‘De NMBS heeft een werkplaats in Ottignies, maar de sporen om er te geraken liggen er niet. Resultaat: 4 miljoen euro in de vuilnisbak. De treinen kunnen er niet binnenrijden.”
“Ander voorbeeld: het station van Luik. Het heeft een fortuin gekost, maar er zijn geen kantoren voor de spoorwegmensen. Het resultaat: de NMBS moet aan de overkant kantoren huren. Met die verspillingen is het afgelopen.”
Verspillen de spoorwegen geld? “Ja.”
Galant: ‘Einde maken aan verspillingen NMBS’
Deze week maakte u bekend dat er een onderzoek komt naar de NMBS. Waarom?
Jacqueline Galant: ‘Er komt een audit naar de dochterbedrijven van de NMBS. Het gaat om drie dingen: het budget, de financiële risico’s en de manier van werken. Nu is dat niet duidelijk. Maar ik zeg er meteen bij: we denken dat het drie tot vier maanden zal duren vooraleer we een helder beeld van de dochterbedrijven hebben. Ik ben eigenlijk verwonderd dat mijn voorgangers het nooit nuttig hebben gevonden zo’n audit te vragen.’
Als u dat doet, is het omdat er iets scheef loopt? Wat precies?
Galant: ‘Ik heb zoals iedereen de brief van CEO Jo Cornu gelezen. Daarin staan verontrustende feiten.’
Verspillen de spoorwegen geld?
Galant: ‘Ja.
Lees verder bij De Tijd
NMBS = Nog Meer Belgische Schulden?
De directie van de spoorwegen zijn al altijd in socialistische handen geweest en waar socialisten bij zijn is er al altijd gesjoemel geweest