Een verslag uit Syrië zonder poco bril

Goede vrienden,

  1. Meditatie

IJdelheid der ijdelheden

Het boek Prediker is een eigenzinnig geschrift. Prediker gelooft in God Schepper en Meester van het leven, maar beseft dat hij daar eigenlijk niets van begrijpt. En zij die met mooie woorden geweldige verklaringen willen geven, wijst hij meteen resoluut af als “ijdelheid der ijdelheden”. Zijn levensschool vindt hij in de moraal van de dagelijkse levenservaring, het aardse menselijke leven “onder de zon”, een uitdrukking die hij 28 maal gebruikt.

Laat anderen maar praten over de waarde van de arbeid. Zeker, werken op zich is goed, je kunt er goed van slapen en als iemand lui is komen er moeilijkheden van, maar uiteindelijk haalt werken ook niets uit: “Wat heeft een mens dan aan zijn gezwoeg, aan al zijn zorgen en tobben onder de zon? Zijn leven is één lijdensweg, zijn werk een bron van ellende. Zelfs ’s nachts vindt hij geen rust . Ook dat is ijdel” (2, 22v).

Hetzelfde geldt voor de wijsheid. Natuurlijk is wijsheid beter dan dwaasheid zoals het licht beter is dan de duisternis. Een wijze heeft ogen die zien en een dwaas niet, maar uiteindelijk levert het ook niets op. “Als mijn lot hetzelfde is als dat van een dwaas, waar heeft mijn wijsheid dan toe gediend?… Het is treurig maar de wijze sterft net als de dwaas” (2, 15.16).

Zo zijn ook de waarden van rechtvaardigheid en vergelding. Het waren sinds eeuwen brandende problemen in Israël. Jeremias en Ezechiel onderlijnen de individuele verantwoordelijkheid: kinderen hoeven niet verantwoordelijk gesteld te worden voor de misdaden van hun ouders, hoewel zij mogelijk de gevolgen ervan wel meedragen. Voor Job is het probleem van het onschuldig lijden ondraaglijk geworden. En tot het einde houdt hij vol dat die verschrikkelijke ellende niet de rechtvaardige straf is voor zijn slecht leven, zoals zijn ‘vrienden’ hem willen duidelijk maken. Aan het einde van het boek geeft God hem groot  gelijk tegenover zijn aanklagers. Toch zal God daarna Job eens flink door elkaar schudden om hem te laten verstaan dat hij niet Gods wijsheid bezit en zich als schepsel moet schikken. Dat is wat Prediker beseft. Hij stelt vast dat de mooie theorie over rechtvaardigen, die meteen beloond worden en slechten gestraft, helemaal niet klopt. “Ik weet wel dat ze zeggen: Wie God vreest zal het goed gaan… De boze daarentegen zal het slecht gaan…”  (8, 12-13). “Maar in de wereld doet zich de ongerijmdheid voor dat er rechtvaardigen zijn die het vergaat als de  bozen en  bozen die het vergaat als de rechtvaardigen. Ik zei: dat is ijdel” (8, 14). “… rechtvaardige mensen die omkomen ondanks hun rechtvaardigheid en slechte mensen die lang leven ondanks hun slechtheid” (7, 15).

Er is onderdrukking en onderlinge naijver: “Onderdrukten zie je in tranen maar niemand die ze troost“ (4, 1). “Het gaat de goeden net als de zondaars” (9, 2). “Dwazen krijgen hoge functies en  bekwame mensen blijven op een lage post” (10, 6). En over de rechtspraak maakt hij zich geen illusies: “Op de rechterstoel zit de schuldige” (3, 16).

Prediker gelooft wel dat alles in het leven zijn eigen tijd heeft: “… niet altijd winnen de snelsten de wedstrijd of de dappersten de oorlog. Het zijn niet altijd de wijzen die te eten hebben, de  verstandigen die rijk worden of de deskundigen die bijval krijgen. Alles hangt af van tijd en toeval” (9, 11). “Want voor alles is er een juiste tijd en een juiste aanpak, hoewel de mens grote risico’s loopt” (8, 6).

En steeds weer is er de eentonige herhaling van dezelfde gebeurtenissen: “Wat gebeurd is zal weer gebeuren: nieuw is er niets onder de zon” (1, 9).  Daarover gaat dit prachtige gedicht gebouwd op tegenstellingen: 

Alles heeft zijn uur, alle dingen onder de hemel hebben hun tijd. Er is een tijd om te baren en een tijd om te sterven,  een tijd om te planten en een tijd om wat geplant is te oogsten. Een tijd om te doden en een tijd om te genezen, een tijd om af te breken en een tijd om op te bouwen. Een tijd om te huilen en een tijd om te lachen, een tijd om te rouwen en een tijd om te dansen. Een tijd om stenen weg te gooien en een tijd om stenen te verzamelen, een tijd om te omhelzen en een tijd om van omhelzing af te zien. Een tijd om te zoeken en een tijd om te verliezen, een tijd om te bewaren en een tijd om weg te doen. Een tijd om stuk te scheuren en een tijd om te herstellen, een tijd om te zwijgen en een tijd om te spreken. Een tijd om lief te hebben en een tijd om te haten, een tijd voor oorlog en een tijd voor vrede” (3, 1-8).

Het best is aanvaarden wat komt en er trachten van te genieten: “Heb je een goede dag, geniet ervan. Heb je een kwade dag, bedenkt  dan dat God ook die  gemaakt heeft” (7, 14). “Het beste voor de mens is nog: eten en drinken en genieten van wat hij met veel zwoegen bereikt heeft” (2, 24).

Het laatste hoofdstuk biedt mogelijk een allegorische beschrijving van de ouderdom. De “huisbewakers” zijn de armen; “de sterke mannen” de benen, de “maalsters” de tanden, “de  vrouwen aan het venster” de ogen, de “huisdeur” de lippen, de “molen” het spreken, “het gefluit van de vogels” de piepstem van een oude mens…:

Houd je schepper in ere zolang je jong bent, eer de kwade dagen komen en de jaren dat je zegt: het bevalt me niet meer. Eer het zonlicht verdwijnt, de maan en de sterren verbleken en de wolken na de regen blijven hangen. Als het zover is staan de huisbewakers te beven en lopen de sterke mannen gebogen. De weinige maaltsters die er nog zijn staken hun werk, de vrouwen aan het venster zien alleen maar duisternis. De huisdeur valt in het slot, het geluid van de molen vervaagt, het gefluit van de vogels verstomt, alle tonen sterven weg…de mens is op weg naar zijn laatste verblijf… Het stof keert terug naar de aarde waar het vandaan kwam en de levensgeest naar God die hem schonk” (12, 1-7).

(Wordt vervolgd).

2. Enkele foto’s te bekijken op Deir MarYakub El Mukata indien de techniek en IT-aansluiting het toelaten.

  • Filmploeg uit Anabek (Al-Nabek)
  • Enkele schapen krijgen een aparte herder
  • Speciaal zand wordt uit een zandgroeve gehaald in de buurt
  • Jaak (links) en zijn  vriend hebben hun brevet behaald op weg naar het baccalaureaat)
  • Distillatiemachine (het grootste in heel Syrië?)
  • Rozemarijn knippen voor distillatie

P. Daniël, Mar Yakub, Qâra, Syrië, 26.7.24*

3. Bijbellezing

Over de doop (IX): De Heer is jaloers: trouw blijven aan de beloften van de doop

Denk aan die eerste dagen, toen jullie, nadat jullie [door de doop] verlicht waren” (Hebreeën 10, 32), “kinderen van het licht en van de dag werden (1 Tessalonicenzen 5, 5). “Eens was u duisternis, maar nu bent u licht in de Heer. Wandel als kinderen van het licht” (Efeziërs 5, 8)!

Sinds ons doopsel zijn we kinderen van het licht, kinderen van God, geboren “niet uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van mensen, maar uit God” (Johannes1,13), klaar om Christus te volgen, “het Lam [van God] waarheen Hij ook gaat” (Openbaring 14, 4). Sinds ons doopsel woont de Heilige Drie-eenheid in ons. Laten we trouw zijn: “Bedroef de heilige Geest van God niet, door wie u verzegeld bent voor de dag van de verlossing” (Efeziërs 4, 30).

Laten we kijken hoe we trouw kunnen blijven aan de genade die we bij het doopsel hebben ontvangen. Laten we ons vooral nooit wenden tot magie, waarzeggerij of andere occulte praktijken om de Drie-eenheid die in ons woont niet te verjagen en boze geesten aan te trekken:

“Wanneer de onreine geest uit een mens is gegaan, gaat hij door dorre plaatsen op zoek naar rust en vindt er geen. Dan zegt hij: “Ik zal terugkeren naar mijn huis vanwaar ik gekomen ben, en als hij daar aankomt, vindt hij het leeg, geveegd en versierd. [Leeg omdat de persoon er niet is, in dit geval omdat hij zich tot waarzeggerij heeft gekeerd]. Hij gaat weg en neemt zeven andere geesten met zich mee, die goddelozer zijn dan hij; zij gaan het huis binnen en wonen er, en de laatste toestand van deze man is erger dan de eerste” (Matteüs 12, 43-45).

Trouw blijven aan het doopsel

Het hart is waar de strijd gestreden wordt. De Heer zei: “Mijn zoon, geef mij uw hart en laat uw ogen zich verlustigen in mijn wegen” (Spreuken 23, 26). Laten we Hem zeggen: “Heer Jezus, mijn hart is van U“. De doop heeft mij bekleed met geestelijke kleding en mij geestelijke wapens gegeven. Zijn we ons ervan bewust dat we in het bezit zijn van een geestelijke wapenrusting? Waarom zijn we zwak en bezorgd? “Trek de hele wapenrusting van God aan, zodat u opgewassen bent tegen de listen van de duivel” (Efeziërs 6, 11).

Laten we ‘s morgens opstaan in de wetenschap dat we deze kracht hebben: “Laten we de wapenrusting van het licht aantrekken” (Romeinen 13, 12). De doop heeft de duivelvan ons verdreven. Het exorcisme van de doop is het enige exorcisme – het werpt Satan buiten: “Ik zag Satan als een bliksem uit de hemel vallen” (Lucas 10,18). Jezus heeft door zijn dood, zijn intrede in de hel en door zijn opstanding de duivel verdreven.

Laat Satan niet langer in je leven toe door verkeerde spiritualiteiten te beoefenen, door te geloven dat niet-christelijke religies verlossing bieden, door je tot het occulte te wenden, door waarzeggers achterna te lopen om erachter te komen wat er morgen zal gebeuren. Geef de moderne waanzin op om horoscopen te raadplegen als leidraad. Als christenen zouden we niet eens naar programma’s moeten kijken die de toekomst voorspellen.

“De Heer, uw God, is een verterend vuur, een jaloerse God” (Deuteronomium 4, 24). De Heer houdt zoveel van ons dat hij ons helemaal wil. Als we besluiten om Hem te volgen, laten we dan niet naar links of naar rechts afwijken. Laat ons ja ja zijn: “Omdat jullie lauw zijn, koud noch heet, zal ik jullie uit mijn mond spuwen” (Openbaring 3, 16). De Heer heeft liever dat we Hem afwijzen, dat we koud zijn, dan dat we dubbelhartig zijn en niet helemaal voor Hem kiezen.

Daarom staat God niet toe dat zijn kinderen zich tot waarzeggers wenden om te weten te komen wat er morgen zal gebeuren: “U zult de Heer, uw God, volkomen trouw zijn. Want deze volken, die u zult verdrijven, luisteren naar astrologen en waarzeggers; maar de Heer, uw God, staat u dat niet toe” (Deuteronomium 18,13-14). We zijn vrij om ons tot astrologen of waarzeggers te wenden, maar de Heer zal zich van ons terugtrekken en de duivel zal invloed in ons leven hebben. De Heer wil dat we ons aan Hem overgeven, zonder alle details van onze toekomst te kennen, want de “rechtvaardige zal door geloof leven” (Galaten 3,11), Hij is “niet bang voor slecht nieuws; zijn hart is standvastig, vertrouwend op de Heer” (Psalm 112, 7). God heeft een prachtig plan voor ons leven. Laten we ons tot Hem en Hem alleen wenden, vol vertrouwen als een kind in de armen van zijn moeder:

“Ik heb geen opgeblazen hart, noch hoogmoedige blikken; ik houd mij niet bezig met dingen die te groot en te verheven voor mij zijn [in dit geval: zich naar waarzeggerij keren]. Integendeel, mijn ziel is kalm en rustig, als een gespeend kind dat bij zijn moeder is; mijn ziel is als een gespeend kind. O Israël, stel uw hoop op de Heer, vanaf nu en tot in eeuwigheid” (Psalm 131, 1-3).

Als we in de verleiding zijn gekomen en gevallen zijn en ons tot wichelaars hebben gewend, laten we Christus dan om vergeving vragen omdat we de voorkeur hebben gegeven aan de regelingen van magie boven Zijn Economie van verlossing. Als we gevallen zijn in deze afwijkingen, laten we dan biechten, onze doopgeloften vernieuwen en onze wil terugtrekken uit deze praktijken, terwijl we Jezus vragen om ons te bedekken met Zijn kostbare bloed. Als je gevallen bent (na gebiecht te hebben voor een priester en na je doopgeloften vernieuwd te hebben), zeg dan, als je dat wilt, deze tekst (gecomponeerd door Moeder Agnès Mariam de la Croix) hardop voor een priester of in het bijzijn van twee of drie getuigen, op een plechtige manier, om je vrij te maken van elke passieve of actieve link met deze occulte praktijken. Het is een officiele uiting van onze positie waarin de beslissing van onze vrije wil tot uiting komt:

“Ik verklaar dat ik mijn wil terugtrek, als deze tegen mijn wil is overgegeven door wie dan ook, zelfs door mijn ouders – ongeacht de graad van verwantschap, in vorige generaties of in het heden – of als ik mij vrijwillig of onwetend heb overgegeven aan de agenten van Satan door handelingen van zwarte magie of antimagie (loten, plagen, talismannen, bezweringen om te binden of te ontbinden, occulte pacten, etc …); handelingen van waarzeggerij (kopjes koffie, handlijnkunde, tarotkaarten, kristallen bol, balansen, horoscopen, astrologie, Bibliomancie en alle soorten Mancia); handelingen van spiritisme, de tafel van ”ouije”, mediumschap van alle soorten.

Ik neem mijn wil terug, zelfs van de traditionele amuletten tegen het boze oog of om een verborgen bescherming te verzekeren (met water van betoveringen, zout, lood en andere) van elke blootstelling aan het boze oog, de vloek, de godslastering evenals alle bijgelovige praktijken die tot andere religies behoren, van elke geestelijke blootstelling aan niet-christelijke religies, evenals van elke handeling die voortvloeit uit het gezag van een priester of bisschop of een overste om zijn ambt uit te oefenen met deze occulte praktijken of in strijd met de heilbrengende wil van Christus; tenslotte herover ik mijn wil op alle occultisme, esoterie, bijgeloof en valse spiritualiteit.

Ik verklaar al deze werken nietig en vraag de Heer Jezus om Zijn Kostbaar Bloed over mij (mijn religieuze familie, mijn natuurlijke familie, mijn echtgenoot, mijn kinderen, mijn huis, mijn werk, etc.) uit te storten, Hij het Lam van God dat de zonden van de wereld wegneemt, om alle banden met deze werken, vrijwillig of onvrijwillig, actief of passief, te zuiveren, te bevrijden, te beschermen en ongedaan te maken, ongeacht hun soort, hun aantal en de macht van degenen die erom gevraagd hebben. Moge de Heer Jezus elke fysieke, psychische of spirituele link met deze werken en hun vroegere en huidige gevolgen in mijn spirituele, psychische, fysieke, emotionele, familiale, sociale of professionele leven, evenals elke mogelijke reactivering in de toekomst, op voorspraak van de Heilige Maagd Maria, de Engelen, alle heiligen, voor de glorie van de Allerheiligste

(1) Wat volgt is geïnspireerd op een voordracht van Moeder Agnes Mariam van het Kruis over
het doopsel (2018)

4. Nieuws uit de gemeenschap

  • Zaterdag komt een filmploeg uit Anabek een reportage maken van de gemeenschap met een interview van de twee priesters. ’s Middags filmen ze het hele verloop van de lauden.
  • Lavendel en rozemarijn worden geknipt en met het distillatieachine worden hieruit geneeskrachtige olieën gemaakt.
  • Onze Jaak (16 j) heeft zijn brevet behaald in de aanloop naar het baccalaureaat

5. Uit Kerk en wereld

  • Ons vorig bericht met vier video’s: 1.  Yabroed ; 2. Constantijn en Helena; 3. Christenen in Syrië; 4. Syrisch-orthodox doopsel én het begin van het boek van A. Mancinella!:  https://www.golfbrekers.be/een-verslag-uit-syrie-zonder-poco-bril-343/ 
  • Lange opsomming van feiten die in de media verzwegen worden en die aantonen dat zowel Rusland als Oekraïne in de val gelokt werden door criminele wereldleiders om de tirannie van de Nieuwe Wereldorde te vestigen. De huidige gebeurtenissen werden voorafgegaan door  het kolossale bedrog van covid, dat door de media gesteund en verspreid werd, alsook door nationale en internationale gezondheidsinstellingen, regeringen, magistraten, wetshandhavers en zelfs de katholieke hiërarchie. Enkele oligarchen trekken aan de touwtjes: “Deze oligarchie toont haar tentakels in de VN, de NAVO, het Economisch Wereldforum, de Europese Unie, en in “filantropische” instellingen zoals de Open Society van George Soros en de Bill & Melinda Gates Foundation.” Het grootste slachtoffer van deze wereldwijde staatsgreep is het Oekraïense volk. Moge Moskou als het derde Rome de christelijke beschaving herstellen! https://www.frontnieuws.com/vigano-globalisten-hebben-oorlog-in-oekraine-aangewakkerd-om-de-tirannie-van-de-nieuwe-wereldorde-te-vestigen/
  • De oprechte vredesinspanningen van Viktor Orban, eerste minister van Hongarije, die voor het komende half jaar voorzitter is van de raad van de Europese unie, worden door de elites van Europa niet gewaardeerd. Hun houding is: sorry, maar wij willen oorlog in Oekraïne https://www.rt.com/news/601358-hungary-eu-politicians-orban/
  • De Nederlandse hulpbisschop Rob Mutsaerts klaagt de veroordeling door Franciscus (door Traditiones Custodes) van de traditionele Latijnse misviering als dwaling aan, terwijl hij zelf uitdrukkelijk zegt een overtuigde Novus Ordo bisschop te zijn. Dit fanatiek verbod staat in schril contrast met de zo hoog door Franciscus geprezen verscheidenheid van charisma’s in de Kerk en zijn voortdurende uitroep dat iedereen in de Kerk thuis hoort: https://lesalonbeige.fr/un-depute-europeen-sorti-de-force-pour-avoir-ose-protester-contre-lavortement/
  • De Amerikaanse bisschop Jozef Strickland werd als vurige verdediger van het katholiek geloof door Franciscus afgezet, zonder enige grond. Hij klaagt nu de infiltratie aan in de Kerk “van zwakke, gecompromitteerde en zwijgende geestelijken – verraders”, als “zwijgende herders”, die als Judas Christus verraden met een kus. Hij klaagt ook aan dat  het hoogste kerkelijk gezag bekende clerici die zich aan seksueel gedrag te buiten gingen, beschermt en bevordert. Met name noemt hij kardinaal Theodore McCarrick, die al in de jaren ’90 talrijke seminaristen misbruikte maar steeds meer gezag kreeg in de Kerk. Marko Rupnik werd omwille van zijn  misbruik van een 30-tal religieuze zusters uit de orde van de jezuieten gezet, maar woont en werkt nu in Rome “als directeur kunst en decaan theologie in het Centro Aletti”. De meest prominente  verdediger van homoseksualiteit in de Kerk is de jezuiet James Martin, hoofdredacteur van het Jezuietenblad Amerika. Bisschop Strickland waarschuwt dat Gods Barmhartigheid deze dagen mogelijk kan omslaan in Gods Gerechtigheid: https://fortesinfide.nl/index.php/2024/07/19/bisschop-strickland-zwijgende-herders-verraden-christus-met-hun-apathie/

https://youtu.be/bvtgqokoDGo?si=Z3jLurNvszRVgsNV