Waarom zou de klant voor nepvoeding meer betalen? Voorlopig hebben we nog de keuze tussen echt en nep. Hoe lang nog vooraleer we verplicht worden gehakt met een samenstelling van erwten, soja, meelwormen of andere insecten te kopen?
In de kwaliteitskrant DS kan u gratis een artikel lezen waarin u duidelijk gemaakt wordt waarom vleesvervangers zo duur zijn. Omwille van de auteursbeschermingswet kunnen wij dit niet hier publiceren. We citeren een paragraaf, waaruit duidelijk blijkt dat heel het veggieverhaal niet weggelegd is voor jan-met-de-pet maar wel voor de master-klimaatgroene-betweter:
‘Ze nemen een brutomarge die volgens ons in de buurt ligt van 30 procent’, zeggen prijsspecialisten Peter Speltincx en Olivier Hagenbeek van Simon-Kucher, een consultancybureau dat wereldwijd producenten én retail adviseert over prijszetting. Een producent die liever niet met naam genoemd wordt, meent dat het nog meer is. ‘Het is hier in België ruim veertig procent.’ Maar waarom is er die grote marge? ‘Daar zijn verschillende redenen voor’, zeggen Speltincx en Hagenbeek. ‘De doelgroep van dit type producten bestaat om te beginnen uit volledige vegetariërs en ook flexitariërs. Net die groep heeft ook een zekere bereidheid om meer te betalen, want ze kopen dat product vaak omwille van dierenwelzijn of het milieu.’