Welke zijn de parameters? Mogen we eens raden? Hebben we een babysit nodig? Ligt het eraan dat de patriottische partijen in de EU sterker en sterker worden?
“Het Europees Parlement heeft plannen klaar om daar binnenkort paal en perk aan te stellen. ‘We willen gevoelige informatie uitsluiten’, zegt Tom Vandenkendelaere (CD&V), die het dossier opvolgt voor zijn christendemocratische fractie EVP. ‘Zo willen we niet dat partijen gerichte reclame sturen op basis van iemands geaardheid, etniciteit of religie.’ Politieke advertenties worden zeker niet verboden, maar zullen slechts op basis van drie openbare parameters en iemands locatie worden uitgestuurd. Het moet ook gaan om informatie die u expliciet deelde met de wereld, bijvoorbeeld door op uw profiel te delen wat uw hobby’s zijn.
De advertentiemachine van de techbedrijven die u weet te vinden in het uitgebreide politieke reclamelandschap, gaat te ver voor het Europees Parlement. Achter de gesponsorde video’s van parlementaire tussenkomsten, sympathieke nieuwjaarswensen of mediaoptredens van politici op uw tijdlijn zit een heel raderwerk. Zo kunnen politieke partijen u advertenties onder de neus duwen op basis van wat u elders liket, deelt of bekijkt. Van de radiozender die u volgt, tot uw zoektocht naar goedkope brandstof: elk deeltje info gidst u naar de ‘juiste’ politieke advertentie.”
Het Europees Parlement heeft plannen klaar om daar binnenkort paal en perk aan te stellen.
Lees verder bij DS: Europees Parlement wil politieke advertenties beteugelen tegen 2024