Een verslag uit Syrië zonder poco bril

Goede vrienden,

  1. Meditatie

Iets  veel beters  dan euthanasie

Hoewel in de praktijk het verschil tussen euthanasie en palliatieve verzorging soms klein kan lijken, blijven ze beide totaal onverenigbaar. Euthanasie is een handeling van een arts die het leven van een patiënt op zijn verzoek opzettelijk beëindigt. Palliatieve verzorging daarentegen wil het leven van een patiënt eerbiedigen en dienen door de pijnen en andere lichamelijke, psychologische, en spirituele problemen zo goed mogelijk te behartigen en te verlichten. Er blijft een wezenlijk verschil tussen het actief doden van een zieke en hem helpen, zijn pijnen en angsten verlichten opdat hij op zijn wijze en zijn tijd zijn leven uit handen kan geven.

Op gelijkaardige wijze zijn euthanasie en palliatieve sedatie met elkaar onverenigbaar. Sedatie vermindert de bewustzijnsgraad van de stervende zodat het gevoel van verstikking of angst verlicht wordt. Sedatie wordt voortdurend gerevalueerd en kan tijdelijk zijn, maar is op geen enkele wijze gericht op het versnellen van de dood. De enige bedoeling is het verminderen van de extreme pijnen of angsten.

Het verschijnsel waarbij het angstzweet in een uiterst hevige doodsstrijd zich vermengt met bloed, schijnt in de geneeskunde bekend te zijn onder de naam van “hematidrosis”*. We menen dat Jezus dit heeft beleefd in de Hof van Olijven: “Aan doodsangst ten prooi bad Hij met nog meer aandrang. Zijn zweet werd tot dikke druppels bloed, die op de grond vielen” (Lucas 22, 44). In de moderne geneeskunde kunnen deze extreme angsten en pijnen verminderd worden door palliatieve sedatie, waar op zich uiteraard niets tegen is.

*Ter illustratie van hematidrosis; het zou kunnen behandeld worden met beta-blokkers die de symptomen doen afnemen, echter niet doen verdwijnen

Ondertiteling en vertaling via icoontjes onderaan
Ondertiteling en vertaling via icoontjes onderaan

De getuigenissen van de deskundige zorgverleners die prof. Timothy Devos verzamelde (Euthanasie, een ander verhaal. Ervaringen en reflecties van zorgverleners, Pelckmans, 2021) geven hun volle aandacht aan hetgeen de patiënt eigenlijk vraagt. Ze ontdekken dat een vraag om euthanasie vooral een noodkreet is, een kreet om hulp bij zijn verschillende  pijnen en angsten. Men kan nu 95 % van alle fysische pijn deskundig verlichten (a.w. blz. 21). Andere vormen schijnen echter een steeds grotere rol te spelen: zinloosheid van het leven, eenzaamheid, afhankelijkheid van anderen, angst voor het onbekende, angst om voor anderen een last te zijn… De patiënt wil vooral dat zijn vragen en angsten gehoord en begeleid worden.

De genoemde dokters en verplegers antwoorden op de vraag naar euthanasie duidelijk dat zij dit niet doen, maar dat ze iets veel beters zullen geven en trachten zorg te dragen voor alle pijnen en noden. Wanneer de patiënt zich dan werkelijk begrepen en begeleid voelt, verdwijnt de vraag naar euthanasie meestal vanzelf.

Ziehier een spectaculair voorbeeld. Een vrouw komt, gesteund door haar man euthanasie vragen. Ze is 50 jaar, neemt 32 pillen per dag, is overtuigd dat ze een last is voor haar man en haar twee kinderen en blijft maar herhalen: “Ik wil sterven”. Bovendien heeft ze al viermaal een zelfmoordpoging gedaan. De laatste keer wierp ze zich met haar rolstoel van de trap. De man wil de eis voor euthanasie agressief en met kracht bijzetten. Er volgt een gesprek van vier uur met het echtpaar, dat  o.a.  verneemt dat ze hier geen euthanasie toepassen. Het echtpaar wil elders euthanasie vragen maar aarzelt. Er wordt hen duidelijk gemaakt dat hier alles zal gedaan worden om fysische en psychische pijnen te verhelpen en dat al het mogelijke zal gedaan worden om hen bij te staan in al hun zorgen. Daarna, zo wordt hen gezegd, kunnen ze nog beslissen om eventueel elders euthanasie te vragen.

Het echtpaar kalmeerde. De man zag hoe vredig zijn vrouw in bed rustte en hoeveel goed bepaalde massages haar deden. Ook de jongvolwassen kinderen kwamen op bezoek en waren tevreden met de berusting van hun ouders. “Uiteindelijk stierf deze vrouw vredig in de armen van haar man, terwijl ze luisterde naar de muziek die werd gespeeld tijdens hun huwelijk” (blz. 238v). Een week later komt de man terug met een doosje pralines om zijn dankbaarheid uit te drukken…. “En hij vroeg me of hij reeds een plaats in de palliatieve zorgeenheid kon reserveren voor de dag dat zijn beurt zou komen!” (blz. 239). “Wat hier zo schrijnend is, is dat er 32 geneesmiddelen en 4 zelfmoordpogingen nodig waren om naar deze dame te luisteren en voor haar leven te zorgen zoals het zich aandient…” (ibidem).

Tegenover de huidige bagatellisering van de euthanasie en een uit de hand gelopen euthanasiepraktijk dient onze samenleving in de eerste plaats te investeren “in goede zorg, in nieuwe en toegankelijke behandelingen…” (blz. 101), een palliatieve zorg met alle mogelijkheden van de huidige geneeskunde.

Gezondheidsonderzoekster aan de VUB, Aline De Vleminck, geeft duiding over “langer kwaliteitsvol leven” (2019)

Er is verder in onze maatschappij een grondige verandering van mentaliteit nodig. “Wat we ook denken, we hebben allen een zaadje van eeuwigheid in ons” (blz. 84). Uiteindelijk dragen we allen in het diepst van ons wezen het verlangen naar volmaakt geluk mee, dat niet op aarde, maar alleen in God verwezenlijkt kan worden omdat Hij ons zo geschapen heeft. Of we dit geloven of niet, verandert aan deze werkelijkheid zelf niets.

In het genoemde boek wordt gelukkig ook uitgebreid aandacht besteed aan de rijke ervaring van de Oostenrijkse psychiater Viktor Frankl (+ 1997), die de concentratiekampen overleefde en ontdekte dat ieder mensenleven altijd en overal onvoorwaardelijk zinvol is. Hij sloot zich graag aan bij Dostojevski, die slechts één ding vreesde, namelijk zijn “lijden niet waardig te zijn”  (blz. 74)! Frankl meent ook dat Amerika met zijn vrijheidsstandbeeld aan de oostkust dringend nood heeft aan een standbeeld van de morele verantwoordelijkheid aan de westkust!

Nvdr: ter illustratie over Viktor Frankl: twee video’s:

https://youtu.be/U3qv1fMnV7o?si=LTMcFtLmf9alkZcd
Klik op “Bekijken op YouTube” – ondertiteling en vertaling via icoontjes onderaan
Ondertiteling en vertaling via icoontjes onderaan

P. Daniël, Mar Yakub, Qâra, Syrië, 12.7.24

  • Witte stenen worden aangevoerd voor het torentje van de kapel
  • Middagmaal op zondag onder de galerij

3. Bijbellezing

4. Nieuws uit de gemeenschap

Laat me hier nu vermelden dat we verschillende bevestigingen kregen van wat we schreven over euthanasie. En Golfbrekers voegde bij ons vorig bericht de kostbare getuigenissen bij van het beruchte euthanasieproces rond Tine Nys (zie hierna). Haar zussen zijn rotsvast overtuigd dat Tine op geheel onverantwoorde wijze werd gedood, wat uit het proces ook bleek, hoewel de drie artsen vrijgesproken werden.

De zussen willen in hoger beroep blijven gaan, totdat “morele genoegdoening” is geschied. Het toont overduidelijk aan hoe pijnlijk het rouwproces is bij een “onnatuurlijke” dood en vooral hoe onaanvaardbaar de huidige euthanasiepraktijk in ons land is. Tine vroeg euthanasie, maar wilde daarna weer geen euthanasie, waaruit bleek dat haar vraag inderdaad een noodkreet was om hulp, niet om gedood te worden! Onze samenleving moet bevrijd worden van de dodelijke banalisering van de huidige euthanasiepraktijk.

5. Uit Kerk en maatschappij

  • Ons vorig bericht met 11 bijzondere  illustraties: 1. Euthanasiewet van Oregon, 2. Timothy Devos, 3. Vragen vanuit de psychologie, 4. Zussen van Tine Nys, 5. Doop, 6 + 7 Seydnaya, 8 + 9 + 10. Kerkenbouw in Egypte, 11. Bronzen beelden in Doha die de geboorte van ’n mens uitbeelden: https://www.golfbrekers.be/een-verslag-uit-syrie-zonder-poco-bril-341/
  • De Syrische ambassade op Cyprus heeft  begin juni in het cultureel centrum van Nicosia een culturele ontmoeting georganiseerd onder de titel: “Ondanks het terrorisme…zal Syrië de wieg van de  beschavingen blijven”. Hierbij werd de film getoond “Kriakos Oath” die op internationale festivals meer dan 20 prijzen won, alsook de film “The Blood of Palm” over de archeologische en historische stad Palmyra. Hierbij waren ambassadeurs aanwezig uit de Arabische wereld alsook leden van het diplomatenkorps en vertegenwoordigers  van de orthodoxe en Armeense kerken in Cyprus: https://sana.sy/en/?p=332159. De voormalige directeur van het Louvre, André Parrot beweerde dat iedere beschaafde burger twee vaderlanden heeft, namelijk het zijne en Syrië!
  • In Astana, hoofdstad van Kazachstan, zei Vladimir Poetin tot de raad van staatshoofden dat een meer rechtvaardige wereld aan het groeien is dankzij nieuwe machtscentra die meer eerbied tonen voor de rechten en traditionele waarden van landen en volken. Hiermee zijn vooral bedoeld de BRICS en de Shanghai Cooperation Organization (SCO). Zij streven naar de ontwikkeling van de volken, afgezien van hun politiek of economisch systeem, religieuze of culturele achtergrond. Er is een multipolaire wereld op komst: https://sana.sy/en/?p=333628
  • Bij de val van de Berlijnse muur, de ineenstorting van het Warschaupact en de eenmaking van Duitsland beloofde het westen mondeling dat ze de NAVO niet zouden uitbreiden naar de vroegere Sovjetstaten. Roland Dumas, de toenmalige Franse minister van Buitenlandse Zaken, geeft uitvoerige uitleg over de onderhandelingen met betrekking tot de geleidelijke ontwapening. Tegen de afspraken in heeft Amerika hiervan misbruik gemaakt om de NAVO juist meer te bewapenen en de voormalige Sovjetstaten in te palmen: https://www.mondialisation.ca/comment-loccident-a-promis-a-lurss-que-lotan-ne-setendrait-pas-par-roland-dumas-ex-ministre/5690369?doing_wp_cron=1720361292.9858229160308837890625.
  • Op dezelfde wijze hebben de westerse grootmachten zich garant gesteld voor de bescherming van de Russisch sprekende Oekraïners bij de akkoorden van Minsk I en II zonder de minste bedoeling zich hiervoor in te zetten en enkel om Oekraïne de tijd te geven om zich te bewapenen! En toch blijven onze media zonder probleem barsten van berichten over “typisch Russisch bedrog en desinformatie!”
  • Nvdr: Ter duiding: eerdere publicaties over de Minsk akkoorden:
  • Volgens een rapport van het Israëlisch dagblad Haaretz heeft het Israëlisch leger zelf Israëliërs doodgeschoten om te beletten dat ze door Hamas tijdens de aanval van 7 oktober zouden gevangen genomen worden en om de aanval van Hamas zo gruwelijk mogelijk te maken en een genocide te kunnen verantwoorden: https://sputnikglobe.com/20240708/israel-deliberately-killed-own-citizens-on-october-7–report-1119281817.html
  • Het werkinstrument voor de volgende bisschoppensynode (2-27 oktober 2024)
    gaat uit van de vraag hoe de Kerk synodaal en missionair kan zijn. Het document wil afrekenen met een “bureaucratische” ,“statische” en “pyramidale” Kerk, de plaats van de vrouwen in alle lagen van de Kerk bekijken en nieuwe ambten invoeren. Het document roept op tot medeverantwoordelijkheid, transparantie en verscheidenheid: https://lesalonbeige.fr/comment-etre-une-eglise-synodale-en-mission/. Het is mij niet duidelijk waar zulk een “synodale Kerk” naartoe leidt wanneer de meest authentieke bisschoppen (Mgr Rey van
    Fréjus, Mgr Strickland van Texas) door het hoogste kerkelijk gezag zwaar
    worden gestraft en aartsbisschop CM Vigano zelfs geëxcommuniceerd wordt!)
    Laten we bidden voor de Kerk, het Mystieke Lichaam van Christus.
Ondertiteling en vertaling via icoontjes onderaan