De Franse ministerin voor onderwijs, Najat Vallaud-Belkacem, wil de taallessen Duits inkrimpen. Kwestie van de ‘ongelijkheid’ – inégalité – weg te werken. Klassiek onderwijs, zoals onze Latijnse humaniora, zal volgens dit groot socialistische licht slechts nog sporadisch aangeboden worden.
Haar redenering laat er geen twijfel over bestaan: de sociale verschillen tussen de leerlingen worden ‘gebetonneerd’ door de verschillen in het onderwijs. Vooral kinderen van goeden huize volgen in het middelbaar Duits en krijgen in de 7de en 8ste jaar (1ste en 2de jaar M.O.) twee extra lessen in een vreemde taal per week.
Jean-Marc Ayrault, voormalig premier en leraar Duits, nochtans ook van socialistische signatuur, vindt het geen goed idee. De toenadering met Duitsland kan hierdoor in het gedrang komen. Jonge mensen moeten de oosterburen beter leren kennen: geschiedenis, cultuur en taal. Al zal er bij zijn kritiek ook wel een commerciële en economische reden meespelen.
In Frankrijk kunnen leerlingen in het middelbaar bovenop Engels ook voor een tweede vreemde taal inschrijven. De meerderheid kiest voor gemakkelijkere Spaans, een Romaanse taal. Maar Duits is in Frankrijk de derde vreemde taal: 15% van het totaal der leerlingen kiest Duits.
Ministerin Najat Vallaud-Belkacem heeft echter beslist dat deze keuzemogelijkheid vanaf volgend schooljaar wegvalt. De enigste uitzondering telt voor leerlingen die in het lager onderwijs met een andere vreemde taal dan het Engels begonnen zijn. Die mogen die taal dan samen met het Engels meenemen naar het middelbaar. De twee extra taallessen in de zgn. Europaklassen worden ook van het leerplan verwijderd.
En daarmee is de onderwijshervorming nog niet voltooid. Ook de humanistische richting moet eraan geloven, zoals Latijn of Grieks. Haar redenering trekt ze door: “slechts een minderheid ‘profiteert‘ en de kloof met de zwakkeren wordt vergroot”.
Als het bedoeling is van de ministerin het gemiddeld niveau van de klassen op te krikken door intelligente kinderen in een ‘gemengde’ klas te zetten, dan zou ze zich zwaar kunnen vergissen. Misschien sturen dan nog meer ouders hun kinderen naar privé schoolinstellingen en blijft er van de ‘égalité‘ der kansen weinig over.
Ze blijft echter onverbiddelijk. En gaat in de tegenaanval. Alle verdachtmakingen zijn nonsens. Zij wil juist dat er meer taallessen gegeven worden: al in het 1ste leerjaar L.O. zou er Engels onderwezen worden. Juist. We zien het al gebeuren. De ‘égalité’-behoevende kinderen die tegelijkertijd Frans en Engels leren lezen, begrijpen, lezen en schrijven. Dat wordt ongetwijfeld een succes. Alle problemen van banlieus meteen van de baan.
Trouwens, de voormalige president Nicolas Sarkozy had ook een dergelijk plan, maar hij voegde geen boter bij de vis. De gevolgen voor het Franse – laten we mild zijn – niet schitterende taalonderwijs waren catastrofaal. Taalexperten, dikwijls van huis uit anderstalig, werden aan de deur gezet. De eigen leerkrachten, die op hun beurt in hun jeugd het Frenglish geleerd hadden, moesten de kinderen hun kennis overbrengen…
8000 leraren Duits in Frankrijk riskeren 2/3 van hun taallessen te verliezen. Moeten die zich soms gaan bijscholen in het Arabisch? Deze situatie krijg je als je Trojaanse paarden laat meeëten uit de ruif van het Avondland.
FVE
Een Fransman die een woord duits snapt, ik moet het nog meemaken (behalve in de Elzas dan ntl). Hun kranten staan vol met engelse termen, dat wel.
(‘Le chômage c’est cool’)