… of de parabel van het afgesneden worstje
“De parabel van het afgesneden worstje”. Uit: “Een voorstel tot schrapping van het winstoogmerk “, Prof. dr. Joeri Vananroye, K.U.Leuven, 17 april 2015. Maar ook zeer toepasselijk en leerzaam met betrekking tot innovatie!
Nota over de irrelevantie van het winstoogmerk in het vennootschapsrecht
Winstoogmerken in het handels-, vennootschaps- en verenigingsrecht.
Het winstoogmerk is een klassiek concept in het handels-, vennootschaps- en verenigingsrecht. Het biedt daarbij inzicht om te beseffen dat dit woord niet naar één uniform begrip verwijst.
Het conceptueel soepzooitje dat het winstoogmerk is, wordt een beetje duidelijker als we de verschillende functies en toepassingen ervan onderscheiden. Dit begrip dekt nl. minstens vier verschillende doelen en verschillende invullingen:
“De afwezigheid van winstoogmerk is een route voor een natuurlijke persoon om te ontsnappen aan de kwalificatie als handelaar als hij daden van koophandel als beroep stelt, indien hij aantoont dat deze handelingen worden gesteld zonder winstoogmerk. Elke student van het handelsrecht kent hier het bekende voorbeeld van de pastoor die een zwembad uitbaat ten bate van zijn parochie.“
Geleend bij Jonas Veys
Geachte Redactie,
“Nieuwsgierig” ben ik niet… Fikken “wéét graag alles” 🙂
Doch, wat merkt hij onderaan dat blauw grapje in witte letters (?)
Ctrl + voor vergroting op het scherm (!)…. gaat dàt over het worstje, of… over dat afgesneden tjoepke ?
In ieder geval: van het mijne moeten ze afblijven.
Fikken, als men dat nu ‘vergroot’ wil zien, wat kan je daar nu op tegen hebben?