De Griekse reders hebben de grootste handelsvloot ter wereld in handen : samen ruim 4.100 schepen, goed voor 16 procent van de wereldhandelsvloot. Dat is meer dan de Japanners of de Chinezen .
De Griekse rederijen verdienen meer dan de hele toeristische sector van hun land.
Niet alle Grieken worden getroffen door de economische crisisIn 2010 – 2011 is (nog) niet bekend – zagen de grote reders hun inkomsten stijgen tot 15,4 miljard euro. ( Het Griekse toerisme genereerde – toen nog – 9 miljard euro aan inkomsten).
Toch vloeit er van die rederij-miljarden haast geen eurocent naar de Griekse schatkist. Want de reders genieten sinds jaar en dag, via een netwerk van fiscale
maatregelen, feitelijk een belastingvrijstelling. De fiscus kijkt hun rekeningen niet in. Elke Griekse miljonairsfamilie met aandelen in een rederij of in een maritiem onsortium – samen zo’n duizend families – is op die manier vrijgesteld.
“Ons kent ons, wie doet ons wat”
De Griekse reders bewaren hun massa’s geld in Zwitserland, Monaco, Andorra, Cyprus, in Liechtenstein of in Londen. De allerrijkste Griekse reder is Spiros Latsis, de zoon van de oude scheepsmagnaat John Latsis.
De familie Latsis is ook actief in de scheepsbouw en de bankwereld. Zoon Spiros is bovendien de grootste aandeelhouder van Hellenic Petroleum. Niet direct een armoezaaier die moet gaan aanschuiven bij de dagelijkse voedselbedelingen van zijn minder fortuinlijke medeburgers ! Op de lijst van de multimiljardairs over heel de wereld staat hij op nummer 68. Hij studeerde aan de London School of Economics, samen met ene José Manuel Barroso.
In juni 2004 wordt Barroso voorzitter van de Europese Commissie. Twee maanden later, in augustus, is Barroso uitgenodigd voor een weekje vakantie op een pronkerig plezierjacht van de familie Latsis. Latsis heeft net PrivatSea opgestart, een exclusieve jachtclub die haar leden “een buitengewone ervaring aan boord van ’s werelds spectaculairste jachten” belooft. Inclusief de Alexandria, die met haar lengte van 400 voet het op drie na grootste jacht ter wereld is.
Daar waar de Griekse God Aegaeus zich in zee stortte, trekken Barroso en Spiros Latsis samen de zwembroek aan op het dek van misschien wel het meest luxueuze jacht op aarde … Een maand later keurt de Europese Commissie 10,3 miljoen euro subsidie van de Griekse staat aan de scheepswerven van de familie Latsis goed. Toeval ?
Floriaan Terbeke
Och al die cijfers en die naar look en geld stinkende Latsisten maken op mij niet veel indruk. Wij hebben ook een rederij , de Flandria maar we zitten met dezelfde miserie als de Grieken. Ik begin te begrijpen waarom de Euro-top angst had om Griekenland te verliezen dan mag Barosso zijn zwembroek niet meer aantrekken op die mosselschuit van zijn goede vriend en studiegenoot . Gooi heel die troep parasieten buiten , alle middelen zijn goed !
Toch is het niet allemaal goud dat blinkt, men zou omver-vallen van verschot indien men zou vernemen hoéveel het kost om door het Suez- èn Panamakanaal te varen.
Griekenland is daardoor ook geografisch-slecht gelegen: Wie door zo’n kanaal doorvaart, kàn niet ànders dan er ook door terug te keren.
Schepen varen wel “Op HET water”, doch niet: “Op water” en gebruiken een massa aan brandstof.
Ook de “haventaksen” zijn niet te onderschatten:… Fikken’s mond viel open van verbazing toen hij, +- 3 jaar geleden vernam hoeveel het kostte om door de “Vandammesluis” te varen naar de achterhaven, èn de kaaikosten per liguur… “time is money”, en dààrdoor wordt ook zo koortsachtig gewerkt door de havenarbeiders… èchte dwangarbeid voor mensen die nog nooit een misdaad gepleegd hebben :o(