Steeds meer overheidsinstellingen zijn zinloos geworden!
Onze beroepspolitiekers hebben er voor gezorgd dat gedurende de laatste tientallen jaren steeds meer overheidsinstellingen en nieuwe wetten werden in het leven geroepen waardoor onze samenleving stilaan onleefbaar aan het worden is.
Duizenden ambtenaren worden niet meer betaald om de burgers te helpen maar om ze te pesten. Duizenden ambtenaren bemoeien zich met allerlei onbenulligheden in plaats van voor een betere en veiligere samenleving te zorgen. Vandaag kunnen we in de media wederom een pareltje van onzin lezen.
Het gaat over een beslissing van de JEP. Zelf had ik er nog nooit over gehoord en ik ben bijna zeker dat de meeste van onze lezers ook niet zouden kunnen verklaren waarvoor die JEP staat.
Wel het staat voor “Jury voor Ethische praktijken inzake Reclame”. Het siert onze overheden om in tijden waarin – op enkele uren vliegen van onze streken bijna dagelijks hoofden van onschuldigen worden afgesneden, kinderen worden uitgehuwelijkt, onschuldige burgers worden plat gebombardeerd of brave mensen worden gemarteld – voldoende aandacht te besteden aan de “ethische praktijken” in de reclamewereld!
Onze JEP-beheerders hebben nu hun beste aandacht geschonken aan een reclamespot van de multinational LIDL. Deze onderneming maakt reclame voor hun verse producten die volgens haar, en wie zou dat willen tegenspreken, lekker en gezond zijn. Maar volgens de idioten van JEP doet ze dat op een foute manier. LIDL richt zich namelijk tot de vrouwen en geeft hen de raad als ze voor hun man koken : “KIES NU VOOR UW MAN DE VERSE PRODUCTEN VAN LIDL EN KOOK DUS LEKKER EN GEZOND”. En hier zit nu blijkbaar het addertje onder het gras en begaat LIDL een grove fout. Volgens JEP zitten in die reclamespot “clichématige elementen” waardoor die spot in zijn geheel bekeken wel degelijk de indruk wekt dat het de taak van een vrouw zou zijn om voor haar man te koken. Volgens JEP is het niet de taak van de vrouw om voor haar man te koken.”Dat is meer dan een halve eeuw teruggaan in de tijd” luidt het!! Daarom vraagt JEP aan LIDL deze reclamespot stop te zetten.
Indien wij iets zouden te zeggen hebben zouden we aan onze regering vragen om op staande voet al deze krachtpatsers van JEP te ontslaan en verder geen cent belastinggeld meer te verbrassen voor dergelijke nonsens. Tenzij men aan JEP een nieuwe kans wil geven en dus eveneens een nieuwe opdracht zou geven zoals b.v.:
Zoek eens uit hoe het toch mogelijk is dat vandaag véél méér belastinggelden worden uitgegeven om gangsters en zware criminelen comfortabel te huisvesten; te voeden en van de nodige ontspanningsmogelijkheden (fitness/bibliotheek/TV enz.) te voorzien terwijl er in onze steden duizenden ouderen die in hun leven nooit een vlieg kwaad hebben gedaan onder de armoede grens moeten leven!!
Men zegge het voort,
Freddy Van Gaever
Beste Freddy,
Ik heb/had nog nooit van JEP gehoord. Toen ik de naam de eerste maal in je stuk tegenkwam dacht ik, wat ben ik toch onwetend. Na gelezen te hebben dat het ook u onbekend voorkwam slaakt ik een zucht van verlichting. Maar laat ons eerlijk zijn, of je JEP nu kent of niet, wat maakt het uit. De zoveelste nutteloze en overbodige, belastinggeld verslindende organisatie.
We hebben er nochtans vandaag al over bericht: https://www.golfbrekers.be/poco-kookadvies-volgens-maatschappelijke-evolutie/
Dat is knap, ik had het niet gelezen.
Interessante vraag: wie betaalt die kerels eigenlijk?
Antwoord voor Frans: JEP wordt betaald door de reclamesector zelf. En het zijn heus niet allemaal “kerels”, er zitten ook dames in die jury.
De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame
De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame is het zelfdisciplinair orgaan van de reclamesector in België. Zij werd opgericht in 1974 door de Raad voor de Reclame, vzw die de representatieve verenigingen van de adverteerders, reclamebureaus en media groepeert met als doel de reclame, als factor van economische en sociale expansie, te bevorderen.
Frans, om uw vraag te beantwoorden: deze jury wordt betaald door de reclamesector zelf. En de leden zijn heus niet allemaal “kerels”, er zitten ook dames in deze jury…
De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame werd opgericht in 1974 door de Raad voor de Reclame vzw en is het zelfdisciplinaire orgaan van de reclamesector in België met als taak te waken over het correcte en eerlijke karakter van de reclameboodschappen ten aanzien van het publiek.
Dank u voor de vele antwoorden Ropie. Ik zie nu waarom ook de JEP links is: creatieve mensen zijn doorgaans links, Patrick Janssen was een reclameman…
Steeds meer overheidsinstellingen zijn zinloos geworden!
Beste Freddy, dat zijn ze al jaaaaaaaren.
JEP is geen overheidsinstelling Jean