Go! voert een nieuw vak in: verplichte hersenspoeling, verpakt in ‘Burgerschap‘. Leerkrachten zullen o.a. uitleggen wat democratie inhoudt, hoe leerlingen kritisch kunnen denken, een eigen mening vormen. ‘Eigen’. Niet te verwarren met poco volgzaamheid.
“We willen onze jonge mensen vormen tot actieve burgers die ook respectvol in de samenleving komen te staan. Dat betekent dat wij hen een stuk kennis moeten meegeven om bv. de democratische instellingen te leren kennen, maar hen ook vaardigheden en attitudes moeten bijbrengen.”
Tot daar aan toe dat men in het M.O. de werking van zgn. democratische instellingen wil uitleggen, maar dat daaraan dan ook de gewenste ‘attitudes’ moeten gekoppeld worden, zet wel aan tot nadenken.
Als de VRT de passie preekt… volg bruggetje en schuif de tijdlijn door naar 07’08”
Nederland gaf het voorbeeld met alle poco ingrediënten die hoognodig in ons inclusief onderwijs dienen opgenomen te worden.
Ik schreef jààààren geleden al in Samenleving en Politiek een artikel waarin ik betoogde dat er via de eindtermen opnieuw een soort staatsopvoeding werd ingevoerd. Ik herinner me nog goed dat één van de onderwijs-opperbobo’s van toen, Roger Standaert, dat fel overdreven vond. We zijn nu in orwelliaanse toestanden beland waarin het politiek correcte denken totalitair is geworden. Wat vandaag aan vele Amerikaanse universiteiten gebeurt aan regelrecht links fascisme druppelt hier langzaam door. Met de beste bedoelingen, dat spreekt.
Feitelijk kùnnen we géén oordeel vellen over het nieuwe leervak “Burgerschap” indien wij niet eerst GRONDIG het lerarenhandboek dat erbij hoort, gelezen hebben. (èn dan nog niet kunnen inschatten hoé desbetreffende leraar dié “stof” zal overbrengen aan de leerlingen)—->
Welke overtuiging zullen die onderwijzers hebben qua politieke-, religieuse-, of maatschappelijke overtuiging ? het vraagteken is enorm-véél groter dan hetgene hier-juist afgebeeld staat.
Als ons iets door de overheid op deze enthousiaste manier aangeprezen wordt, dan gaan er alarmbelletjes rinkelen.