In Rusland is men niet gediend met de multicul-reclame

Het Russische sushi-restaurantketen Jobidojobi wou zich een westers, lees “woke”, imago aanmeten en publiceerde als reclame een foto van een neger die sushi eet. Daarbij wordt hij als een pasja omringd – impliciet “bediend” – door drie wulps-uitziende Russische vrouwen. De Russen zagen hierin een opgedrongen multicultureel wereldbeeld én een belediging aan het adres van hun vrouwen.

Wat bij onze dag-en weekbladen zoals Flair, Knack en bv. bij banken zoals zelfs Argenta gewone kost is, wordt in Rusland niet gewaardeerd. Integendeel. Het sushibedrijf moest zich verontschuldigen voor de provocerende afbeelding.

Je kan je afvragen of de Jobidojobi-strategen het contact met hun klanten helemaal verloren hadden. Dachten ze nu echt dat de Russen kunnen overtuigd worden door de westerse weg-met-ons ideologie te copiëren? Daar wordt dergelijke propaganda niet zoals bij ons stilzwijgend geduld. Het sushibedrijf incasseerde de terechtwijzing: “In naam van heel onze onderneming willen wij ons ervoor verontschuldigen dat wij de publieke opinie met onze foto’s beledigd hebben. Wij hebben alles verwijderd dat deze mediarel veroorzaakt heeft. Wij willen vooral een kwaliteitsproduct aanbieden, dat onze klanten tevreden stelt.” De filiaalleider van Jobidojobi in Krasnojarsk kroop nog dieper in het zand door zich publiekelijk te verontschuldigen bij “heel de Russische natie”.

https://de.rt.com/russland/123308-russland-sushi-lieferdienst-entschuldigt-sich/

https://www.blick.ch/wirtschaft/nach-anfeindungen-russischer-lieferdienst-loescht-werbebild-und-kassiert-erneut-kritik-id16790418.html