Sinds lieflijke Hillary de despoot Gaddafi verdreef en de alom geprezen democratie kans gaf zich voluit te ontplooien in Libië – ‘a work in progress’ – is dit land oordeelkundig naar de knoppen geholpen.
Libië, de startblok van de hindernissenkoers voor tafelschuimers naar EUropa.
Libië, waar mensensmokkelaar tot een knelpuntberoep verheven werd.
Libië, waar de EU de natte droom van opvangkampen internationale kampeerplaatsen wil realiseren.
Libië, dat daar vriendelijk voor bedankt en geen enkele ‘vluchteling’ wil terugnemen.
Libië, dat wel boten en helikopters van de EU wil krijgen om aan de kust te patrouilleren.
Aha, het gaat dan toch de goede richting uit, denkt u?
Euh… wie meent dat die boten en helikopters moeten dienen om de reislustige vakkrachten uit zwart Afrika tegen te houden, mag zich bezinnen. Want…
Libië heeft die nodig om clandestiene olietankers op te sporen en tegen te houden. Recent heeft Libië twee olietankers onder vreemde vlag overmeesterd en hun bemanning gearresteerd voor het smokkelen van olie. Dit ging niet zonder slag of stoot. Pas na een urenlang vuurgevecht de oliepiraten ingerekend worden.
Olie is er zat in Libië, meer dan eender waar in Afrika. Libië had een productiecapaciteit van ca. 1.6 miljoen barrels, vooraleer lieftallige Hillary besloot te zich te bemoeien met de lentekriebels van een niet zo gematigde oppositie.
De kustwacht bemerkte donderdag nacht de schepen op 2 km van Sidi Said, bij Zuwara, een stad aan de middenkust. Twee tankers, de Ruta onder Oekraïense vlag, en de Stark, onder de Congolese vlag. Op vrijdag ochtend trad de kustwacht in actie.
De oliesmokkelaars waren zwaar bewapend en werden door kleine boten ondersteund. Na een sterke weerstand werden ze tenslotte, na een vuurgevecht van meer dan drie uur, overmeesterd door de Libische marine. Kleine bootjes met gewapende mensen aan boord keerden telkens terug en openden het vuur op de kustwacht.
De twee tankers en hun bemanning werden naar de hoofdstad Tripoli overgebracht. Onder hen 14 Oekraïeners van de Ruta; 4 Turken, 2 Georgiërs en 3 bemanningsleden, die hun nationaliteit niet wilden bekend maken, van de Stark. AhramonLine
Wij vragen ons af welke bestemming in EUropa die olie had:
“Oil smuggling en human trafficking to Europe has increased…”