via Hemiksem en een BRUG de E17 te bereiken.
    Zo eenvoudig is dat en blijft AL het doorgaand verkeer weg van de Kleine Ring !

Reacties zijn gesloten.