Dank u, McDonalds
Over smaaktechnologie, kick-cultuur en kotsreflex
Enkele maanden geleden verscheen van de Amerikaanse onderzoeksjournalist Michael Moss het boek “Salt Sugar Fat, how the food giants hooked us”, een ontnuchterende analyse van de manier hoe de voedingsindustrie onze smaak manipuleert en tot overconsumptie aanzet. Kant-en-klaarmaaltijden, snacks, ontbijtgranen, fastfood, snoep en frisdranken leiden de dans.
Moss beschrijft het als een imperium van zout, suiker, vet – drie substanties die, in een juiste verhouding, leiden naar het blisspoint: de ideale kick. Het punt dat ons verslaafd maakt zonder dat we het beseffen. Het eten van een hamburger drijft ons naar het eten van een tweede, zonder dat we honger hebben, puur omdat de smaakversterker ons dwingt. Zout, suiker, vet: drie ingrediënten die bijna niks kosten en die de aandeelhouders van Coca-Cola, Nestlé, Kraft, Kellogg e.a. slapend rijk maken. Zelfs een hondendrol kunnen ze onweerstaanbaar oplekkeren.
Een van die smaakversterkers monosodium glutamaat MSG werd vooral gebruikt in de vleesverwerkende sector. Daardoor blijft als het ware de smaak van het product in je mond hangen, en zo verlang je naar meer. In Duitsland is het al enkele jaren verboden vanwege kankerverwekkend. Als je afhaal *Oosterse keuken gaat halen smaken die gewokte gerechten altijd lekkerder dan dat je ze thuis zelf maakt. De truk ? MSG.
* Heb geen nationaliteit genoemd om geen last te krijgen met CGKR.
Ga maar gerust naar de Chinees gaan eten je kan er ook een pakje MSG innemen als dessert
De Chinezen noemen hun smaakversterker Natrium glutamaat (E621):” VE-TSIN” of “Gourmet powder”. Normaal gezien is een hamburger uit varkensvlees, en een beefburger van rundsvlees gemaakt. Smakelijk !
Beste Jean Marie,
De naam die jij geeft kan idd ook juist zijn, feit is dat ze er rijkelijk mee omspringen in de Oosterse keuken. Met de smaakversterker hé.