Op deze IJzerwake-zondag lijkt het passend een Vlaams componist ten gehore te brengen met “Vlaamse Idylle”.
Flor Alpaerts (Antwerpen, 12 september 1876 – 5 oktober 1954) was een Vlaams componist en muziekpedagoog.
Hij werd geboren binnen het gezin van tabaksbewerker Antonius Josephus Alpaerts en Maria Adela Mynendonckx. Alpaerts, die vroeg zijn ouders verloor, was vanaf 1885 leerling in de Vlaamsche Muziekschool, die in 1898 het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen werd, en leerde er notenleer bij Albert De Schacht. Hij studeerde er bij Flor Tillemans en Jean-Baptiste Colyns (viool), Jan Blockx (harmonie en compositie), Jan Tilborghs (contrapunt en fuga). In 1901 studeerde hij af met verscheidene eerste prijzen. Vanaf 1903 gaf hij aan dezelfde school les in notenleer, contrapunt en fuga. In 1933 werd hij, na een bitsige strijd met Lodewijk De Vocht, tot directeur benoemd van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en bleef dit tot in 1941. Hij zette het onderwijs verder in de traditie van Peter Benoit.
Vanaf 1891 speelde Alpaerts viool in verschillende orkesten, onder meer in het Orkest van de Bourlaschouwburg en in dat van de Koninklijke Harmoniemaatschappij. Hij begon ook te dirigeren, eerst met amateurorkesten, weldra met beroepsorkesten die hem faam bezorgden. Hij vervolmaakte zich in het dirigeren bij Edward Keurvels (1853-1916).
In 1904 werd hij dirigent van de Peter-Benoitkapel, een afdeling van het Peter-Benoitfonds. Deze kapel bestond uit een vrouwelijk koor met enkele instrumentisten. Als artistiek leider van het Benoitfonds werd hij de belangrijkste dirigent van de werken van Benoit, onder meer in 1934 De Oorlog. Naast de Benoitcultus, zette hij zich in voor de muziek van Igor Stravinsky en Arthur Honegger.
Alpaerts was een zeer aanwezige dirigent in het Antwerpse. Hij dirigeerde in de Koninklijke Nederlandse Schouwburg en in de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde. Het orkest van de zoo en het koor Arti Vocale gaven tot in 1951 maandelijks een concert met werk van eigen componisten en uit het internationaal repertoire. In 1922-23 was hij dirigent van de Koninklijke Vlaamse Opera.
Hij werd als vrijmetselaar vermeld op een door La Libre Belgique op 17 mei 1938 gepubliceerde lijst.Alpaerts werd begraven op de Antwerpse begraafplaats Schoonselhof.
Alpaerts liet een uitgebreid oeuvre na. Hij componeerde eerst in een impressionistisch idioom, later expressionistisch en uiteindelijk neoclassicistisch. Hij liet zich hierbij inspireren door het Vlaamse leven. Peter Benoit was zijn grote voorbeeld, maar hij hertaalde zijn principes en gaf aan de Vlaamse muziek een actuele taal en een eigentijds gezicht.
Hij schreef vooral voor symfonisch orkest. Daarnaast schreef hij ook toneelmuziek, een opera, heel wat Vlaamse liederen, kamermuziek en werk voor fanfare en harmonie. (Wikipedia)
Een reactie schrijven op Golfbrekers heeft geen zin meer.
Geen wonder dat de “algemene geschiedenis” wereldwijd verwrongen tegenwoordig aangeleerd wordt in de scholen, als men beseft dat zèlfs 70jaar-gebeurde verhalen (van een toénmalig meegemaakt persoon) zelfs eenvoudig, èn zonder uitleg, NIET gepubliceerd worden…
Fikken heeft het… over de WOLFSKINDEREN èn over “overleven” in barre tijden. (iets dat, gelukkig voor Jullie, geen ènkele Golfbrekersfan ooit, bewust, heeft moeten meemaken).
Fikken, wij hebben nog nooit een reactie van jou geweigerd. Nog nooit. Ben bij ‘spam’ en ‘prullenbank’ gaan kijken. Niets. IT-wegen zijn ondoorgrondelijk. Anna heeft het ook al ondervonden dat af en toe reacties verdwijnen. Ergens achter de melkweg. Geen idee hoe dat komt. Sinds de softwarefabrikant WordPress de telopdracht ingevoerd heeft ondervinden wij zelfs problemen bij het plaatsen. Dagelijks worden we verplicht xxxx aantal keren dat verd…. wiskundig probleempje op te lossen en dan krijgen we herhaaldelijk als antwoord dat we “geen recht hebben om te publiceren”. Zeer ergerlijk, maar echt niet onze fout.