Een verslag uit Syrië zonder poco bril

Goede vrienden,

  1.  Meditatie

“Euthanasie” als opium voor het volk (I)

We laten onze campagne voor een meer vurige evangelisatie even rusten om een actuele nood onder de aandacht te brengen: de huidige euthanasiepraktijk, die niets minder is dan opium voor het volk.

In de openbare opinie wordt het actief doden van iemand op zijn/haar verzoek, steeds meer als verantwoord beschouwd. De misleidende gedachte dat euthanasie een waardig sterven is, wordt steeds meer opgedrongen. Ook in gewoon christelijke gezinnen wordt het soms als normaal gezien dat men zijn ouders heeft laten “euthanaseren” en men prijst de “geneesheer” die zich als “doden-heer” ontpopte, hoewel hij eigenlijk een deserteur is. Vrienden vertelden mij met hoeveel liefde zij hun vader of moeder hebben verzorgd, die dan door euthanasie het leven verliet. Ik wil hen niet kwetsen en zeker niet hun liefdevolle zorg in twijfel trekken. Toch blijf ik zeggen: zij weten niet wat ze hun ouders ontnomen hebben.

We zijn in staat om onze geliefden iets veel mooiers en waardevollers te gunnen in deze laatste beslissende fase. Meewerken aan euthanasie is eigenlijk zeggen: “inderdaad, uw leven is niets meer waard, kom we maken er vlug een eind aan”. Deze veroordeling verdienen onze geliefden niet. Hebben wij geen betere middelen dan het dodelijke spuitje? Trouwens, wanneer er iemand is die hen echt nabij wil zijn in alle zorgen, pijnen en angsten om deze te verlichten, zal de  vraag naar euthanasie van zelf verdwijnen. Ze zijn dan in staat op hun tijd en wijze hun leven terug te geven aan Hem die het geschonken heeft.

Het menselijk leven is op geen enkel ogenblik en in geen enkele omstandigheid zinloos of waardeloos, zoals ook de menselijke waardigheid door ziekte noch lijden aangetast of verminderd kunnen worden. Deze kostbare boodschap kunnen we altijd aan onze geliefden geven in plaats van hen in onze wegwerpcultuur als een nutteloos geworden voorwerp te elimineren.

Dat vraagt inderdaad een ernstige inspanning van onszelf. We moeten bereid zijn alle zorgen – en niet alleen het lichamelijk lijden – van een stervende ter harte te nemen. Er kunnen zovele andere pijnen en angsten zijn waarin we hen echt nabij willen blijven tot het einde.

Het leven dreigt in onze westerse, hedonistische, materialistische wegwerpcultuur steeds meer als iets banaals beschouwd te worden. Laten we nederig erkennen dat het leven, de geboorte en de dood een huiveringwekkend mysterie blijven. Geboren worden is een passief werkwoord. Niemand heeft ooit ook maar de minste inspraak gehad in het allerbelangrijkste, namelijk het ogenblik en de wijze van zijn ontstaan, alsook in de fysische of geestelijke aard van zijn eigen leven. Alles werd ons gegeven opdat we het dankbaar zouden aanvaarden en daarmee ons eigen en uniek leven zouden uitbouwen. Sterven daarentegen is een actief werkwoord, dat we bewust kunnen trachten te beleven.

Het christelijk geloof verschaft ons de grootste dynamiek in zijn visie van het leven, lijden en sterven met Christus om met Hem te verrijzen. Het is best mogelijk dat deze dynamiek bij vele gelovigen nooit doorgedrongen is. Ze was ooit in de westerse christelijke beschaving “gewoon”. Wat men gewoon wordt, begint na een tijd te vervelen en men wil iets anders.

Welnu, in de mystiek-religieuze poëzie van de Indisch-Bengaalse dichter-filosoof, de “Bengaalse nachtegaal”, Rabindranath Tagore* (+ 1941), vindt je vanuit zijn hindoe-geloof een schitterende bevestiging van het christelijk geloof. Hij heeft eindeloos het mysterie van geboorte en dood bezongen als de oevers van dezelfde stroom van het leven, dat uitmondt in de eeuwigheid.

*Nvdr: Onderstaande film als duiding en eerbetoon:

Wie zijn kleine verzameling leest, vindt de meest sprankelende poëzie: TAGORE, Zwervende vogels, Wereldbibliotheek Astardal, z.j. “De stempel van de dood geeft waarde aan de munt van het leven…” (blz. 32). “De fontein van de dood doet het stille levenswater opspringen” (blz. 60). “Dit leven is het oversteken van een zee… In de dood bereiken wij de kust…”(blz. 64). “De dood behoort bij het leven evenals de geboorte. Het lopen is in het optillen van de voet evenals in het neerzetten” (blz.  70). “Wanneer al de snaren van mijn  leven gestemd zullen zijn, mijn Meester, dan zal bij elke van Uw aanrakingen, de muziek der liefde  weerklinken” ( blz. 81); “Laat dit mijn laatste woord zijn, dat ik geloof in Uw liefde” (blz. 83).

Of lees zijn Wij-zangen (Gitanjali), Ankhj-Hermes bv-Devengter, 1973, 7e druk vertaling Frederik van Eeden. “In ene groet aan U, mijn God, mogen al mijn zinnen zich spreiden… Als een vlucht heemzuchtige kraanvogels, die nacht en dag doorvliegen tot hun nest in de bergen, zo moge heel mijn leven afreizen naar zijn eeuwig thuis, in ene groet aan U” (blz. 68).

Deze dankbaarheid en eerbied voor het leven, dat ons ver overstijgt, dreigen door onze kunstmatige, technische, materialistische maatschappij vernietigd te worden. Daardoor kon de huidige mensonwaardige euthanasiepraktijk met haar morele ontwrichting zo diep doordringen. Euthanasie hoort niet thuis in een menselijke beschaving (wordt vervolgd).

Ziehier de schitterende getuigenissen in deze zin  van moderne deskundige zorgverleners: Timothy DEVOS e.a., Euthanasie, l’envers du décor. Réflexions et expériences de soignants, Préfaces de Jacques Ricot et de Herman De Dijn, Editions Mols, juni 2019 (met  een klein lexicon).

Timothy DEVOS (red.), Euthanasie een ander verhaal. Ervaringen en reflecties van zorgverleners. Voorwoord Herman De Dijn, Pelckmans, 2021 (met klein lexicon met uitleg over de betekenis van de verschillende  termen).

2. Enkele foto’s vindt u terug op Deir MarYakub El Mukata indien de techniek en IT-aansluiting het toelaten.

  • De kersen worden in weckpotten gedaan
  • Orthodoxe jongeren uit Homs vieren met ons Eucharistie
  • De grote abrikozenoogst: ontbijt, plukken, verwerken…

    P. Daniël, Mar Yakub, Qâra, Syrië, 28.6.24

    3. Nieuws uit de gemeenschap

    Zeventig jongeren, Syrisch-orthodoxe, met hun priester uit Homs vieren met ons de Eucharistie op zaterdag. Op het hoogste vlak is er een overeenkomst tussen Syrisch-orthodoxe en katholieken zodat zij samen de Eucharistie kunnen vieren. We bidden ook samen hetzelfde credo: “Ik geloof in de ene, heilige, katholieke en apostolische Kerk”. En ‘s zondags wilden ze samen met ons de Latijnse Eucharistie vieren.

    De grote abrikozenoogst vraagt nog heel wat werk:  plukken en verweken tot confituur en kamaradin (gedroogde abrikozenpasta-ideaal voor de wintermaanden).

    Woensdag kwam de bisschop ons nog even groeten, waarbij we tevens de zorgen van dit bisdom deelden.

    5. Uit Kerk en wereld

    Ons vorig bericht met drie video’s: 1. Geschiedenis van Suzanna, 2. Japans minister verontschuldigt zich, 3. Myriam, van islam naar Christus: https://www.golfbrekers.be/een-verslag-uit-syrie-zonder-poco-bril-339/

    Chris Hedges, gedurende 25 jaar buitenland correspondent voor The New York Times en anderen, legt uit dat het Amerikaanse Rijk op instorten staat, terwijl de media de schone  schijn nog recht houden: “Het Amerikaanse Rijk, zo zegt men ons, bevordert de democratie en de vrijheid. Het verspreidt de weldaden van de ‘westerse beschaving’”.

    Matt Kennard heeft in zijn  boek“The Racket” echter in detail de brutaliteit, de leugens, de wreedheid en de gevaarlijke illusies van dit rijk beschreven. “ Verblind door hoogmoed en macht, geloven ze in hun eigen bedrog, waardoor dit rijk zich beweegt naar een collectieve zelfmoord“. Ze worden gedreven voor eenzijdige bedreigingen, buitensporig geweld en oorlog, waardoor ze de blinde bewerkers worden van hun eigen ondergang. “Ontwikkeling en vooruitgang” dienen om heel de wereld uit te buiten. Ze geloven zelf in hun eigen mythen en zijn in staat ook hun bondgenoten hiervan te overtuigen. Met “de nuttige idioten” rond  George W Bush vielen ze Afghanistan en Irak binnen en bleven het twee decennia lang uitbuiten om zogenaamd de massavernietigingswapens op te ruimen en “de democratie in Bagdad te vestigen”. De VS zijn in de greep van militair geweld met miljarden verspilde dollars en de bijbehorende corruptie. De fiasco’s van hun militaire blunders verdwijnen in het zwarte gat van de historische vergetelheid. In 2022 gaven de VS 877 miljard dollar uit voor het leger, hun hoogheilige oorlogsmachine. De resultaten op sociaal, economisch, politiek en cultureel vlak zijn voor henzelf catastrofaal. De steden worden ruïnes, minstens de helft van de Amerikanen zakt weg in armoede en hoewel ze slechts 5% van de wereldbevolking vertegenwoordigen hebben ze 25 % van alle gevangenen ter wereld. Het publiek dat dagelijks bestookt wordt met oorlogspropaganda juicht zijn eigen afslachting toe. ”Zij die, zoals Julian Assange, de misdaden van de suïcidaire waanzin van het rijk aanklagen worden meedogenloos vervolgd”: https://www.mondialisation.ca/la-faillite-imminente-de-lempire-americain/5689908?doing_wp_cron=1718866217.1108539104461669921875

    De procureur van Kansas (VS), Kris W. Kobach vervolgt Pfizer omdat het de ongewenste neveneffecten van de “covid 19 vaccins” verborgen heeft gehouden. Zijn aanklacht beslaat 174 blz. Het heeft deze vaccins voorgesteld als “veilig en werkzaam”, terwijl er vanaf het begin al effecten waren van myocarditis en pericarditis, mislukte zwangerschappen en sterfgevallen. Er was geen enkel bewijs dat ze beschermden tegen covid 19 of tegen de varianten. Bovendien heeft Pfizer alle informatie over de waarheid gecensureerd. Tenslotte heeft Pfizer hiermee op 2 jaar tijd ongeveer 75 miljard dollar verdiend! Eind februari 2021, bij het begin van de vaccinatiecampagne, waren er al 158 893 ongewenste effecten  en  1 223 sterfgevallen bekend. Hopelijk kan deze aanklacht bijdragen om een soort sneeuwbaleffect te bewerken waardoor de hele waarheid naar boven komt en ook openlijk erkend wordt: https://lesalonbeige.fr/le-procureur-general-du-kansas-poursuit-pfizer-pour-avoir-dissimule-des-donnees-sur-les-effets-indesirables-des-vaccins-covid-19/

    Ondertiteling en vertaling via icoontjes onderaan

    *

    De rechtbank in Mechelen heeft de aartsbisschoppen J. De Kesel en Luc Terlinden veroordeeld tot het betalen van 1.500 €  aan een vrouw die de diakenopleiding niet mocht volgen omdat ze vrouw is. De rechtbank acht dit discriminatie. Suggestie:  wie probeert eens een ziekenhuisdirectie aan te klagen, wanneer ze weigert een man op te nemen in de kraamafdeling, alleen omdat hij man is? https://www.standaard.be/cnt/dmf20240625_94717714;  https://lesalonbeige.fr/folie-belge-leglise-jugee-coupable-de-discrimination-pour-avoir-refuse-a-une-femme-une-formation-de-diacre/ 

    De bekende Amerikaanse, christelijke journalist Tucker Carlson zegt openlijk wat hij denkt: Abortus is een duivels mensenoffer, ingegeven door boze geesten die de mensen wijsmaken dat ze gelukkiger, veiliger, rijker en machtiger zullen zijn wanneer ze kinderen offeren. Hij voegt er bij dat de genderideologie een vorm van collectieve zelfmoord is: https://lesalonbeige.fr/lavortement-un-sacrifice-humain-demoniaque/. Als het hoogste kerkelijk leergezag hierover zwijgt, zullen de stenen het uitroepen!

    Ondertiteling en vertaling via icoontjes onderaan
    Ondertiteling en vertaling via icoontjes onderaan

    De gouverneur van de Amerikaanse staat Tennessee, Bill Lee heeft een wetsvoorstel getekend dat oproept om te vasten en te bidden gedurende de maand juli 2024 om de genade, de barmhartigheid en de zegen van God af te smeken over de staat en het land. Een begeleidende brief geeft uitgebreide uitleg. De Schepper heeft ons het leven, de vrijheid en het geluk gegeven. De wijze waarop wij deze fundamentele waarden afwijzen is onaanvaardbaar. We bidden en vasten om te mogen genezen van het geweld, de corruptie in onze federale regering, het drugsgebruik…Ongeveer 9000 kinderen moeten in onze staat in opvanggezinnen verzorgd worden. We hebben genezing nodig: “Als de Heer de woning niet bouwt, werken de bouwers vergeefs” (psalm 127/6, 1): https://lesalonbeige.fr/le-gouverneur-du-tennessee-signe-un-projet-de-loi-prevoyant-30-jours-de-priere-et-de-jeune/ 

    Ondertiteling en vertaling via icoontjes onderaan