Met deze slogan wil de Berlijnse regering triomfantelijk de energie”Wende” inluiden. Alleszins in Berlijn. Of “geel” nu echt zo “groen” is? Oordeel zelf.
Meer dan dubbel zo duur als een diesel en met slechts de helft van het vermogen: maak kennis met de nieuwe lijnbussen in Berlijn. De rood-rood-groene regering wil met alle middelen de mobiliteit volgens het groene boekje omschakelen. Vanzelfsprekend met elektrische bussen. Dat zo’n bus dubbel zo duur is als een dieselbus – wie geeft erom? – de belastingbetaler laat zich gewillig – alles voor de groene zaak – pluimen.
30 bussen werden gekocht à 600.000 euro per stuk. Een dieselbus met een zelfde aantal zitplaatsen: 250.000 euro. De 15 elektrische accordeonbussen kosten zelfs 900.000 per stuk; een dubbeldekker-dieselbus daarentegen – met méér zitplaatsen – kan je voor 450.000 euro aanschaffen.
Tot zover het financiële plaatje. Hoe zit het met hun inzetbaarheid, met de betrouwbaarheid? Dat ze na een halve dag uit het verkeer moeten genomen worden omdat ze dan opnieuw energie uit de laadpaal moeten halen – wie geeft erom? De leden van het regeringskabinet maken geen gebruik van het openbaar vervoer. De reizigers daarentegen wel.
En het energieplaatje dan? Wel, de bussen halen hun stroom uit Vattenfall, waar de opgewekte stroom niet 100% proper is, opgewekt door voor de helft fossiele brandstoffen: 1/4 kolen en 1/4 gas. Zo zuiver is de stroom die de elektrische bussen verbruiken dan ook weer niet.
En dan heb je nog het oud zeer… de dure batterijen van elektrische voertuigen, waarover we in vorige bijdragen al berichtten.
Geel stinkt niet. Groene waanzin doet geen zeer. Alleen in de portemonnee van de belastingbetaler en bij de grondstoffendelvers, maar wie maalt erom?. (…)