Een premie overtuigt meer dan een vaccinatieplicht.
Aldi en Lidl supermarkten in de VSA weten hoe ze hun personeel kunnen bespelen. Om hen te overtuigen van de voordelen die een vaccinatie tegen het coronavirus biedt, geven beide bedrijven een premie; Lidl heeft er 200 $ voor over, Aldi en een andere gekende supermarkt, Trader Joe’s, bieden twee uur loon aan.
Van de detailhandel hebben tot op heden slechts Dollar General und de koerierdienst Instacart gelijkaardige aanmoedigslokkertjes bekend gemaakt. Verwacht wordt dat de grote bedrijven, zoals Walmart zullen volgen. Een dergelijk gemeenschappelijk initiatief is ook nodig opdat de vaccinatiecampagne in de VSA een succes wordt. Immers, in een land met talrijke lage lonen-arbeidnemers zonder ziekteverzekering kan een premie de aarzelende burger, die liefst geen uur – laat staan een afwezigheid wegens ziekte of quarantaine – op zijn werk afwezig is vermits dit hem zijn job kan kosten, overtuigen. (…)