Maak kennis met de “Mare Jonio2”

In april zijn ze d’r weer de trekvogels. Na een vermoeiende tocht en bovendien niet zonder gevaar. De oversteek van de Middellandse Zee kost velen van hen het leven. Nergens even kunnen uitrusten, een hapje eten, met reisgenoten overleggen welke de kortste, de veiligste route is. Nergens? Toch wel, als ze hun coördinaten goed berekenen, als ze een expediteur kunnen betalen voor zijn CPT-pakket stijgt hun kans aanzienlijk op een veilige overtocht en aankomst in het nestgebied.

En dit jaar hebben ze nog meer kans op de jackpot. In april wordt het tot op heden grootste “reddingsschip”, incl. daghospitaal, opgeleverd. Dit schip werd oorspronkelijk gebouwd voor de technische ondersteuning van Noorse bootplatforms. 72 m lang, 1850 t., voorzien van allerlei snufjes zoals drones en zelfs een heteluchtballon. Het wordt nu in Bremen startklaar gemaakt voor “zoek- en reddiingsacties”. Doel van de ombouw: het zoeken, het “redden”, de medische verzorging van gelukzoekers bij hun poging de gouden pot aan het einde van de regenboog, EUropa, te bereiken. Of men tegelijkertijd een coronatest zal uitvoeren, hen vaccineren opdat ze onmiddellijk nadat ze hun twee voeten aan wal gezet hebben kunnen ingezet worden op de arbeidsmarkt, of men tegelijkertijd hun diploma zal homologeren, of men tegelijkertijd een aanvraag voor gezinshereniging zal laten invullen, werd ons niet medegedeeld.

Oorspronkelijk ging men ervan uit dat tot 700 passagiers per oversteek kunnen vervoerd worden; nu rekent men ook de dekpassagiers erbij en daarmee stijgt dan de capaciteit naar 1000.

Het schip zou naar verluidt onder Italiaanse vlag met de naam “Mare Jonio2” varen; deze laatste zou nog kunnen gewijzigd worden. De lopende kosten worden per maand op 100.000 euro geschat met een bemanning van 36 mannen/vrouwen/xxx. Ter vergelijking: het tankschip Minerva Oceania, 182 m lang, 47.407 mt, in Antwerpen aan de ketting gelegd (juni 2020) heeft slechts 26 bemanningsleden. Een zgn. Italiaans burgerplatform zou dit allemaal zelf betalen via giften, crowdfunding en weldadigheidsinitatieven. ( repubblica.it.)

De Duitsers laten zich echter niet onbetuigd. Als die Italianen nu menen dat zij het alleenrecht hebben op de pensioenredders, dan hebben ze buiten de waard, de EKD, (Evangelische Kirchen in Deutschland) gerekend. Zoals algemeen bekend vindt men in Merkelland dat 1 miljoen verrijkers toch wel wat weinig is. In samenwerking met de EKD bereidt het immigratieverbond „United4Rescue“ een volgende ferry voor. Zo heeft de door vrijgevige weldoeners gefinancierde vereniging uit Regensburg, „Sea-Eye“, al weken geleden een voormalig verzorgingsschip gekocht dat ook in Bremen tot de nieuwe status van “reddingsschip” omgebouwd wordt. Aan passagiers geen tekort. Daarvoor zijn hun agenten in Afrika verantwoordelijk.

En dat alles onder het etiket “onbaatzuchtige naastenliefde.” U weet dat u vervolgens tegen de zomer uw steentje kan bijdragen door hen hier – via een uitgekiend EU-verdelingsplan – op te vangen. (…)

Eén gedachte over “Maak kennis met de “Mare Jonio2”

  1. Dat schip mag nooit uitvaren en als het dat toch doet moet het tegen gehouden worden halverwege op zee met maar één antwoord: “NIET WELKOM”.

Reacties zijn gesloten.