Bij ons zijn ‘datingsites’ schering en inslag. Wie leert zijn partner (moderne opvatting van een persoon waarmee je je lakens, zetel, wasmachine en eventuele kroost deelt) nu nog gewoon bij vrienden, familie, in een café of bij het amateurtoneel kennen? Je doet dat thuis, achter je computer. Je hoeft je baard of benen niet te scheren, je buik in te trekken of snel-snel je vlotste hemd of kleedje te strijken. Geen overbodige investeringen in een etentje of een avondje uit, geen parkeerproblemen, geen spijt van een verbrodde avond.
Een klik en heel de vrijgezellenwereld ligt aan je voeten. Zegt men. Dat daar nogal wat schuinmarcheerders bijzitten mag niet verbazen. Zo heel even proeven van een ander bord…
In Parijs doen ze dat open en bloot. Met reclame op bussen voor een webstek, waarbij het buiten de lijntjes kleuren zoals een Zalando-verkoopsstrategie aan de man / vrouw / andere gebracht wordt.
Dat was de intentie, maar het mag niet. Toch niet zo officieel op rijdende bussen. De affiches, bedoelen we, de praktijk mag ook niet. Zelfs niet op stilstaande bussen.
De zijsprongmakelaar heet Gleeden.com en werft met de slogan ‘De eerste buitenechtelijke dating site, gemaakt door vrouwen’. Libération noemt het de ‘carrefour des infidèles‘. De woordvoerdster Solène Paillet stond woensdag het persbureau AFP te woord: “We begrijpen de overdreven reacties niet. De reclamecampagne is zeer neutraal en totaal niet choquerend.”
De affiche toont inderdaad slechts een beknabbelde appel samen met de slogan ‘De eerste van vrouwen bedachte webstek voor buitenechtelijke ontmoetingen’. De aangebeten appel is het logo van de firma Gleeden. De affiches werden van bussen in steden zoals o.a. Poissy, Rambouillet, Saint-Germain, Versailles und Sèvres in de regio rond Parijs verwijderd.
FT