De uit de pan swingende oplaadprijs aan de Londense luchthaven Heathrow bereiden de E-taxi’s zorgen. Om de batterij niet met de dure stroom te moeten opladen, gebruiken niet weinig taxichauffeurs de gunstigere, met benzine aangedreven radiusuitbreiding, die in de iconische taxi’s ingebouwd is.
Eigenlijk werd de nieuwe generatie van de bekende Black Cabs, merk LEVC TX, in G.B. ingevoerd om de CO2-emissie te doen dalen. Volgens gegevens van het Britse autobeddrijf LEVC kan de E-taxi 130 km afleggen met de elektrisch geladen batterij. De Range Extender zorgt ervoor dat met omschakeling op benzine 600 km kan gereden worden. Probleem: om de radius te vergroten voedt een generator de elektromotor met bijgevoegde stroom… en daarvoor heeft de generator benzine (of diesel) nodig. Voor de cabbies een welgekomen reddingsring, als in het stadverkeer de elektrische energiebron opdroogt.
Omwille van de hoge laadprijs wordt de uitzondering de regel: de chauffeurs schakelen liever op de benzine-aangedreven radiusvergroter in plaats van elektrisch bij te laden. Volgens de gegevens van het Britse vakblad, TaxiPoint, moeten taxichauffeurs op Heathrow omgerekend 47 cent per KWH neertellen. Ter vergelijking: snelladers in Londen-centrum kosten tussen 24 en 36 cent per KWH. (…)
Wishful thinking (video) ingehaald door de realiteit (tekst):