Dugin over Rusland (deel 7, luik 2)

Dit is geen beschrijving van het conflict en van wat Dugin daarover denkt. Het gaat ook niet over de door geheime agenten uitgevoerde moord op zijn dochter. We bekijken het land vanuit de denkvormen die Dugin in de beschavingen onderscheidt. Zie een eerste artikel: Alexander Dugin en het moderne Europa: de aftelling | Golfbrekers

De verschillen – In het Westen leven we volgens Dugin en vele anderen in een vervrouwelijkte samenleving. We hebben daar geen probleem mee, we zijn dat gewoon en het heeft ook voordelen. Vertaal dat economisch en dan betekent vervrouwelijking tertiarisering. De tertiaire sector, die de eerste geworden is, zijn de diensten. De secundaire sector was de industrie en de primaire was de landbouw. Vrouwen hebben altijd uitgemunt in diensten aan personen. Nu hebben ze een opleidingsniveau dat hoger is dan dat van mannen.

“Laat de luipaarden los” roepen de Duitse groenen.

Het brengt echter een meer emotionele benadering mee in de geopolitiek. Je ziet vrouwelijke activisten in Duitsland met het bord “Laat de luipaarden los” (de Leopard tanks). De verdrukte Oekraïners moeten worden geholpen. Emotie is een slechte raadgever bij oorlog. Doelen worden niet duidelijk gesteld en er worden geen koelbloedige kosten-batenanalyses gemaakt. We hebben er echter geen probleem mee om anderen als vervanger te gebruiken en te vechten tot de laatste Oekraïner. We zien daar het cynische niet van in en voelen ons goed in onze emotionele sympathie en activisme voor die verdrukten.

Tertiarisering en vervrouwelijking betekent niet dat we niet in een oorlog kunnen geraken. De Duitse minister van buitenlandse zaken Baerbock liet zich enkele weken geleden ontvallen in een parlementaire vergadering van de Raad van Europa tijdens een discussie: “We zijn niet in oorlog met mekaar maar met Rusland.”

Maar als we in oorlog zijn, dan moeten we prioriteiten stellen. Dan moet je de samenhang bewaren, de samenleving verstevigen en de rest moet wijken: pensioenhervormingen, landbouwhervormingen (sluiting boerderijen), de uitvoering van Davos-plannen moeten wachten. Begrijpen onze leidsters dat?

Zijn de Russen meer rationeel dan wij? – Deze Oekraïense literatuurprofessor verklaart hier waarom Russen uit de menselijke samenleving moeten worden uitgesloten. Door hun cultuur zijn ze niet tot redelijkheid in staat maar zwalpen tussen fatalisme en normloosheid. 

Ondertiteling, vertaling en geschreven tekst via icoontjes onderaan

Zijn Russen zo onredelijk? Zijn wij in het Westen in deze materialistische of “cybelische” fase niet zelf door emotie gedomineerd?  Zie daarover: ttps://www.golfbrekers.be/alexander-dugin-en-het-moderne-europa-de-aftelling/

Rusland heeft niet de tertiarisering gekend zoals wij en is nog een grote zelfvoorzienende industriële macht. Ze produceren bv. even veel raketten als de rest van de wereld samen. Minder tertiarisering betekent ook minder vervrouwelijking. Dat wil niet zeggen dat vrouwen daar achtergesteld zijn wat levensverwachting, studiekansen en jobs betreft.

Soft power

“Pro-Westerse hard power”? … De Oekraïense SBU overvalt het Lavra klooster in Kiyiv op 31 maart om de geestelijken (patriarchaat van Moskou) buiten te zetten.

Rusland is en wordt meer conservatief op het gebied van waarden. Dat is deels een reactie tegenover het Westen. Het behoort ook tot hun “soft power”. De “soft power” van het Westen is de mediamachine en de NGO’s die wereldwijd hun versie van het “nieuws” spuien. Maar amper 25% van de wereld deelt de westerse waarden. 75% van de wereld deelt die waarden als wokeisme, genderisme niet. Voor moslimlanden bijv. is het conservatieve Rusland veel meer geloofwaardig dan de Sovjet-Unie was in de tijd van het communisme.

Het communisme was in zijn wetenschappelijke materialisme op en top “cybelisch”. Die periode is voorbij. De Russische samenleving had vroeger en heeft ook nu nog een apollinisch karakter. Het apollinische is gericht op rangorde, de tsaren hebben vanaf Peter de Grote een gecentraliseerd en hiërarchisch bestuursapparaat opgebouwd. Maar het dionysische is volgens Dugin sterk aanwezig. Dat speelt een bemiddelende rol. Het dionysische berustte/ berust bij de lokale dorpsgemeenschappen, de volksvergadering of “veche”. 

De Russische ‘samen’leving – Een niet al te vooringenomen documentaire van Deutsche Welle (2021) over de gewone mens in de Russische Federatie. Etnisch gevarieerd maar gestabiliseerd na de chaos van de jaren 1990.

De oorlogsdreiging heeft de Russische samenleving verstevigd. Honderdduizenden “liberalen” zijn geëmigreerd maar daar staan een paar miljoen “nieuwe inwoners” uit de nieuwe gebieden tegenover.

De voedselbedeling door Russische burgercomités in de Donbass. Nieuws dat je alleen vindt op niet Westerse sites (Indië, Zuid-Amerika…).

Een nieuwe generatie leiders wordt gevormd. Er zijn nu burgercomités voor opvang en assistentie van slachtoffers en ontheemden, een nieuwe generatie bedrijfsleiders neemt de achtergelaten bedrijven over, het leger en de militaire industrie ontwikkelen nieuwe kaders. Daaruit zal de nieuwe leiding van het land groeien: uit de vijvers van burgercomités, nieuwe bedrijfsleiders, legerkaders. Vergeet de NGO’s en thinktanks die de “young global leaders” voor Rusland wilden creëren. Hun “window of opportunity” is gesloten. De samenleving wordt verstevigd en ontwikkelt zelfbeschikking voortbouwend op eigen kunnen.

Als West-Europa nu in een oorlog sukkelt, zal dat onze samenleving niet verstevigen. Wij hebben geen klare analyse van onze situatie en onze emoties zijn daarbij geen goede raadgever. Onze politici doen telkens weer hetzelfde en verwachten daarbij een ander resultaat. Definitie van waanzin…

Tenax