Komt het nog goed bij Boeing? (2)

Volgens de New York Times heeft de VSA-Luchtverkeersoverheid – FAA – tijdens omvangrijke veiligheidstests aan de 737 MAX meer dan 1/3 der tests onvolmaaktheden, resp. fouten, vastgesteld.

Bij het onderzoek van het productieproces, die na het afscheuren van een romppaneel tijdens een vlucht uitgevoerd werd, is de 737 MAX (grote concurrent van de Airbus) in 33 van de 89 tests niet geslaagd.

De toeleverancier, Spirit AeroSystems, die de romp van de Max maakt, is slechts in 6 van de 13 audits geslaagd én bij de montage van de rompwanden.

Bij de tests werden o.a. twijfels over de techniekers geuit: Boeing zou naar verluidt de “de noodzakelijke kennis en vaardigheden” niet gecontroleerd hebben. Verleden week deelde de FAA mee dat ze “inbreuken bij de controle op het productieproces, de handhaving en opslag van onderdelen, alsook de afwerkingscontrole bij Boeing” vastgesteld had.

M.a.w. het personeel, dat de vliegtuigen in elkaar steekt, is niet gekwalificeerd voor hun taak. Zoals bekend is Boeing woke en neemt personeel aan volgens bepaalde hedendaagse normen, kortom diversiteit in het kwadraat. Om de verlangde (geëiste) wokenormen te bereiken heeft Boeing blijkbaar het niet zo nauw genomen met de broodnodige vakkennis.

Een gepensioneerd veiligheids- en kwaliteitscontroleur met een carrière van tientallen jaren bij Boeing, overleed plotseling “aan een zelf veroorzaakte schotwonde” nadat hij over de gebreken bij Boeing getuigd had bij de rechtbank. Hijzelf werd door Boeing immers op de vingers getikt omdat hij bij zijn bedrijf zijn ongerustheid had geuit over de veiligheidsprocedure.

Alsof de vermelde 737 Max catastrofes en bijna-crashes niet volstonden, komt daar bovenop weer een incident dat ‘slechts’ met 50 al dan niet zwaar gekwetste passagiers en bemanningsleden kon afgesloten worden. Door een “technisch probleem” werd een 787-9 Dreamliner tijdens de vlucht zodanig dooreen geschud, viel als een steen naar beneden, dat verschillende personen in het ziekenhuis belandden.

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/unternehmen/boeing-max-sicherheit-produktionsprobleme-alaska-delta-test-100.html

En zelfs als het vliegtuig technisch 100% in orde is, dan nog hang je als passagier af van de kundigheid van de piloten. United Airlines is ook gebeten door de woke-microbe; het wil zo snel mogelijk aan de diversiteitsregels voldoen en blanke mannelijke piloten vervangen door vrouwen én gekleurde exemplaren.