Idiote vraag, zegt u. De werkelijkheid is dichterbij dan u denkt. Een pc-bedrijfje in Brexitland is nog niet mee in de hedendaagse mallemolen, werd op de vingers getikt omdat het een reclamefilmpje toonde die het gros van hun doelgroep – hun klantenbestand telt 87.5% mannen – zou aanspreken. Het bedrijf, de PC Specialist, nam nochtans aan dat de video niet tegen iemands haren in zou strijken met een blanke, een negroïde en een Aziatische man als mogelijke klant. Niet dus. De klacht: “kwetsende geslachtsstereotypering”, door enkele politiek-correcte bleiters werd bij de ” Advertising Standards Authority”, de reclamestasi, ingediend wegens het tonen van drie mannen en nul vrouwen. Alsof vrouwen te dom zijn om in de pc-race mee te lopen.
Volgens de recente richtlijnen mag iedereen die zich benadeeld, gekwetst, achteruit gesteld, gediscrimineerd… voelt rekenen op de steun van de overheid.
Zeggen en schrijven 8 klachten werden ingediend wegens “aanmoedigen van de misvatting dat alleen mannen geïnteresseerd zijn in speciale IT-technologie” . Het bedrijf PC Specialist werd verplicht hun reclamecampagne in de vuilbak te gooien. Voor bedrijven is het quasi uitgesloten zich expliciet te richten op de mensen die hun producten (willen) kopen. Volgens PC Specialist bestaat hun klantenbestand uit bijna 90% mannen, 35 jaar en jonger. Degenen die zelfs niet overwegen hun producten te kopen voelden zich echter genegeerd. Vandaar de titel bovenaan.
De mediastasi gaf als motief voor hun actie dat zij “hoe mensen zichzelf zien, hoe anderen hen zien, en de levensingrijpende beslissingen ze nemen” te willen sturen.
Uiteraard gaat dit verder dan reclamesturing. Het maakt deel uit van een groter geheel, waar een minderheid zijn wil kan opleggen aan de meerderheid, waar de abnormaliteit heerst, moét heersen, het nieuwe “normaal” wordt. Daarom wèg met creativiteit, de vrijheid van meningsuiting en alles wat niet in de politiek-correcte hutsepot past.
Sociale media bannen om de meest krankzinnige redenen teksten en/of afbeeldingen. Een blote borst in een schilderij van een Oude Meester: censuur. Scènes uit tv-series worden retroactief verwijderd. Gangsterfilms moeten met collegejongetjes-dialogen (… met onze verontschuldigingen aan de beledigde internaatmeisjes…) gedraaid worden. Satire en humor worden verbannen in de kerkers-der-domheid.
Heineken werd verplicht deze reclame in te trekken:
Beter voorkomen dan genezen…