Intelligente chaos

Wes HardinVerkeerssituaties

‘Intelligente verkeerslichten’ worden al enkele tientallen jaren gebruikt in vreemde contreien, waar ze een positieve invloed lijken te hebben op de doorstroom van het verkeer.

Mogelijk omdat het Antwerpse gemeentebestuur een goede 20 miljoen teveel had of een bevriende aannemer een centje wou gunnen werd besloten om tussen dit en 4 jaar alle oude verkeerslichten in Antwerpen te vervangen door ‘intelligente’. Zo werden dus onlangs op een naburige doorgangsweg lichten van het nieuwe type geplaatst.

Aangezien op deze drukke baan de kortste afstand tussen twee stoplichten ongeveer 40 m. is, de langste juist iets minder dan 130 m. en er welgeteld twaalf verkeerslichtclusters staan op iets minder dan 1,5 km. (plus nog twee camera’s in beide richtingen) werd een verbetering van het fileleed verwacht.

Niet dus, waar voordien een geroutineerde en frequente gebruiker van deze baan drie tot, in uitzonderlijke gevallen, zelfs vier groene lichten kon doorrijden door de snelheid te variëren tussen de 40 en 70 km. per uur ipv de verplichte 50 km. maximum, is dit nu kompleet onmogelijk. Blijkbaar is er iets mislopen met de programmering want wanneer het de licht nu een auto spot schakelt het onmiddellijk en onverbiddelijk over naar ‘rood’.

Kwatongen beweren dat de roodgroene jongens van de Antwerpse Verkeersdienst het systeem slecht geprogrammeerd hebben om het autoverkeer te saboteren. Als ondersteuning hiervan wijzen zij op de desastreuze en gevaarlijke heraanleg van straten die men veel te smal maakt en voorziet van verkeersdrempels en andere zinloze hindernissen en de vele, te kleine, ronde punten die overal worden aangelegd. Verder duiden zij ook op pleinen die perfect geschikt zijn om tot een rond punt te worden heraangelegd maar die omgevormd worden tot een verkeerssituatie zonder enige logica en waar twee auto’s met moeite kunnen kruisen, laat staan de bussen van De Lijn die daar alle 10 min. door rijden. Een ander argument dat zij aanhalen om hun theorie te staven is de drastische, tot 50%, vermindering van parkeerplaatsen bij heraanleg van straten en pleinen

We kunnen de slechte wil van de Antwerpse Verkeersdienst betwijfelen, feit is dat er nu vijf vacatures op die dienst zijn, waarschijnlijk toeval.

Conclusie:

We hebben nu dus ‘intelligente verkeerslichten’; als we nu nog intelligente verkeersdeskundigen kunnen krijgen komt alles misschien nog in orde.

Wes Hardin.

Eén gedachte over “Intelligente chaos

  1. Wes , dan moet u eens een kijkje komen nemen in Lembeke op de weg naar Eeklo. Zo’n rond punt hebt u waarschijnlijk nog niet gezien. Enig in dit land. Het zou een toeristische attraktie kunnen zijn.

Reacties zijn gesloten.