Eén gedachte over “Maidentrip Mercator 8 april 1932”
Gelukkig had België hun vroeger schoolschip “Avenir” reeds eerder verkocht aan Noorwegen. Het was véél groter: een viermaster; maar… het had (volgens de scheepsofficieren die er een korte “hogezeereis” mee gemaakt hadden) stabiliteitslast bij “vol zeilen” en dié officieren gaven als commentaar dat het moest grondig herbouwd worden (met grote kosten tot gevolg). Noorwegen had wél interesse voor dat schip, èn weet die mankementen aan “gebrek aan zeemanschap” van onze zeelui… Bij de àllereerste vaart van het schip (mèt Noorse bemanning), is het “vergaan met man en muis” ergens in de Atlantische Oceaan (en nooit meer “iets” van teruggevonden.) Fikkens’ schoonvader heeft nog als cadet gevaren op “den Avenir” en diens’ schoonvader was één van de (4) kapiteins ervan. Ik heb nog steeds de aantekeningen + foto’s van de eerste reis van de Mercator “ergens” liggen… het zal zoeken worden :-).. eerder :-(.
Gelukkig had België hun vroeger schoolschip “Avenir” reeds eerder verkocht aan Noorwegen.
Het was véél groter: een viermaster; maar… het had (volgens de scheepsofficieren die er een korte “hogezeereis” mee gemaakt hadden) stabiliteitslast bij “vol zeilen” en dié officieren gaven als commentaar dat het moest grondig herbouwd worden (met grote kosten tot gevolg).
Noorwegen had wél interesse voor dat schip, èn weet die mankementen aan “gebrek aan zeemanschap” van onze zeelui… Bij de àllereerste vaart van het schip (mèt Noorse bemanning), is het “vergaan met man en muis” ergens in de Atlantische Oceaan (en nooit meer “iets” van teruggevonden.)
Fikkens’ schoonvader heeft nog als cadet gevaren op “den Avenir” en diens’ schoonvader was één van de (4) kapiteins ervan.
Ik heb nog steeds de aantekeningen + foto’s van de eerste reis van de Mercator “ergens” liggen… het zal zoeken worden :-).. eerder :-(.