Een verslag uit Syrië zonder poco bril

Nvdr: Omwille van een ons onbekende reden konden wij de wekelijkse brief van pater Daniël niet meer ontvangen.  Wellicht moest de postduif onderweg ergens een veilige schuilplaats zoeken...

Goede vrienden,

  1. Meditatie

Rijkdom van de sociale leer van de Kerk (1)

Dagelijks worden we bedolven onder plechtige beloften van wereldleiders en verregaande besluiten van wereldorganisaties, die schaamteloos aan de bevolking hun vrijheid, bezit, waardigheid en leven ontnemen. De desastreuze gevolgen worden met de dag duidelijker.

Het recente coronabeleid was hiervan een duidelijk voorbeeld. Op ongegronde wijze werd angst opgedreven, waardoor de overheid een totale ontwrichting van de maatschappij wilde verantwoorden. Terwijl het sociale leven gewoon werd geblokkeerd en een onevenredig aantal mensen stierven, tot armoede vervielen, ziek en depressief werden, groeiden de macht en het persoonlijk bezit van enkele superrijken met miljarden dollars.

Ook de kerkelijke autoriteiten deden slaafs mee en stemden er mee in dat alle eerbied voor een waardige viering van het christelijk geloof werd afgeschaft. Zelfs op hoogfeesten werden geen liturgische vieringen gehouden of met een heel klein aantal aanwezigen, op afstand van elkaar, met mondmaskers, zonder wijwater, zonder heilige Communie…

De grote wereldleiders en wereldorganisaties hebben hun vertrouwen verspeeld. Hun beleid blijkt gericht op de vernietiging van de vrijheid en de waardigheid van de burgers, vooral de zwaksten (ongeborenen, bejaarden, gehandicapten), de gezinnen, de kleine ondernemingen en de staten zelf. De mooie verklaringen over de rechten van ieder mens hebben nog slechts de waarde van een vodje papier. Neen, het ging voor hen niet om het leven, de gezondheid, de waardigheid en de vrijheid van de burgers in een gelukkige, welvarende samenleving. De rijkdommen van de aarde zijn hiervoor ruimschoots voldoende indien ze eerlijk verdeeld en door de oprechte inzet van mensen ontgonnen worden. Het doel bleek echter te zijn: de wereldbevolking zo efficiënt mogelijk ziek maken en verminderen om de overblijvenden dictatoriaal tot slaven te herleiden. En dit blijkt nu meer dan ooit het doel te zijn van de grote wereldleiders en wereldorganisaties, verpakt in de Nieuw Wereldorde met de mooie slogan: “Je zult niets bezitten en gelukkig zijn”. Wie trapt daar nu nog in?

Het wordt tijd dat christenen hun waardigheid hervinden en de waardigheid en vrijheid van hun medeburgers verdedigen, vanuit de onverwoestbare rijkdom van het christelijk geloof, dat voortkomt uit het Woord Gods, het Oude en Nieuwe Testament. Het is de basis van zowel het geloof als van de moraal. Zo is het christelijk leven zelf al een oproep tot een sociaal en rechtvaardig leven.

Ziehier hoe de sociale leer van de Kerk uit de Schrift zelf voortkomt. Uit het Oude Testament blijven de “Tien Woorden/Geboden” als Gods geboden voor gans de mensheid van kracht (cf. Exodus 20). In het hart van Deuteronomium staat de plechtige belijdenis: “Luister, Israël. De Heer alleen is onze God. Gij moet de Heer uw God beminnen  met heel uw hart, met heel uw ziel en met al uw krachten” (Deuteronomium 6, 4). Waar God niet erkend wordt, daar krijgt ook de mens geen plaats. Verder is dit boek één pleidooi voor goedheid, mildheid, barmhartigheid en menslievendheid.

De profeten treden op telkens wanneer de rechten van God of van de mensen met voeten worden getreden. Waar het volk geheel opgeslorpt wordt door eigen activiteiten en plannen zullen de profeten hen wijzen op hun eerste plicht, namelijk God eren en erkennen. En wanneer het volk door eigen liturgie verblind wordt, zullen ze duidelijk maken dat uitbuiting en verdrukking van medemensen niet kunnen toegedekt worden door vrome offers op te dragen. Amos is een bijzondere “sociale” profeet, die het verdient om bij gelegenheid eens afzonderlijk voorgesteld te worden.

Een aparte behandeling verdient ook “de tijd van de rechters”: “In die tijd was er in Israël nog geen koning; iedereen deed wat hem goed leek” (Rechters 21, 25). Het  is een tijd van oorlog en veel ellende. Het gezag is gebouwd op al te menselijke overeenkomsten zonder erkenning van God. Nu noemen we dat “democratie” (?!). De samenleving is echter geroepen om bestuurd te worden door een koning die Gods gezag erkent! Indien een samenleving Gods gezag niet erkent, wordt ook de waardigheid van de mens niet gerespecteerd. Hieruit volgt allerlei ellende. “In de tijd van het rechtspreken van de Rechters, brak er in het land een hongersnood uit” (Ruth 1, 1). De tijd van de Rechters omvat enkele eeuwen. Deze uitdrukking geeft dus geen nauwkeurige tijdsaanduiding aan, maar schetst een toestand. En wat krijgen we nu? Dat is toch wel het toppunt van alle miserie. In het “beloofde land” dat overvloeit van melk en honing is er hongersnood! Dat is het resultaat van de “menselijke overwegingen” van de “tijd van de rechters”, waarbij Gods gezag niet wordt erkend. In de Schrift is er een wezenlijk verschil tussen een “Rechter” en een “Koning”. Dé Koning van Israël is God. Wie in zijn naam goed bestuurt, zal zijn instrument zijn, namelijk de levende verpersoonlijking van de Wet, die vóór alles de Wil van God doet respecteren.

Het eerste Bijbelse fundament van de sociale leer is de leer over de schepping. Hieruit begrijpen we de onvervreemdbare waardigheid van ieder mens, geschapen naar het beeld en de gelijkenis van God, die als Drie-eenheid zelf “gemeenschap” is. Als enig schepsel op aarde draagt hij voor altijd de goddelijke levensgeest in zich: bewustzijn, verstand en vrije wil. Man en vrouw zijn in waardigheid aan elkaar gelijk maar door hun geslachtelijke differentiatie onderscheiden en hebben elk hun eigenheid, waardoor zij op mysterieuze wijze delen in Gods eigen, nagenoeg onbeperkte scheppingskracht. De mens is geroepen om in liefdevolle relatie zorg te dragen voor elkaar en te genieten van de schepping, die aan hem werd toevertrouwd. De schepping is er voor de mens, niet omgekeerd (wordt vervolgd).

  • Enkele foto’s vindt u terug op Deir MarYakub El Mukata indien de techniek en IT-aansluiting het toelaten.
  • In ons atelier in Qara wordt goedkoop meubilair gemaakt uit fiberglass en polyester
  • De zonnepanelen worden gepoetst
  • Opruimen
  • Catechesejongeren van Qara houden gespreksgroepjes

¨P. Daniël, Mar Yakub, Qâra, Syrië, 16.8.2024

3. Bijbellezing

De vereniging van de ziel met God (II) – Antropofanie (Zelfopenbaring door God)


“Ken uzelf” is een filosofische spreuk die staat geschreven op de tempel van Apollo in de oude Griekse stad Delphi
(5e eeuw v.Chr.) (1). De heilige Antonius de Grote (+ 356) de vader van het monnikendom, schreef: “Wie zichzelf kent, kent de bedelingen van de Schepper en alles wat hij onder zijn schepselen doet” (2). De heilige Teresa van Avila, Kerklerares: “Door gebed en meditatie leren we onszelf beter kennen. Naar mijn mening zullen we onszelf nooit leren kennen als we er niet naar streven om God te leren kennen” (3). Door dichter bij God te komen, leren we onszelf beter kennen. In onze serie over de vereniging van de ziel met God willen we deze “antropofanie” (Gods openbaring van ons innerlijke wezen) onderzoeken. We luisteren naar Moeder Agnès Mariam de la Croix (4):

Tijdens ons leven ervaren we wie God is en wat hij in ons leven doet (Theofanie = openbaring van God). Maar het wordt niet vaak benadrukt dat in onze relatie met God, God ons aan onszelf openbaart (Antropofanie = openbaring van de mens). Vanaf onze geboorte worden we aan onszelf geopenbaard: onze karaktereigenschappen, onze zwakheden, onze talenten, enz. Hoe ouder worden, hoe meer ons gedrag en onze hartspositie duidelijk worden.

Wanneer we onszelf tot God keren denken we vaak dat vanaf nu alles van een leien dakje zal lopen. Niets is minder waar: “Denk niet dat ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar een zwaard “(Mattheus 10, 34). Vaak in onze gemeenschap, wanneer we een dag retraite [stille dag] nemen, genieten we van grote vrede, maar eenmaal teruggekomen in de dagelijkse routine, ervaren we opnieuw 1001 problemen. Dat is normaal, God zal niet alleen de goede kanten van ons karakter laten zien maar ook de donkere kanten. Het werk van de Heilige Geest is om onze duisternis te onthullen: “Heer, mijn God, schijn een licht over mijn duisternis” (Psalm 18, 29). Wanneer we onze duisternis zien wandelen we in het licht, beginnen we te genezen ; wie zijn kwaad ziet, is op weg naar innerlijke genezing: “Ik zal de blinden doen wandelen op een pad dat zij niet kennen [zegt de Heer], Ik zal de duisternis voor hun ogen in licht veranderen … Dit is wat Ik zal doen, en Ik zal hen niet verlaten” (Jesaja 42, 16).

Wanneer we een dokter raadplegen, zal hij of zij ons niet vertellen dat alles in orde is wanneer er iets mis is. De Heer is de Arts: “Niet wie gezond is, heeft een arts nodig, maar wie ziek is”, zegt Jezus (Lucas 5, 31). God zal onze innerlijke miserie aan het licht brengen:onze hartstochten, onze slecthte neigingen, onze zwakheden… Laten we niet bang zijn. Toen ik het Carmelklooster ben binnengetreden, leefde ik twee jaar lang in voortdurende onrust. De goede Heer openbaarde zich aan mij en liet me begrijpen dat ik “ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt” was (Openbaring 3, 17). Het is moeilijk om onze armoede te ervaren: we zijnonbeleefd, we liegen, we verbergen ons… We denken dat de Heer ons gaat verfraaien met een uiterlijke make-up, maar het is het tegenovergestelde: Hij gaat ons naaktstrippen. Hij doet het niet meteen, we zouden sterven, omdat we te gehecht zijn aan onszelf, aan ons uiterlijk, aan onze reputatie: “Ik heb jullie nog veel te zeggen, maar jullie kunnen het nu niet verdragen. Wanneer de Helper komt, de Geest van de waarheid, zal hij jullie in alle waarheid leiden” (Johannes 16:12-13).

In de ups en downs van het dagelijks leven en onze problemen met anderen laat God ons onze zwakke kanten zien, maar vaak onwijken we die confrontatie. Soms is deopenbaring van de Heer over onszelf te sterk, te onplezierig – we kijken liever niet: “Jullie zullen horen met jullie oren en het niet begrijpen; jullie zullen kijken met jullie ogen en het niet zien. Want het hart van dit volk is gevoelloos geworden; zij hebben hun oren verhard en hun ogen gesloten, opdat zij niet zouden zien met hun ogen, horen met hun oren, begrijpen met hun hart, zich bekeren en Ik hen zou genezen” (Matteüs 13,14-15).

Integendeel, beschouw deze openbaring als goud. Laten we met ijver en toewijding elk licht verwelkomen dat de goede God ons geeft om ons te genezen van onze innerlijke ziekte, ellende, zwakheid, ondankbaarheid, enz. Wanneer onze geestelijke vader of moeder, onze ouders, man, vrouw, broers of zussen of vrienden de vinger op de wonde leggen en een duister aspect van onze persoonlijkheid onthullen, laten we dankbaar zijn! Het gaat niet om een veroordeeling. De Heer gebruikt degenen die het dichtst bij ons staan als instrumenten om ons innerlijke zelf in het licht te brengen.

Laat hij/zij die vereniging met God zoekt, zeggen: “Door uw licht zullen wij licht zien” (Psalm 36:10); stuur mij niet de weg op van verderf en blindheid; “Doorzoek mij, o God, en ken mijn hart! Beproef mij en ken mijn gedachten. Zie of ik op de verkeerde weg ben en leid mij op de weg van de eeuwigheid” (Psalm 139, 23-24). Als we liever blind blijven, zullenwe veel compromissen sluiten met de oude mens “die verdorven is door bedrieglijke begeerten” (Efeziërs 4, 22).

Ziehier een tragedie: Elon Musk, de rijkste man ter wereld (50 jaar), baas van Tesla en SpaceX (5), had een zoon die een geslachtsverandering wilde; hij stemde toe, nietwetende wat er zou gebeuren. Zijn zoon werd onvruchtbaar en pleegde uiteindelijk zelfmoord. Tegenwoordig wijdt Elon Musk zijn leven aan het bestrijden van de transgender ideologie over de hele wereld. Het doel van de Woke-ideologie is om terug te keren naar de chaos. Wanneer blinden aan hun lot worden overgelaten, zullen ze omkomen (vgl. Lucas 6, 39) omdat niemand hen het licht heeft gegeven. Het is dus een daad van naastenliefde waneer iemand ons terecht wijst en onze innerlijke donkerheid aan het licht brengt. Die naastenliefde moet ook erkend worden. Laten we dank betuigen aan degene die in mij ziet wat er mis is – die in mij de sporen van de oude mens ziet.

Tegenwoordig zijn er drugs die veel sterker zijn dan heroïne. Euthanasie wordt gebagatelliseerd en gemakkelijker gemaakt. Het coronavaccin heeft massa’s mensen het leven gekost. De handel in organen en ledematen van geaborteerde baby’s is een internationale business geworden. We leven in een cultuur die werkt aan de vernietiging van de mens: “Wee degenen die het kwade goed noemen en het goede kwaad, die duisternis in licht veranderen en licht in duisternis” (Jesaja 5, 20)zegt de Heer.

De duivel houdt ervan om ons in slaap te wiegen en wil vooral niet dat we tot het licht komen en innerlijke zelfkennis opdoen. Hij zal er alles aan doen om te voorkomen dat we deze zelfopenbaring te ontvangen, door ze onaangenaam en wansmakelijk te maken. In de hof van Eden: “Toen zei de slang tegen de vrouw: Gij zult zeker niet sterven; maar God weet dat wanneer gij eet [van de boomder kennis van goed en kwaad], uw ogen geopend zullen worden en gij als goden zult zijn, en u het goed en kwaad zult kennen” (Genesis 3, 4-5). De slang maakte Gods gebodondraaglijk en verdedigt zijn standpunt met de meest filantropsiche standpunten, terwijl de boodschap vergif is. Dus als we ons ongemak voelen wanneer iemand licht werpt op onze innerlijke duisternis dan is dat niet de schuld van het licht, maar van de vader van de leugen [de duivel] (vgl. Johannes 8, 44) die niet wil dat we tot deze zelfkennis komen.

Conclusie

God openbaart ons aan onszelf via onze geliefden en de omstandigheden van ons leven. Het is aan ons om deze openbaring, deze antropofanie, te ontvangen. Het is het kostbaarste geschenk en de smalle poort naar de vereniging van de ziel met God, want God houdt van ons zoals we zijn en wil ons heiligen in de waarheid (wordt vervolgd).

Laten we spreken wanneer we horen te spreken – en de ander niet aan zijn lot overlaten omdat het onaangenaam is te bekritiseren. God zei tegen Ezekiel:

Telkens wanneer je een woord uit mijn mond hoort, zul je het volk van mij waarschuwen. Als Ik tot de goddeloze zeg: ‘Je zult zeker sterven’, en je geeft hem geen waarschuwing, noch spreek je om de goddeloze te waarschuwen voor zijn goddeloze weg, om zijn leven te redden, dan zal die goddeloze sterven voor zijn ongerechtigheid, maar zijn bloed zal Ik van jouw hand eisen. Maar indien jij de goddeloze waarschuwt, en hij wendt zich niet van zijn goddeloosheid of van zijn boze weg af, hij zal om zijn ongerechtigheid sterven, maar jij zult uw ziel verlost hebben … Maar als u de rechtvaardige waarschuwt niet te zondigen, en hij zondigt niet, dan zal hij zeker leven, omdat hij gewaarschuwd heeft, en u zult uw ziel verlost hebben”  (Ezekiel 3, 17-20).

We hebben dus een verantwoordelijkheid om onze broeder/zuster te waarschuwen. Natuurlijk kan dit niet te pas en te onpas. Er is veel tact en onderscheiding nodig: “Broeders, als iemand op een overtreding betrapt wordt, moet u, die geestelijk bent, hem in een geest van zachtmoedigheid herstellen. Waak over uzelf, opdat u niet in verzoeking komt” (Galaten 6,1). We kunnen de vermaning ook aan iemand anders overlaten, iemand die dichter bij de persoon staat of meer autoriteit heeft om die persoon om een barmhartige wijze terug het recht pad op te sturen.

  • https://en.wikipedia.org/wiki/Know_thyself
  • Antonius de Grote, De zeven grote brieven van Antonius de Grote (Brief drie), 1, beschikbaar op https://www.johnsanidopoulos.com/2018/01/the-seven-great-letters-of-saint_19.html.
  • St. Teresa van Avila, Binnenkasteel (vertaald en bewerkt door E. Allison Peers) op p. 23 (Eerste herenhuis, hfdst. 2).
  • Hieronder volgt een conferentie – met enkele persoonlijke aanpassingen – van Moeder Agnès Mariam de la Croix over de wegen van vereniging met God (2024).
  • (5) Volgens Bloomberg wordt Elon Musk, 49 jaar oud, in januari 2021 de rijkste man ter    wereld, met een geschat fortuin van 251,3 miljard dollar (https://fr.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk).

P. Jean

4. Nieuws uit de gemeenschap

  • 15 augustus: O.L.Vrouw Tenhemelopneming. De oorpronkelijke benaming is Dormitio of Ontslapen van Maria. Zo heet het feest hier in het oosten nog (η Κοιμησις της Θεοτοκου). Volgens een oude overlevering is Maria op de Berg Sion te midden van de apostelen gestorven. Het geloof leert dat zij met lichaam en ziel opgenomen werd in de hemel. Keizer Augustus (63 v. Chr. – 14 na Chr.) wilde dat het zomerse landbouwfeest van 15 augustus ook een feest zou zijn ter ere van hemzelf. Ons woord ‘oogst’ komt van augustus. We hebben dit byzantijns feest zo feestelijk mogelijk gevierd.
  • Dankzij de zonnepanelen beschikken we nu over voldoende elektriciteit. Die moeten in ons woestijnklimaat regelmatig ontstoft worden om optimale elektriciteit te generen.
  • In ons atelier in Qara wordt nu ziekenhuismateriaal gemaakt uit fiberglas en polyester voor minder dan 1/6e van de gewone prijs! Het gaat om bed-head sets, borden boven het ziekenbed waarop een zuurstof-of vacuum aansluiting op vastgepind wordt. Er is ook een mogelijkheid om een monitor aan te sluiten met drukmeter, enkele stopcontacten of zelfs een scherm met internetaansluiting met arm die de patiënt kan gebruiken om naar zijn familie te bellen (de meeste ouderen in Syrië hebben een groot deel van hun kinderen in het buitenland).

Zo’n bed-head set kost veel geld, vooral omdat het geïmporteerd wordt. Door het embargo dus nog duurder. Ons fyberglas/polyster-atelier dacht er dus aan om dergelijke bed-head sets zelf te fabriceren. Resultaat: veel goedkoper, oerdegelijk, en evengoed als buitenlands materiaal. Ziehier een bed-head set made in Qara, Syria. Links en rechts vacuum-en zuurstofaansluiting, rechts twee stopcontacten en klein schermpje waarop je het zuurstofniveau, hartslag en drukopmetingen kan lezen. In het midden verschillende lampen. Op de aluminium dwarsbalk kunnen monitors worden aangesloten. (Nvdr: de foto’s kunnen wij omwille van technische redenen niet publiceren.)

5. Uit Kerk en wereld

  • Ons vorig bericht met zes video’s geïllustreerd: 1. Boodschap van Prediker 2. De doop, 3. Aan wie ons protest richten voor openingsceremonie olympische spelen? 4. Panis Angelicus, 5. Getroffen door het geloof van de martelaren, 6. Chaldeeuwse katholieken in Irak: https://www.golfbrekers.be/een-verslag-uit-syrie-zonder-poco-bril-345/
  • Syrië blijft eisen dat de VS hun illegale bezetting en militaire bases in het noorden van het land verlaten. De VS willen de wereld doen geloven dat ze daar zijn om het terrorisme te bestrijden terwijl het tegenovergestelde waar is. Van hieruit steunen de VS terroristische groepen om aanslagen te plegen in Deir Ezzor, Hasaka en Qamisli. Wekelijks stelen ze van hieruit de voor het Syrische volk zo noodzakelijke olie. Hierdoor lijdt het Syrische volk steeds meer honger en kou. Dit is een flagrante schending van de soevereiniteit, eenheid en territoriale integriteit van Syrië. Het is een immorele en onmenselijke aanval op het volk: https://sana.sy/en/?p=336117; https://sputnikglobe.com/20240811/syria-to-us-occupation-forces-get-out-1119722468.html
  • Volgens Mohamed El Bachir is Palestina de geschiedenis van voortdurende oorlogsmisdaden. Vanaf het begin ging alle aandacht naar de veiligheid van de zionistische entiteit ten koste van de leefbaarheid van het Palestijnse volk. Dit werd door een westers imperialisme gesteund. Alle acties om het recht op leven van het Palestijnse volk te herstellen werden geïnterpreteerd als terrorisme en alle terroristische en koloniale acties van de zionistische entiteit werden gezien als het recht op veilig leven. Zo werden alle annexaties en bezettingen door de zionistische entiteit verantwoord door het westers imperialisme. De steeds gruwelijkere massamoorden op het Palestijnse volk zijn slechts het logische gevolg van een politiek van bezetting en overheersing die al  gedurende 3/4 eeuw gevoerd en door het westen onterecht gesteund werd: https://www.mondialisation.ca/palestine-chronique-d-un-crime-de-guerre/12047?doing_wp_cron=1723483830.0211319923400878906250
  • Zaterdag bombardeerde het Israëlische leger de Tabeen school in Gaza stad, waardoor ’n honderdtal Palestijnen gedood werden. De school was een toevluchtsoord voor vluchtelingen. Israël zegt dat het een militair hoofdkwartier was. Het is de zoveelste massamoord van een  volkerenmoord die al veel jaren eerder begon. Vele landen protesteren, ook Jozef Borrel namens de EU, maar de massamoorden gaan onverminderd en ongestraft verder: https://www.rt.com/news/602429-borrell-horrified-israel-school-strike/
  • Graaf de Sèze heeft in naam van de Franse adel een sterke protestbrief geschreven aan president E. Macron, waarin hij aanklaagt dat de olympische spelen een onaanvaardbare spot zijn van de echte Franse waarden: https://lesalonbeige.fr/la-noblesse-francaise-ecrit-a-emmanuel-macron/. De Franse schrijver Jacques Laurentie, noemt de openingsceremonie “vulgair, pederastisch, godslasterlijk en satanisch: https://lesalonbeige.fr/toute-la-ceremonie-etait-une-ode-a-la-revolution-francaise-vulgaire-blasphematoire-et-satanique/. Voegen we hierbij enkele tekenen die niet in de media vermeld werden. Nauwelijks 24 u na de openingsceremonie was er in Parijs zulk een enorme elektriciteitspanne dat het grootste deel van de stad in het donker zat, behalve de basiliek van het H.Hart, op de Montmartre! Verder wordt Parijs geteisterd door een fameuze rattenplaag. En verschillende atleten zijn het olympisch dorp ontvlucht omdat het er zo smerig en vuil was. Ondertussen wilde Parijs zich aan de wereld tonen als de stad van licht en schittering!
  • In Bulgarije heeft het parlement een wet aangenomen (met 135 tegen 57 en 8 onthoudingen) die iedere propaganda voor niet-traditionele seksuele relaties  (gender, LGBT+…) in scholen verbiedt. Het is een reactie op de openingsceremonie van de olympische spelen in Parijs: https://www.rt.com/news/602343-eu-nation-ban-lgbt-schools/
  • Op 12 augustus werd een groot standbeeld opgericht van O.L.Vrouw van het Oosten op een 60 meter hoge berg ten westen van Homs. Tegelijk werd hier een kerk opgericht,  een opvangcentrum en een park met 12.000 rozen. Het geheel werd gefinancierd door Khalil Nakad en gerealiseerd door ingenieur Shafiq Darwish. Volgens de algemene overtuiging verenigt Onze-Lieve-Vrouw alle Syriërs van alle geloofsovertuigingen. De bedoeling is dat het een bedevaartsplaats wordt die de streek ook economisch tot leven zal brengen: https://sana.sy/en/?p=336177