“Steeds meer vrouwen zouden volgens de Franse krant Le Figaro de modetrends volgen van Modest Fashion Group, die tijdens een Parijse Fashion Week haar nieuwe modellen aan het publiek voorstelde. Dit evenement, dat mede door het persagentschap Reuters werd ondersteund, werd door duizenden toeschouwers en honderden influencers bezocht.
Figaro-redacteur Paul Sugy vond in het bijzonder dit opmerkelijk: “Vooral vrouwen liepen uitsluitend rond in abaya’s, waarover velen dan nog een hidjab droegen. Deze kledingstukken die aan het publiek werden voorgesteld, waren wijd en verhulden ongeveer het ganse lichaam, zodat enkel de handen en een deel van het gezicht onbedekt bleven”.
Opvallend is dat deze Modest Fashion niet als ‘islamitisch’ werd geaccentueerd, maar in toenemende mate andere doelgroepen blijkt aan te spreken. Volgens het Centre de développement de l’économie islamique in Dubai bedraagt de markt voor abaya’s en hidjab in 2023 intussen meer dan 320 miljard euro – een stijging van 20% op 5 jaar tijd.
‘Deze ‘ingetogen’ mode mag zich dus verheugen in een verhoogde populariteit en veel bekende merken (DNKY, Nike, H&M) en zelfs gerenommeerde luxemerken zoals Dolce & Gabbana volgen de trend”, aldus een artikel in het Duitse magazine Cato, Magazin für neue Sachlichkeit, nr. 6/2023.
Via het grootkapitaal en de multinationals naar een groeiende islamisering van Europa, of ga ik nu tekort door de bocht?
Peter Logghe