In december 2012 koopt ‘doe-het-zelf’ bouwmarktketen Hornbach een Tsjechische BMP-1 infanterietank. De tank wordt binnen een periode van zes maanden herschapen in 7000 “limited edition” Hornbach hamers.
“De Hornbach hamer. Geboren uit pantserstaal. Gemaakt voor de eeuwigheid.”
Zo luidt de reclameslogan sinds het begin van de verkoop deze maand. In Oostenrijk zijn het nogal gevoelige zieltjes bij de raad voor reclame, want ze protesteren bij zoveel oorlogstaal. De reclame is volgens hen ‘niet gevoelig genoeg ontworpen’. Zowel in Duitsland als in Oostenrijk heeft er één persoon klacht ingediend tegen de ‘oorlogsverheerlijking‘. De Oostenrijkse reclameraad geeft het advies ‘in de toekomst met meer gevoel te handelen‘ want de reclameboodschap druist in tegen de ethiekcode van de reclamewereld. ‘Men zou kunnen verwarren met reclamemiddelen in de tweede wereldoorlog.’ , zeggen ze hoofdschuddend over zoveel ongevoeligheid.
De Duitse reclameraad heeft een totaal andere mening. Er is niets mis met de kern van de slogan: ‘Maak van wapens gereedschap‘. En dat is volgens de Duitsers een positieve, zelfs pacifistische boodschap.
De bouwmarkt Hornbach bevestigt uitsluitend positieve reacties ontvangen te hebben. Doel van de reclamecampagne was een bijzonder werktuig te maken en de rol van de tank (pantser) is daarbij heel eenvoudig: het is een buitengewone grondstof die voor de productie van de hamer gebruikt werd. Of de heldenepos van de oorlog herleid tot een werktuig. Hornbach had trouwens eerst de reclame laten goedkeuren.
Wat er ook van zij, wie geïnteresseerd is, zal achter het net vissen want alle 7000 pantserhamers zijn de deur uit.