Mag een politica der Groenen zeggen dat ze als kind graag indianenopperhoofd zou geweest zijn? Mogen blanke historici over kolonisatie spreken? Mogen linkse politici kritiek uiten op linkse woke-madammen? Het debat wordt grimmiger. Of eerder: het debat wordt verboden.
Wie blank én daar bovenop man is, wie gestudeerd heeft, jarenlange ervaring en een succesvolle carrière kan voorleggen, die is bijzonder verdacht. De blanke huidskleur is naar verluidt de “kern van het racisme”. Een blanke professor die over de onderdrukking van negers spreekt is een structurele vorm van racisme… ook al wil hij van de daken schreeuwen dat hij dit niet goedkeurt en zelfs… ten strengste afkeurt.
Zoals bv. prof. Helmut Bley, die voor een voordracht en aansluitend debat over kolonialisme gevraagd werd in Hannover. Een éminence grise die aan universiteiten in Duitsland, de VSA en Afrika gedoceerd heeft. Hij wou de geschiedenis van het kolonialisme onthullen vanuit Afrikaans standpunt: hoe de landen gekoloniseerd werden en vervolgens onafhankelijk werden. Als debatopponent: IDiRa, een zgz. antiracistische beweging.
Tijdens een kennismakingsgesprek komt het tot een botsing. De woordvoerster van IDiRa, met de voeten vooruit, stelt: “Een oude blanke man kan principieel niet over Afrikaanse zaken denken en oordelen.”
Waarop prof. Bley, enigszins perplex: “Hiermee zou u alle wetenschappelijke mogelijkheden der samenlevingsverbonden wetenschappen der etnologie in vraag stellen.”
IDiRa weigert deel te nemen aan het debat. En op sociale media wordt er door de antiracistische beweging met verwijten gegooid, nl. dat prof. Bley hen niet naar waarde weet te schatten. De linkse meute geeft hen gelijk: een blanke kan onmogelijk een mening uiten over Afrika. Dit recht komt alleen en uitsluitend een bio-Afrikaan toen.
IDiRa heeft nogal wat eisen die ze willen opgenomen zien in het lessenprogramma der scholen, zoals “racismekritische training”, “racismekritiek en Duitse koloniale geschiedenis”, huidige “eurocentrale wetenschaps- en onderzoeksperspectieven doorbreken, plaats maken voor gekleurde perspectieven” met bijhorende boeken en leermateriaal, “hulpcentra voor racismeslachtoffers”, “regelmatige controle door externe racismeexperten”… U vindt de uitgebreide lijst hunner betrachtingen terug in de vorm van een petitie, waarmee druk moet gezet worden op de onderwijsgremia.
De stad Hannover trok de uitnodiging van prof. Bley in. Dàt men in Duitsland een blanke Duitser – een autoriteit in zijn vakgebied – uitnodigt voor een debat is het summum van de WOII-naweeën, iets wat de stad Hannover zeer betreurt en nooit meer zal herhalen.
Stel u nu eens dit scenario voor: een zgn. duidingsprogramma à la Terzake nodigt Orhan Agirdag uit voor een debat met Rik Torfs over de islamisering van de christelijke samenleving. Ziet u het al gebeuren dat Rik Torfs bij een kennismakingsgesprek – ergens in een coronavrije omgeving – Orhan Agirdag verwijt dat hij niet geschikt is omwille van het vermoeden van … juist… En dat dan op facebook triomfantelijk breed uitsmeert, waarop de Vlamingen in een e-processie het christelijke avondland verdedigen… Met als gevolg dat de nullenzender de ongelukkige Orhan Agirdag met zeep aan zijn buik en de wind vanachter de laan uitstuurt…
Bekijk het filmpje vooral verder dan dat wat prof. Bley overkomen is. Er komt nog meer dat niet door de blanke-mannen-beugel kan. Over hoofddoekenverbod, over een poco boekwinkel die niet had mogen openen omdat de opa van de eigenares van de winkel een NS-officier was… Het houdt niet op. Het wordt alleen erger.