Brieuc de Meeûs, de nieuwe, Franstalige baas van de Brusselse MIVB illustreert mooi hoe verkrampt Franstalig Brussel aankijkt tegen samenwerking met Vlaanderen. In een interview op Brusselnieuws.be komt hij initieel verstandig uit de hoek: “Er rijden zodanig veel auto’s in Brussel dat het moeilijk is om goed openbaar vervoer te organiseren.”.
Stuur maar eens een bus door de file!
Een evidentie waarbij de lokale Brusselse politici – met op kop de 19 Franstalige baronnen, aangevuld met 5 Franstalige prinsen en 3 Vlaamse prinsjes – toch wel schril afsteken. Die willen auto’s zelden meer dan een strobreed in de weg leggen.
Maar over het geplande tramnet van De Lijn klinkt het plots veel minder fris, en zelfs oncoöperatief:
Mijn reactie heeft niet dadelijk met MIVB te maken, maar wel met Brusselse taxi’s. Madam Grauwels van CD&V wil dat de taxi’s in het Brussels gewest nu digitale meters zetten in hun wagens. De Brusselse taxi maatschappijen zien dit niet zitten vanwege de hoge aankoopprijs 3000€. Madam Grauwels wil 1500€ tegemoet komen voor de ondernemers. Niet genoeg zij willen het ganse bedrag van 3000€. In Vlaanderen is deze digitale meter reeds 3 jaar verplicht en in gebruik, en door de ondernemers ZELF VOLLEDIG betaald. Niks, geen tussenkomst van wie of wat dan ook. Vlaanderen is en blijft de uitgemolken melkkoe voor de rest van dit apenland.